Gure planeta krisian

Bideo honetan gure planetaren krisi klimatikoaren jatorriaz hitz egiten da. Gehiegizko kontsumoak planeta kutsatzera garamatza, CO2a isurtzen dugulako. Zer egin daiteke egoera konpontzeko?

Mailak: LH

Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan

Ikasgaiak: Balio etikoak

Gaiak: Ingurumena, Bizikidetza

5 puntu 5 izarreko maximotik
Iritzi 1 guztira

Ikasleengan bultzatzen diren jarrerak

  • Mundua jasangarriagoa egiteko gogoa
  • Planeta, ingurunea eta ingurukoak zaintzeko irrika
  • Gizabanako oro errespetuz tratatzeko asmoa. Denen iritziak arretaz entzun eta kontuan hartzeko borondatea
  • Bizikidetzarako jarrera
  • Kontsumo-ohiturei, energia berriztagarriei eta hondakinen kudeaketari buruzko interesa
  • Ekonomia solidarioa eta bidezko merkataritza ezagutzeko interesa

 

Bideoa ikusi aurretik

  1. Bideoa planetaren krisiari buruzkoa dela aipatu. Ikasleen aurrezagutzak aktibatu, talde handian gisa honetako galderak eginez:

    -Gure planeta krisian dago. Zer gertatzen zaio?

    -Noiztik eta zergatik gertatu da larrialdi klimatikoa? Zer ezaugarri ditu?

    -Atmosferara CO2a isurtzea kaltegarria da. Zuen ustez, zenbat kilo CO2 isurtzen du urtean gutako bakoitzak?

    -Non kokatuko zenuke zeure burua: aberatsa, klase ertainakoa (langile-klasea) ala pobrea? Zergatik?

    -Industrializazioak bizimodu-aldaketa handia ekarri zuen: hazkunde ekonomikoa, erosteko ahalmena, ongizatearen gizartea... Zerrendatu industrializazioak ekarritako gauza onak eta txarrak.

  2. Larrialdi klimatikoarekin lotutako irudi batzuk ikusi eta komentatu daitezke. Adibidez:

 

Argazkietan, lehortea eta Poloetako urtze-prozesua.

 

Bideoa ikusi bitartean

  1. Bideoa ikusi aurretik zituzten aurrezagutzak eta bideoa ikusi bitartekoak alderatu, ea aurrez hitz egindakoarekin bat datozen.
  2. Atentzioa eman dieten pasarteak gogoan hartu. Ezagutzen ez dituzten hitzak, izenak edo erreferentziak apuntatu ditzatela.

Bideoa behar adina aldiz ikusiko dute, informazioari ahalik eta etekin handiena ateratzeko.

 

Bideoa ikusi ondoren

  1. Ziurtatu ulertu dutela. Argitu zalantzak.
  2. Partekatu bideoari buruzko hausnarketak eta iritzia:

    -Urte gutxi behar izan ditugu planeta hondatzeko. Egunerokoan jabetzen al gara gure kontsumo-ereduek dakartzaten kalteez (gehienak munduko beste leku batzuetan gertatuta)?

    -Zer sentitzen duzu aberatsa zarela entzunda? Zure herriko pobreena ere ez dela pobrea, munduko beste toki batzuetako jendearekin konparatuta?

    -Denok bizi nahi dugu ondo. Herrialde "azpigaratuetan" ere gero eta gehiago kontsumitzen eta kutsatzen dute. Zer iruditzen zaizue haiei guk egiten duguna ez egiteko esatea? Hipokrisia?

    -Bideoan diotenez, gutako bakoitzak batez beste 8 tona inguru CO2 isurtzen ditu urtean (autoa, berogailua, argindarra, aparatu elektronikoak, arropa, bidaiak...) eta ez dugu kutsadura jaisteko benetako neurririk hartzen. Zer egin beharko genuke aldaketa eraginkorra izan dadin?

    -Zer gertatuko da, adibidez, petrolioa agortzen baldin bada?

