II. Errepublika garaian (1931-1936), emakumeen egoera juridiko, sozial eta politikoan aurrerapauso garrantzitsuak eman ziren Espainian. Emakumeek zein paper jokatu zuten ikusiko dugu, zein eskubide aitortu zitzaizkien eta zein aurreiritzi eta traba jasan behar izan zituzten.
Mailak: DBH
Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan
Ikasgaiak: Gizarte Zientziak, Geografia eta Historia
Gaiak: Oroimen historikoa
Ikasleengan bultzatzen diren jarrerak
Bideoa ikusi aurretik
- Betidanik izan al dute emakumeek boto-eskubidea?
- Gizonezkoek eta emakumezkoek neurri berean egingo al zituzten goi-mailako ikasketak? Zergatik?
-Zer da zuentzat berdintasuna?
- Zein da zuentzat irakasle batek gizartean izan behar duen papera?
- Ezagutzen al duzue gerra aurreko emakume garrantzitsurik? Eta Euskal Herrikorik?
- Nolakoa izango zen emakume baten bizitza 1930eko hamarkadan? Eta lehenago?
- Zer sentimendu sortzen dizkizue jakiteak emakumeek ez zutela boto-eskubiderik?
- Nola sentituko zinatekete zuen iritzia ezingo bazenute publikoki adierazi?
- Zuen ustez, hezkuntzak aldatu al dezake norbanako baten bizitza? Eta gizartearena? Nola?
Bideoa ikusi bitartean
Bideoa behar adina aldiz ikusiko dute, informazioari ahalik eta etekin handiena ateratzeko.
Bideoa ikusi ondoren
- Zer aldaketa nagusi ekarri zituen II. Errepublikak emakumeentzat?
- Zergatik izan zen hezkuntza hain tresna indartsua emakumeentzat garai hartan?
- Zergatik uste duzue sortuko zirela ikastola klandestinoak? Ezagutzen al duzue zuen inguruan sortutakoren bat?
- Gaur egun oraindik ikusten al dituzue emakumeek berdintasunez parte hartzeko oztopoak?
- Nola erabili dezakegu historia honetatik jasotakoa, gaurko gizarte hobe bat eraikitzeko?
3. Azken ekoizpena: Hainbat ekoizpen garatu daitezke. Hiru adibide eskaintzen dira hemen. Ikasleek horietako bat aukeratu dezakete edo ordezko bat proposatu, edo proposamen bat baino gehiago ere egin ditzakete.
|
Biografia pertsona baten bizitza kontatzen duen testu mota da eta, normalean, kronologikoki idatzita egoten da. Lehenengo, ikasleek informazioa bilatu beharko dute
|
Behin informazioa bilduta, antolatu egin beharko dute. Hiru multzo nagusitan banatu daiteke informazioa: hasiera (jaiotza, familia, haurtzaroa eta hezkuntza), garapena (lanbidea, lorpen nagusiak eta oztopoak) eta amaiera (heriotza eta gaur egunerako egin duen ekarpena).
Ikasleek idatziz aurkeztuko dute biografia, sarean argazkiak bilatuta eta iturrien erreferentziak aipatuta. Hona hemen, adibide bezala, Eibarko Udalaren Egoibarra Batzordeak sortutako biografia batzuk:
Lanak gelakideen aurrean aurkeztuko dituzte, 3-5 minutuko hitzaldien bitartez. Amaieran, hausnarketa txiki bat egin dezakete garai eta leku ezberdinetan bizi arren emakume hauek zituzten antzekotasunen inguruan.
Testu literarioa ikuspegi historiko batetik aztertzea da ariketa honen helburua. Ikasleak 5 taldetan banatuko dira eta irakurketa gidatu bat egingo dute. Horretarako, talde bakoitzak honako gai hauetako bat aukeratuko du:
- Hezkuntza-erreformak eta eskola publikoa
- Emakumearen rola gizartean
- Gizarte-polarizazioa eta gatazka ideologikoak
- Eskola publikoaren hedapena eta herrien errealitatea
- Hirien eta landa-eremuen arteko ezberdintasunak
Proposatzen den gai bakoitzaren irakurketa gidatua egiteko, hona hemen fitxa batzuk. Gai bakoitzaren hasieran, eleberriko zita edo esaldi bat agertzen da; ikasleek euren gaiarekin lotutako beste esaldi batzuk identifikatu beharko dituzte, irakurtzen ari diren bitartean.
Hezkuntza-erreformak eta eskola publikoa:
“La escuela era una habitación desnuda, con bancos y una mesa. No tenía ni estufa, ni libros, ni cuadernos. Pero la ilusión que llevábamos era tan grande que no importaban las carencias.”
