1936ko uztailean, Espainian estatu-kolpea gertatu zen, Francisco Franco buru zela, eta errepublikaren aurkako altxamendu militarra abiatu zen. Altxamendua Espainiako hainbat eremutan arrakastatsua izan zen, baina Euskal Herriko eremu handi batean Errepublikarekin leial jarraitu zuten. Altxamenduaren lehen egunetan, familia osoek ihes egin behar izan zuten. Herritarren artean beldur handia zegoen, ez bakarrik soldaduengan, baita sala zitzaketen bizilagunengan eta jasaten zituzten mendekuengan ere. Garai hura zuzenean bizi izan zutenen testigantzak entzun ditzakegu.
Mailak: DBH
Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan
Ikasgaiak: Gizarte Zientziak, Geografia eta Historia
Gaiak: Oroimen historikoa
Ikasleengan bultzatzen diren jarrerak:
Bideoa ikusi aurretik
Gaiaren aurkezpena egin: II. Errepublikaren epealdian egin ziren erreformen eta ideologia politiko ezberdinen arteko tentsioak aztertuko dira. Ikasleen aurrezagutzak aktibatu, gisa honetako galderak eginez talde handian:
- Zer bururatzen zaizu “Gerra” hitza entzutean?
- Zer dakizue Espainiako Gerra Zibilari buruz?
- Zergatik egoten dira hainbeste iheslari gerretan?
- Zure senideen edo lagunen artean inork kontatu al dizu gerrako pasadizorik?
- Zer uste duzu sentitzen zutela bideoko hiztunek?
- Zer arrisku egon daitezke gerratik ihes egitean?
- Zer arrazoi egon daitezke norbaitek bere etxea uzteko?
- Nola imajinatzen duzu izango zela 1936an gerratik ihes egitea? Eta gaur egun?
Bideoa ikusi bitartean
Bideoa behar adina aldiz ikusiko dute, informazioari ahalik eta etekin handiena ateratzeko.
Bideoa ikusi ondoren
- Ezaguna egin al zaizue bideoan aipatu duten zerbait? Entzun al duzue halakorik aurretik?
- Nola sentitu zarete bideoa ikustean? Eragin al dizue sentipenen bat?
- Bideoan agertzen diren lekukoak umeak ziren 1936ko gerra garaian. Lortu al duzue haiek horrela irudikatzea?
- Zer eragin izan zezakeen gertakari honek haien bizitzetan?
- Zure herriko historian ba al dago horrelako gertakariren bat?
- Zer antzekotasun daude gaur egun gerratik ihes egiten dutenen eta bideo honetan agertzen diren pertsonen artean?
3. Azken ekoizpena: Hainbat ekoizpen garatu daitezke. Hiru adibide eskaintzen dira hemen. Ikasleek horietako bat aukeratu dezakete edo ordezko bat proposatu, edo proposamen bat baino gehiago ere egin ditzakete.
Garai hartako ihes-bideak kokatu eta aztertzeko, ikasleek talde txikitan (3-4 pertsona) lan egingo dute. Emaitzak ez errepikatzeko, talde bakoitzak zona edo herri konkretu bat aztertuko du (adibidez, Gernika, Eibar, Donostia, Hondarribia…)
Ahotsak.eus atarian, pauso hauek jarraituta, herri bakoitzean gai honi buruz dauden testigantzetara iritsi daiteke: Grabazioak - Herria - Gaiak - Gerra Zibila: ihes egin beharra. Bilatzailean hitz-gakoak idatzita ere testigantzak agertuko dira. Adibidez, “ihes egin” idazten badugu, 754 pasarte erakutsiko ditu bilatzaileak; izenburua eta deskribapena begiratuta, ikasleek jakingo dute testigantza baliagarria den ala ez.
Talde bakoitzak gutxienez 6 pasarte (edo beharrezkoak direnak) entzungo ditu, hurrengo galderei erantzun ahal izateko:
- Noiz egin zuten ihes? Gerra hasi eta berehala, hilabete batzuetara, bonbardaketetan…
- Nondik nora joan ziren? Ibilbidea markatu edo kokapena identifikatu.
- Zer eraman zuten?
- Nola joan ziren? Oinez, gurdiz, itsasontziz…
Behin informazioa bilduta, mapa batean kokatuko dituzte ihesleku guztiak eta hiztunek egindako ibilbideak.