    -Argi dago egin behar dena zer den: gutxiago kontsumitu eta gutxiago kutsatu. Baina nola? Zerrendatu zuen kasuan egin dezakezuena (adibidez, gutxiago erosi, Internet bidez ez erosi, garraio publikoa erabili, birziklatu, berogailua eta argia ahal den gutxien piztu, ura ez alferrik galdu, ingurukoak kontzientziatu...). Prest al zaudete zerrendatutako guztia betetzeko konpromisoa hartzeko?

  3. Klima aldaketarekin lotura izan dezaketen kontzeptu batzuk landu ditzakegu. Ikasleek, binaka, informazioa bilatu beharko dute 10-15 minutuan. Ondoren, aurkitutakoaren laburpena egin eta ikaskideei azalpenak emango dizkiete. Kontzeptu eta hitz posible batzuk:
  4. Ikusi da gure garapen-modua ez dela jasangarria planetarentzat eta beste era bateko garapena sustatu behar dela: jasangarria. EAEk ere badauka bere plangintza garapen jasangarriari begira, Agenda 30 plangintzaren barruan. 2030era bitartean, CO2 isurketa % 20 murriztea da helburuetako bat. Plangintza hori aztertzea ere izan daiteke aukera bat: helburu hori lortzeko ea zer neurri hartuko dituzten aztertu eta gelan komentatu. Adibidez, dirulaguntzak ematen dituzte etxeetan leiho berriak (hotzetik eta berotik isolatzen dutenak) jartzeko eta etxetresna ekologikoagoak erosteko.

Aldaketa klimatikoaren inguruko gailurrak eta goi-bilerak egiten dituzte munduko herrialdeek, erabakiak hartzeko. Azken goi-bileran hartutako erabakiak zein izan ziren ikertu eta komentatu daiteke. Hona hemen Glasgowko 2021eko bilerari buruzko artikulu bat. Klima aldaketari buruzko artikulu zabala Wikipedian.

 

5. Azken ekoizpena: Hainbat ekoizpen garatu daitezke. Hiru adibide eskaintzen dira hemen. Ikasleek horietako bat aukeratu dezakete edo ordezko bat proposatu, edo proposamen bat baino gehiago ere egin ditzakete.

 

  • “Jolasten”. Eskulanak egitea proposatzen dugu, zaborretara botatzen ditugun objektuak berrerabiliz. Etxe bakoitzean sortzen dugun zabor kopurua zenbatekoa eta nolakoa den konturatzeko balioko du, eta sormena lantzeko ere bai.

Batez ere plastikoa erabiliko dugu, baina zaborretatik ateratako edozer erabili daiteke (itsasbazterrean edo errekan aurkitutakoa ere izan daiteke): egurra, kartoia, metala... Posible da taberna batean edo denda batean zaborretara botatzen dutena eskatzea (adibidez, tapoiak, txapak edo botila kortxoak).

Egingo ditugun eskulanak erabilgarriak izatea ere inportantea izango da, bestela zaborretara botako ditugulako berriro. Adibidez, lata handiekin loreontziak egin daitezke, kartoiarekin lanparak, aldizkariekin saskiak, plastikozko ontziei erabilera berriak eman... Norberak erabiltzeko edo oparitzeko izan daitezke.

Hona hemen ideia batzuk:

Botilen kortxoekin egindako eskulanak. Hiru marran ("tres en raya") jolasa, giltzatakoak... egiteko behar diren materialak: kortxoak, koloretako pinturak, errotuladore beltzak, berniza eta zirrindola txikiak (giltzatakoentzat).

Posible da ikasle guztiek antzeko eskulana egitea, eta baita guztiek desberdinak egitea ere. Eskulanak taldeka ere egin daitezke, materialak partekatzeko. Ikasle bakoitzak egin duen eskulana erakutsiko du, ahozko azalpen labur bat emanez (zerekin eta nola egin duen eta zertarako erabiliko duen; posible da eskulanari izena ipintzea ere).

 

  • “Ika-mika”. Badira eztabaidarako aukera ematen duten gaiak, garapen jasangarriarekin lotuta. Ariketa honen helburua hausnarketa eragitea eta modu baketsuan iritzi desberdinak mahai gainean jartzea da.