Analisirako gaiak: - Irakaslearen lan-baldintzak, prestakuntza eta eskola publikoetan lan egitea. - Herrietako eskola berrien sorrera, baliabide falta eta haur guztientzako hezkuntza-eskubidea. Aztertu eta hausnartu: - Zer aldaketa sustatu zituen II. Errepublikak hezkuntzan? - Zer helburu zituen eskola publiko laikoak? - Zergatik zen garrantzitsua alfabetatzea? Zer erantzun sozial izan zuen? - Zergatik zen erronka irakasle izatea herri txiki batean? - Nolakoa da gaur egungo egoera eskola txikietan? Ba al dago antzekotasunik? |
Emakumearen rola gizartean
“Mi madre me decía que una mujer sola no estaba bien vista. Que una mujer decente tenía que casarse, formar una familia. Pero yo quería ser maestra, tener mi independencia, valerme por mí misma.”
Analisirako gaiak: - Irakasleak emakume izateagatik jasaten dituen aurreiritziak: ezkontzeko presioa, autoritatea zalantzan jartzea… - Nobelako beste emakume pertsonaien papera (gurasoak, lagunak…)
Aztertu eta hausnartu: - Zer aukera zituen emakume batek garai hartan? Zer muga? - Emakumeek boto-eskubidea lortu zuten 1931n: zer eztabaida piztu zen? - Emakume irakasleek zeregin sozial eta ideologiko garrantzitsua zuten? - Zure ustez, nolakoa da gaur egungo emakume irakasle baten egoera? - Nola eraldatu da emakumearen papera hezkuntzan?
|
Gizarte polarizazioa eta gatazka ideologikoak
“Algunos vecinos nos miraban con desconfianza. Decían que veníamos a quitarles la religión a los niños, que la Escuela Nueva era un invento de los rojos.”
Analisirako gaiak: - Elizaren eta Errepublikaren arteko tentsioak. - Herritarren arteko zatiketak: tradizioaren eta modernitatearen arteko talka.
Aztertu eta hausnartu: - Zer leku zuen Elizak hezkuntzan eta gizartean? - Zergatik eragiten zuen hainbeste erresistentzia eskola laikoak? -Zerk sortzen du gaur egun polarizazioa hezkuntzan edo ideologian? - Ikusten al da oraindik iragan horren oihartzunik?
|
Eskola publikoaren hedapena eta herrien errealitatea
“Muchos niños venían descalzos. La escuela era para ellos un lugar cálido, donde no solo aprendían, también descansaban de la dureza de su vida.”
Analisirako gaiak: - Haur asko desnutrizio egoeran edo oinutsik azaltzen dira eta eskola beraien babesgunea bihurtzen da. - Eskola publikoak, hezteko ez ezik, haur txiroenei jaten, berotzen eta bizitzen laguntzeko baliagarriak ziren. - Irakaslearen lana ez zen soilik irakastea: komunitatearekin harremanak, osasunaren zaintza eta beste hainbat funtzio ere betetzen zituen.
Aztertu eta hausnartu: - Zer eginkizun osagarri hartzen zituen eskola publikoak herri behartsuenetan? - Nola lagundu zuen hezkuntzak desberdintasun sozialak arintzen? - Nola azaltzen du eleberriak garaiko egoera sozioekonomikoa? - Gaur egun ba al daude eskola “babeslekutzat” duten haurrak? Non eta zergatik? - Zein da zuen ustez hezkuntzaren funtzio sozial nagusia gaur egun?
|
Hirien eta landa-eremuen arteko ezberdintasunak
“En la ciudad, la escuela es otra cosa. En los pueblos, la maestra tenía que ser médico, psicóloga, madre y maestra a la vez.
Analisirako gaiak: - Hirietako eta herrietako eskolen arteko aldeak: baliabideak, ikasleen jarrera, gurasoen parte-hartzea… - Herri txikietan, irakasleek funtzio asko betetzen zituzten: sendagile, aholkulari… - Eskola hirian edo herrian egon, ikasleen aukera-berdintasuna baldintzatzen du.
Aztertu eta hausnartu: - Zer desberdintasun zeuden II. Errepublikan hirietako eta landa-eremuetako eskolen artean? - Zer eragin zuen horrek alfabetatze-tasan eta hezkuntzaren kalitatean? - Zer zailtasun izan zituzten irakasleek herrietan lan egiterakoan? - Gaur egun, oraindik ba al dago hezkuntza-desberdintasunik lurraldearen arabera? - Nola bermatu daiteke kalitatezko hezkuntza guztientzat, bizi diren tokia kontuan hartu gabe? - Zer rol izan beharko luke eskolak, komunitate txiki bateko kohesioan?
|
Fitxa bakoitzak, analisirako gaiak eta hausnarketarako galderak izango ditu. Talde bakoitzak galdera horiek erantzungo ditu eta ondorioak ahozko aurkezpen bidez egingo dituzte, gainontzeko taldeek ere entzuteko. Posterrak edo aurkezpen digitalak erabili ditzakete.