Proposamena: gela hiru-lau talde handitan banatzea eta talde bakoitzak gai hauetako bati buruz eztabaidatzea (batzuk alde egongo dira eta besteak kontra):

  1. Hiri batzuetan auto zaharrak erretiratzeko plangintza jarri dute abian, asko kutsatzen dutelako. Hirietan bizi direnek, beraz, auto berriak erosi beharko dituzte. Neurri horrek kritikak ere eragin ditu: zer kontsumo-eredu bultzatzen du neurri horrek? Eta zenbat kutsatzen du auto berri horiek guztiak ekoizteak? Auto gutxiago egotea bultzatu beharko litzatekeela diote. Batzuk neurri horren alde egongo dira eta besteak kontra.
  2. 2030erako CO2 isuriak % 20 murriztea da Eusko Jaurlaritzaren helburua, baina beste helburu batzuk ere baditu, besteak beste: bizi-itxaropena luzatzea eta jaiotza-tasa igotzea. "Antinatalistek" munduan pertsona gehiegi bizi garela diote, ez dagoela guztiondako adina baliabide: nola murriztuko ditugu isuriak gero eta gehiago baldin bagara? Batzuk "antinatalistak" izango dira eta besteak ez.
  3. Gutxiago kontsumitzeko -eta, horrenbestez, gutxiago kutsatzeko- gasa eta gasolina garestitzea proposatzen dute batzuek. Neurria drastikoa da, baina neurri gogorrik hartu ezean ez omen da aldaketa nabarmenik lortuko. Batzuk neurri horren alde egongo dira eta besteak kontra.
  4. Garai batean, etxe bakoitzean pertsona gehiago bizi ziren (adibidez, normala zen gurasoen etxera ezkontzea). Orain gero eta pertsona gutxiago bizi gara etxebizitza bakoitzean. Jabetzaren aldeko joera ere nabarmena da. Etxebizitza bakoitzak kontsumitzen eta kutsatzen duena kontuan izanda, batzuek diote ez dela jasangarria pertsona guztiok etxebizitza bana izatea. Etxebizitza eskubidea beste era batera planteatu behar dela diote: eredu komunitarioak, esate baterako. Batzuk ados egongo dira eta beste batzuk ez.

Hasi aurretik, eztabaidatzeko garaian kontuan hartu beharreko irizpideak jorratu ditzakegu (adibidez, baliabideak). Nork bere iritzia defendatzeko argudioak garatzea eta gainerakoen iritziak ulertu eta errespetatzea dira helburuak, eta ez norberak arrazoia izatea.

Talde bakoitzean bi azpitalde osatuko dira (erdi eta erdi, A eta B: aldekoak eta kontrakoak) eta moderatzaile bat ere izendatuko da, bati eta besteari hitza emateko. Eztabaida guztiak ez dira aldi berean izango, txandaka baizik; hala, beste taldeetako ikasleak publikoa izango dira, telebista-programa batean bezalaxe. Posible izango da uneren batean publikotik galderak egitea eta parte hartzea ere (adibidez, taldetxoren batean zer esan ez dakitela geratzen baldin badira, laguntzeko), baina moderatzaileak aukera emandakoan bakarrik (bestela, guztizko isiltasuna eskatuko zaio publikoari).

 

  • “Mundu zabalean”. Mundura begira jarriko gara, beste toki batzuetan zer gertatzen den jakiteko eta larrialdi klimatikoaren gaia bere osotasunean ulertzeko.

Lehenengo eta behin, iker dezagun zein diren hondamendi klimatikoak pairatzeko aukera gehien duten herrialdeak. Munduko mapa batean jar ditzakegu. Herrialde batzuetan hobeto daude prestatuta beste batzuetan baino (adibidez, AEBn eta Australian), eta horrek kalteak txikiagoak izatea dakar; artikulu hau herrialde zaurgarrienei buruzkoa da eta baita beste hau ere.

Ondoren, azken urteotan munduko toki desberdinetan gertatu diren hondamendi naturalak -uholdeak, suteak, hurakanak...- eta haien ondorioak aztertu ditzakegu, talde txikitan banatuta. Adibidez:

  • Australia. Berotze-efektuak ekarritako lehortearen ondorioz, 2019-2020 urteetan sute handiak izan ziren.
  • Etiopia. Lehortea izugarria da. Euririk ez du egin azken urteetan.
  • Nigeria. 2022an uholde handiak izan ziren.
  • Bangladesh. Urpean geratzen ari da, itsas maila igotzen ari delako.

 

Taldetxo edo bikote bakoitzak ahoz aurkeztuko du jasotako informazioa gelakideen aurrean. Hona hemen kontuan izan ditzaketen puntu batzuk:

  • Herrialdea
  • Non dago?
  • Hondamendiari buruzko azalpenak (data, arrazoiak, ondorioak...)
  • Argazkiak erakutsi

Aurkezpenen ostean, aproposa litzateke ikasleei euren sentipenak adierazteko tarte bat eskaintzea:

  • Edukiari dagokionez: Zer sentitu duzu beste toki batzuetako errealitate gordina ikertzen? Eta ikaskideen aurkezpenak entzuten eta argazkiak ikusten?
  • Aurkezpenari buruz: Gustura sentitu al zara? Eroso ala deseroso? Urdur ala lasai?

 

6. Ekoizpena partekatzea. Ahozko aurkezpena edo saioa egingo dute ikasleek.

 

Ebaluazio-irizpideak

Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:

Edukiari buruz

  • Ea gaiak bere interesa piztu duen.
  • Ea gaiari buruz ikasi izanaren sentsazioa duen: gutxi-zerbait-dezente-asko.

 

Ikaste-prozesuari buruz

  • Ea bideoa eta testigantzak baliagarriak gertatu zaizkion.
  • Ea ikaste-prozesua gustukoa eta eraginkorra izan den berarentzat.
  • Ea informazioa bilatzeko arazorik izan duen edo erraza gertatu zaion.
  • Ea guztira informazio berri asko jaso duen eta hausnartzeko balio izan dion.

 

Bere komunikazio-gaitasunei buruz

  • Ea iritzia lasaitasunez emateko aukera duen ala zailtasunak izan dituen.
  • Ea ahozko emanaldian edo antzezlanean lasai sentitu den eta nahi zuena egiteko gai izan den.
  • Ea pozik dagoen emaitzarekin.

 

Talde-lanari buruz

  • Ea talde-lanean eroso sentitu den eta aberasgarria gertatu zaion.
  • Ea ondo baloratzen duen talde-dinamika ala arazoren bat izan duen.

 

Irakaslearen ebaluazioa. Irakasleak ikasleak ebaluatzeko kontuan har ditzakeen irizpideetako batzuk, ikasgaiko konpetentzia espezifikoekin lotutakoak:

1. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den norberaren kontzeptu egoki bat eraikitzeko, gainerakoekin eta naturarekin lotuta, modu seguru eta kritikoan, identitateari buruzko ezaugarriekin lotutako informazio analogikoa eta digitala eta adierazpen artistikoak antolatuz eta sortuz.
  • Ea gai den bere autoestimua eta autonomia garatzeko, besteekin harmonian, emozioak adieraziz eta identifikatuta eta desirak eta helburuak argituz.
  • Ea gai den identitatea garatzearekin lotutako oinarrizko kontzeptuen inguruan gogoeta egiteko (emozioak eta sentimenduak, autoestimua, adiskidetasuna, maitasuna, familia, kultura...), banakako eta taldeko ikerketa-dinamiken bidez.

 

2. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea posizio moral autonomoa sortzen duen, deliberazio arrazionalaren bidez eta beste batzuekiko errespetuzko elkarrizketaren bidez, zenbait balio eta bizimoduren inguruan.
  • Ea bizikidetza baketsua, errespetuzkoa, demokratikoa eta bidezkoa sustatzen duen, baita gatazkak konpontzeko konpromisoa ere, halakorik dagoenean, gizakiaren izaera sozial eta politikoari buruzko ikerketatik abiatuta.
  • Ea genero-berdintasuna, indarkeriaren gaitzespena eta gutxiengoekiko eta identitate desberdinekiko errespetua bezalako balioekin konpromiso aktiboa hartzen duen, balio horiekin lotutako arazo tokiko eta globalei buruzko argudio-elkarrizketatik abiatuta.