Talde guztiek aurkezpenak bukatu ondoren, denen artean hausnarketa egingo da, liburuan azaltzen diren eta gaur egun gertatzen diren antzekotasunak bilatzeko.
Sarean aurkituko dituzten garaiko kartelak oinarri bezala hartuta (estiloa, tipografia, leloak, koloreak…) mezu argi bat transmititzen duen kartel bat sortuko dute. Adibidez: “Emakumeok bozkatzeko prest, orain!”. Kartelak eskuz zein digitalki egin daitezke, collagea erabili, letrak bakarrik…
Amaieran, talde bakoitzak bere kartela eta bere mezua aurkeztuko ditu, eta zein kartel historikotan oinarritu den kontatuko du. Gero, gelako horman jarriko dira guztiak, eta mezua hobekien transmititu duen kartela aukeratuko da.
Filma euskarri fisikoetan aurkitu daiteke liburutegi publiko ezberdinetan, mailegatu ahal izateko edo, behar izanez gero, liburutegien arteko maileguan eskatzeko.
- Euskadiko Liburutegien katalogo bateratua
- Nafarroako Liburutegi Publikoen katalogoa
Filma ikusten ari diren bitartean, ikasleek deigarria egiten zaiena apuntatuko dute, eta hausnarketarako tartea emango zaie amaieran. Ondorengo galdera hauek edo beste batzuk erabili daitezke horretarako:
|
Amaitzeko, ikasleek gogoeta bana idatziko dute, X plataforman egiten diren harien antzera, jorratutako gaiari buruz. Clara Campoamor-i buruz izan daiteke, baina baita Victoria Kent-i buruz ere edota 1931ko emakumearen rolari buruz edo berdintasunari buruz ere. Gelako pareta batean itsatsiko dituzte gogoeta guztiak egun batzuez, gelakide guztiek irakurtzeko.
4. Ekoizpena partekatzea. Antzezlanak eta ahozko zein idatzizko aurkezpena egingo dute ikasleek.
Ebaluazio-irizpideak
Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:
Edukiari buruz
Ikaste-prozesuari buruz
Bere komunikaziorako gaitasunei buruz
Talde-lanari buruz
Irakaslearen ebaluazioa. Irakasleak ikasleak ebaluatzeko kontuan har ditzakeen irizpideetako batzuk, ikasgaiko konpetentzia espezifikoekin lotutakoak:
1. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
2. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
3. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
4. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
5. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
6. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
7. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
1931n, Espainiako II. Errepublika ezarri zenean, gizartean aldaketa handiak etorri ziren, eta horien artean nabarmenetako bat emakumeen egoeran gertatu zen. Ordura arte, emakumeak baztertuak zeuden bizitza politiko, juridiko eta publikoan, baina Errepublikarekin, lehen aldiz aukera izan zuten euren ahotsa entzuteko moduan erabiltzeko. Emakumeek gero eta eskubide gehiago eskuratu zituzten, eta asko aitzindari izan ziren arlo askotan, gizartearen ikuspegia eta rola aldatzen lagunduz.
II. Errepublikan, emakumeek lehen aldiz politikagintzan parte hartzeko aukera izan zuten. Emakumeak hauteskundeetan aurkezten hasi ziren, eta lehen emakume diputatuak parlamentuan sartu ziren: Clara Campoamor, Victoria Kent eta Margarita Nelken. Euskal Herrian, adibidez, mitinak ematen zituzten emakumeak plazaratzen hasi ziren eta Emakume Abertzale Batzak indar handia hartu zuen herri askotan.
Javier Linazisoro (Bergara, 1927): Ama zan orduan zeuan “presidenta de Emakumes” taldea. Eta nere ama izan zan “presidenta de Emakumes”. Bai bai bai, inplikauko ez zian, ba?
Maria Dolores Basterretxea (Gernika-Lumo, 1933): Elbira Iturri be bai Bilbon bixi ixen zan. Oin PNVn ez dau holako apartakizunik, danak bardin. Baia lehen egon zien batzuk Emakumek.
Danel Zenarrutzabeitia (Eibar, 1927): Mercedes Kareaga. Mitinlarixa zan gainera, “mitinera”. Eusko Alderdi Jeltzalian, mitinak eta...
Benedikta Olazabal (Mutriku, 1921): Batzokixan Emakume Abertzale Batza. Antzerkixak eta batzarrak eta danak.
Clara Campoamor diputatuak gogor lan egin zuen emakumearen boto eskubidearen alde. Eztabaida luzeak egon ziren parlamentuan honen inguruan eta, azkenean, 1933ko hauteskunde orokorretan bozkatu ahal izan zuten. Euskadin, 1933ko azaroan, emakumeek bozkatzeko eskubidea izan zuten, Euskadiko Estatutua aldarrikatzeko hauteskundeetan.