 

3. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea klima-aldaketaren arrazoiak ulertzen dituen, eta gai den hura geldiarazteko hainbat aukera ebaluatzeko eta garapen jasangarrirako helburuak lortzeko, ingurune hurbilean kausak eta arazo ekosozialak identifikatuz.
  • Ea aktiboki konprometitzen den pertsonekiko, animaliekiko eta planetarekiko errespetuarekin, eta haien zaintzarekin eta babesarekin bat etorriko diren balio, jardun eta jarrera afektiboekin, uraren eta energiaren kontsumo arduratsua eta mugikortasunaren eta hondakinen kudeaketa eta erabilera iraunkorra sustatuko dituzten jardueretan parte hartuz.

 

4. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea galderaren izaera kontzeptu gisa ulertzen duen, zalantzan jartzeak giza jardueran duen garrantzia baliaraziz eta ingurune hurbilean esparru etiko-zibikoko galderak identifikatzeko eta lantzeko gaitasuna garatuz.
  • Ea elkarrizketa kooperatiboaren bidez besteekin interakzioan jarduten den, jokabide gizalegezko eta demokratikoak eta balio komunek, errespetuak eta enpatiak bideratutakoak modu arrazoitu eta autonomoan hartuz.
  • Ea pentsamendu konplexua oinarritzen duten pentsamendu-trebetasun nagusiak garatzen dituen: pertzepzio-trebetasunak (entzutea, behatzea...), ikerketa-trebetasunak (hipotesiak formulatzea, aukerak hautatzea...), kontzeptualizazio trebetasunak (definitzea, alderatzea...), arrazoitze-trebetasunak (arrazoiak ematea, zatiak eta osotasuna erlazionatzea...) eta itzulpen-trebetasunak (interpretatzea, inprobisatzea...) dinamika gidatu indibidual eta kolektiboen bidez.

 

5. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea norberaren eta besteen emozioak eta zaintza modu orekatuan kudeatzeko jarrera garatu duen, norberaren emozioak identifikatuz, aztertuz eta modu asertiboan adieraziz eta besteenak antzemanez eta baloratuz, sormen- eta hausnarketa jardueren inguruan.
  • Ea adiskidetasunean, maitasunean eta besteen eta ingurunearen zainketan oinarritutako jarrera hartzen duen, beste pertsona batzuekiko eta ingurunearekiko interakzio zibiko eta etikoaren esperientzia afektibotik eta horren inguruko gogoetatik abiatuta.

Leire Etxeberria (Oñati, 1980): Esan dezakegu azken 100 urtetan bizitza aldatu dela aurreko bi mendeetan baiño askoz gehiago.

Beñat Arzadun (Errenteria, 1973): Historikoki, orain dela 200 urte, munduan batetik bestera zeuden desberdintasunak, ondoren egon direnekin alderatuta, oso txikiak ziren. Europarrak Amerikara konkista egitera joan edo Afrikan aritu zirenean, diferentziak ez ziren inundik inora horren nabarmenak.

Leire Etxeberria: Atzera begiratzen badugu, azkenengo 200 urtetan, orain dela 200 urte, ba, nekazaritzatik eta abeltzaintzatik bizi giñan, ba guk ekoiztutakoa jaten genuen, eta ba elkartrukean edo guk ekoiztutakoa salduta, ba, lortzen genuen beste produktu batzuk: ba olioa, azukrea... Baiña ez zegoen ez zaborrik, naturak ematen zigun ba behar genituen produktuak: su-egurra, ura...

Beñat Arzadun: Industria izan zen gizateriari aurrerapide ikaragarria ekarri dion... Industrialiazio aurretik, ez da konsumoa bakarrik, industrializazio aurretik bizi itxaropena ez zen 40 urtetara iristen. Europan ere umeen herena edo erdia edo –herena edo erdia!– bost urteak baino lehen hiltzen zan. Ez erromatarren garaiean, e! Orain dela 150 urte. Industrialiazioa izan da hori aldatzea ahalbidetu duena. Industrializazioa da ahalbidetu duena giza-produkzioa horrenbeste haunditzea, janaria horren ugari izatea, etxeen kalidadea ikaragarri hobeagotzea...

Leire Etxeberria: Ba industrializazioarekin batera kapitala etorri zen eta kapitalarekin batera, ba, hazkunde ekonomikoa. Eta, ba, guk produzitzen genuenetik bizi beharrean, ba, hasi ginan, b,a kapitalarekin erosten gauzak eta ba kontsumoaren gizartea sortu zen. Baita ere ura eta argindarra etorri ziren etxeetara, teknologia berriak, bai irratia, telebista, ordenagailua, Interneta, hegazkinean bidaiatu ahal izatea… eta ongizatearen gizartea sortu zen.

Beñat Arzadun: Hori leheno ezin zan, zergatik leheno nehikoa lan zun jende danak jatekoa lortzearekin. Ordun ezin zan bideratu biztanleriaren ehuneko lau bat ikerketa egitera. Hori dana industrialiazioak ekarri du. Baina, klaro, leku batean sortu zan, eta sortu den leku hortan 200 urtetan ikaragarrizko abantaila eman dio gainontzekoekiko.

Leire Etxeberria: Energia sortzeko, ba, erregai fosilak erabiltzen hasi giñan eta, askotan, erregai fosil hauek lortzeko, hegoaldeko herrialdeetara joten genuen. Ba iparra –bai Estatu Batuak, Europa...–herrialde garatu bezala gelditu zen, ba, industrializazioa bertan garatu zelako, eta hegoaldeko herrialdeak –ba Afrika, Hego Amerika, Asiako zati batzuk– ba, pobretuak, herrialde pobretu bezala, bertan industrializazioa ez zelako hainbeste garatu. Baiña, benetan, herrialde garatuak herrialde hauetara jotzen zuten, ba, bai erregai fosilen bila, bai mineral bila eta bai lehengai bila.

Beñat Arzadun: Gure posizioa laburtzeko, lehelengoa litzateke gu ez geala “clase media”, gu aberatsak gea. Euskal herritar praktikamente danak munduko % 10 aberatsenean gaude. Ez % 50, % 10. Mundua gutxi gorabehera momentu hontan hiru zatitan bana zenekaze. Munduan 8 mila miloi persona gea. Mila milioi gea aberatsak, eta hor gaude europar danak, Estatu Batuak, Kanada, Japon, Australia... hoik gaude. Golfo Persikoko Arabia Saudi ta holako batenbat egon leike, baina hoik dia mila milioi, aberatsak. Klase medioa nortzuk dira? Ba klase medioa da Europa ekialdea: Bulgaria, Rumania, Hungria… Magreb dana, Afrika iparralde dana, Egipto, Marruekos... Hego Amerika dana: Argentina, Brasil, Kolonbia... Momentu hontan Txina bera, Asiaren zati haundi bat. Hoik dia klase medioa. Eta gero dira behartsuak, eta behartsuak dira beste mila milioi. Eta benetan behartsuak dira: Sahara azpiko Afrika, Afrika beltza, eta Asia hegoaldea: India, Bangladesh, Pakistan, Afganistan, Nepal... hortxe. Zatiketa hori du munduak, eta gu gaude aberatsetan.

Leire Etxeberria: Munduko populazioa asko hazi da azken urteetan, eta gero eta gehiago gara, eta gehiago kontsumitzen dugu, eta energia fosil gehiago erabiltzen dittugu. Eta honek egiten duena da ba CO2 gehiago ixuri atmosferara eta berotegi efektua sortu. Mundua, lurra, berotzen ari da, eta berotze horrekin, ba, lehorteak agertzen dira, suteak,ur falta... poloak, bertako izotza desegiten ari da, itsasoko ur maila igotzen ari da... eta guzti honek larrialdi klimatiko batera eraman gaitu.