Jaione Isazelaia (Bergara, 1959): Sozialistak asko oso kontrarixuak zian, ze konsideratzen zan emakumia oso... eragin haundixa jasotzen zabala Elizaren aldetik; oso elizkoitzat zeuken emakumia. Clara Campoamor izan zan horren defendatzaile sutsua, baina zegoen, zera, Victoria Kent, beste diputatua, honek esaten zaban agurutxo zala, hobeto zala itxoitia pixkat. Ez? Ba hezi egin bihar zala emakumia politikan, eta agurotxo zala. Eta arriskua zegoela emakumeak bozka emotia eskumari eta, zera, galtzia boteria. Lortu zan, eta gero kulpante agertu zan –eskumak irabaztiana– emakumia. Baina benetan izan zan ezkerraren banaketa eta eskumaren biltzia eta propaganda ondo egindakua eta, bueno... en fin.
II. Errepublikaren gobernuak, hezkuntzaren erreforma aurrera eramateko, eskola berri asko eraiki zituen, eta horrek aukera eman zuen irakasle askok, bereziki emakumeek, hezkuntzan modu ofizialean lan egiteko. Magisteritzako ikasketak egiten zituzten, pedagogia modernoetan oinarrituta. Maistra askok independentziarako eta aktibismo sozialerako tresna bihurtu zuten hezkuntza, eta askok aldaketa sozialen aldeko militantzia garatu zuten eskola barruan eta kanpoan.
Tomasa Idarraga (Eibar, 1914): Doña Maria zan bat eta beste bat Doña Polonia. Jesus! Dana bete-bete einda. Ha eskola haundixa zan, gainera.
Martzel Garitagoitia (Mallabia, 1922): Horrek errekreuen ta ordu librietan iguel hartu umiek eta hor montikulotxo bat dauke Geriek, holan, ta, denpora ona euenien, hara eruen ta kantuek erakutsi ta beran gauzak ein ta... Bueno, zan... itzela, itzela zan.
Jesusa Aranguren (Azpeitia, 1910): Guk 100 ume eukitzen giñutzen. Beti kabiu ezinda, beti berriya iteko. Guk ondo erakusten giñon, ba, umiei. Euskaraz eta erdaraz, biyeta, e! Biyeta, bai. Txikiyek ezer ez zeben ba jakiten etortzen zienien erderaz, ta haiei euskeraz hitz eitten giñon. Baiño geo berriz beai´re sartu erderie, sartu, sartu... ta gero, haunditzen zieneako, ya jakiten zeben erderie. Ze erakutsiko niyoen ba? Leitzen ta eskribitzen ta. Planuek-eta atea zituben eskolie haunditzeko, eta beti pozak, eskolie haundituko zebela ta haundituko zebela, poz hortan. Ta hortan, poz hortan, gerrie allegau. Eta gero gerriek...
Bere lana batez ere II. Errepublika ostean nabarmendu bazen ere, Elbira Zipitria andereñoa, garai hartako emakume hezitzaile konprometitua izan zen. Euskararen eta euskal kulturaren defendatzaile sutsua zen eta pedagogia hurbila eta zorrotza garatu zuen. Emakume irakasleen sare bat sortu zuen gerraostean, eta euskarazko hezkuntza mantentzeko ikastola klandestinoak sortu zituen.
Manoli Andonegi (Donostia, 1922): Ba txikitan jun nitzan... lenbiziko euskarazko ikastola zeon. Elbira Zipitria zan gure txikitako laguna. Gero berak gerra denboran etxean jarri zun ikastola.
Margari Aizpurua (Donostia, 1923): Elbira Zipitriakin, hura zorrotza zan, baiñon bihar bezalako emakumia.
Karmen Iraola (Donostia, 1922): Ez zun nahi euskera galtzia.
1915ean, Madrilen, Maria de Maeztu gasteiztarrak “Residencia de Señoritas” izeneko egoitza sortu zuen, emakume gazteei goi mailako ikasketetara sarbidea ahalbidetzeko. Emakumeen prestakuntza intelektuala eta pertsonala sustatzen zen. II. Errepublikarekin emakumeek unibertsitatera eta bigarren mailako hezkuntzara sarbidea izan zuten, eta egoitzak indar handia hartu zuen, Espainiako emakume intelektualen lehen belaunaldi sendoa sortuz: Zenobia Camprubí, Maria Goyri, Victoria Kent… Asko irakasle, abokatu, mediku, idazle edo aktibista bihurtu ziren.
II. Errepublikan, emakumeek hezkuntzaren bidez beren ahotsa aurkitu zuten, eta, lehen aldiz, ez soilik irakasteko, baizik eta erabakitzeko, parte hartzeko eta historia idazteko atea zabaldu zuten.