Beñat Arzadun: 25 urte hauetan nabarmen haunditu dira zikloi eta antzeko ekaitza tropikal haundiak. Zikloien ugaritze hori aldaketa klimatikoagatik gertatzen ari da. Aldaketa klimatikoa CO2 isurketengatik gertatzen ari da, eta azkenengo 200 urtetan isuri den CO2aren zati haundiena guk isuri degu. Ordun, gu hemen gure berebiletan, gure aire girotua, gure estufan, gure arropetan, gure altzaritan, gure etxeetan… horrenbesteko konsumoz egiten dugun hori egiten ari da Mozanbiken, esfortzu handiz azpiegitura miserable bat egitea lortzen duten bakoitzean, urtebeten tifoia etorri eta erdiya eramatea.

Leire Etxeberria: Gaur egungo kultura da beti gehiago erosi, gehiago kontsumitu, zuk merezi duzu, zergatik ez, erostea gauza ona izango balitz bezala. Erosi, erosi eta erosi. Baina benetan mundu bakarra daukagu eta bertako baliabideak mugatuak dira, eta ezin dugu hazi infinituki. Hori da gaur egungo kapitalismoaren lema: hazkunde ekonomikoa beti ona dela. Baina ez dauka zertan, ez, baliabideak mugatuak direlako. Eta deshazkundea bezalako beste alternatiba batzuk analizatu beharko genituzke.

Beñat Arzadun: Ze posiziotan gaude munduaren kontestuan? Ba gaude kutsatzaileen posizioan. Guk kutsatzen dugu tokatzen zaiguna baino askoz gehiago. Aldaketa klimatikoaz hitz egiten da. CO2 isurietan gutako bakoitzak bataz beste 8 bat tona CO2 isurtzen ditu urtean. Hegoamerikar bataz bestekoak 2-3 tona isurtzen ditu. Guk hiru bider gehiago. Sahara azpiko afrikar bataz bestekoak urrutitik ere ez du tona bat isurtzen.

Leire Etxeberria: Bueno, alde batetik, esan dugu gutxiago kontsumitu eta, beste alde batetik, gutxiago kutsatu. Gero eta gutxiago kontsumitu eta kontsumitzen dugun hori kilometro zero edo bertakoa baldin bada askoz hobe. Baita ere berrerabili: konpondu hondatzen diren gauzak, eta sortzen den zaborra ahal dan gutxiena izatea. Zer gehiago egin dezakegu? Ba produktu ekologikoak erosi eta ez masiboki eta kutsakorrak diren ongarriekin produzitutakoak.

Beñat Arzadun: Ziurrenik, mundu hobeago bat egiteko, hemen bizi gean jende gehienantzako eskuragarrien degun ekarpena da kutsatzea: gure kutsadura –pixka bat ez– asko jeistea. Zergatik hori eskura daukagu; ez dezu zure familia utzi eta hiru urte edonora… norabaitera joan beharrik. Gizarteko persona batek egin ditzazkeen bi ekarpen nagusiak hoiek dia: gainontzeko munduarekin bidegabeko izateari utzi, edo ez horren bidegabeko izan, eta garapenerako lanak bultzatu eta lagundu eta sustatzeko baliabide ekomonikoen ekarpena egitea. Hoiek lirateke bi egin daitezkeen bi gauza nagusiak.

Leire Etxeberria: Nola kutsatu dezakegu gutxiago? Ba, adibidez, kotxea gutxiago erabilita, garraio publikoa gehiago erabilita...

Beñat Arzadun: Gaur egun jarrera zein da? Gaur egun jarrera nagusia: "Bai, ni kutsadura jeistearen alde nago, baldin eta deus aldatzen ez diazutenen: gasolina ezin diazu iyo, gasa ezin diazu iyo, nik bidaiatzen jarraitu nahi dut...”. “Nik jarraitu nahi dut Getarian bizitzen eta Zumarragan lan egiten, ta egunero 100 kilometro autoz egiten". Edo "Nik jarraitu nahi dut bi persona bakarrik 90 metroko etxian bizitzen" o "Nik jarraitu nahi dut urtean lau bider `eskapada´ bat egiten" o "Nik behar dittut 25 kamixeta". Emaitza ezingo da aldatu zeozer aldatzen ez bada.

Utzi zure ekarpena

Gipuzkoako aldundia Kutxa Eusko Jaularitza