Talde bakoitzak ahozko aurkezpen txiki bat egingo du, eta ikertu duten herriko testigantzetatik jasotako ezaugarri nagusiak arbelean idatziko dituzte. Aurkezpen guztiak amaitutakoan, zer ezaugarri errepikatzen diren aztertuko dute.
|
Irakasleak mapa erraldoi bat itsatsiko du horma batean eta aurkezpen bakoitzaren ondoren, taldeko ordezkari batek mapa horretan markatuko du ikertu duen herria eta bertatik lortu dituzten ihes-puntu eta ibilbide nagusienak.
Denek bukatzen dutenean, mapa handiari begiratuko diote eta hausnarketa egingo dute.
|
Arbelean, gaur egungo gatazken zerrenda bat egingo dute denen artean, eta falta direnak irakasleak idatziko ditu, azalpen txiki bat eman ondoren. Ikasleak taldeka (4-5) banatuko dira eta bakoitzak herrialde edo gatazka bat aukeratuko du. Adibideak: Etiopia, Siria, Palestina, Iran, Hegoaldeko Sudan, Ukrainia, Venezuela...
Behin herrialdea edo gatazka aukeratuta, hari buruzko informazioa bilatu beharko dute, gertaerak kronologikoki ulertu eta poster batean irudikatzeko. Argazkiak, mapak, marrazkiak edo bestelakoak erabiltzeko aukera izango dute.
Gatazkaren nondik norakoak ulertuta, euren etxeetatik ihes egin behar izan dutenen testigantzak bilatuko dituzte. Kasu batzuetan, egunkari edo berrietako informazioa bakarrik izango da, baina beste batzuetan, sare-sozialetan ere bideoak aurkituko dituzte:
|
Informazioa sarean bilatuta, talde bakoitza galdera hauei erantzuteko gai izan beharko da:
|
|
Behin ikerketa txikia eginda, klase guztiaren aurrean aurkeztuko dira lanak. Lehenengo, hautatutako gatazka kronologikoki kokatzeko egindako posterra aurkeztu eta azalduko dute, eta, ondoren, iheslarien egoerari buruzko informazioa emango dute. Bukatzeko, sare sozialetan ikusi dituzten albisteen artetik (edo irakurri dituzten berri edo erreportajeen artetik) bat aipatuko dute, inpaktu gehien sortu diena, eta gelakideei erakutsiko diete.
Talde guztiek aurkezpenak egin ondoren, denen artean hausnarketa egingo dute, irakasleak gidatuta:
Ikasleek idazlan edo gogoeta bat idatziko dute, “Gauza bakarra eraman behar banu…” izenburupean. Gerraren eraginez euren etxetik edo herrialdetik ihes egingo beharko balute eta gauza bakar bat hartu ahal izango balute, zer izango ote litzatekeen pentsatu beharko dute ikasleek. Balio emozionala duten objektuak identifikatzeko baliagarria da ariketa hau.
Banakako lana izango da. Ikasle bakoitzak ondo pentsatu beharko du zer objektu aukeratu nahi duen, eta galdera hauei erantzun beharko die gogoeta egiterakoan.
|
Gogoeta idazteaz gain (2 orrialde gehienez), bakoitzak bere objektuarentzat argazki artistiko bat sortuko du. Argazki artistikoa arte moduan sortutako argazkia da, helburu nagusitzat adierazpen pertsonala eta emozioak sortzea dituena. Horretarako, koloreak, konposizioa edo argia erabil daitezke. Hona hemen gomendio batzuk:
|
Argazki guztiak horma-irudi kolektibo batean eskegiko dituzte, maleta baten barruan. Horma-irudiaren izenburua “Bizitza bat maleta batean” izan daiteke, adibidez. Hausnarketa ere egin dezakete:
Gerren ondorioz “etxea” kontzeptua galdu edo aldatu duten pertsonen egoerarekin konektatzea izango da proposamen honen xedea, eta galdera nagusiak ondorengo hauek izango dira
|
× Zer da etxe bat? × Zer gertatzen da zure etxea galtzen duzunean? × Etxea toki bat al da? Pertsona batzuk? Oroitzapenak? Babesa? × Zabalduko al zenioke zure etxea beste norbaiti? |
Ikasle guztiak borobilean eseriko dira, denak aurrez aurre egoteko. Irakasleak galdera nagusi bat botako du: “Zer da etxe bat zuretzat?” eta nahi duenak hitz egingo du. Erantzunetan oinarrituta, galdera osagarriak egingo ditu irakasleak.
|
x Etxea toki bat da ala emozio bat? × Etxea aldatu al daiteke? × Bizi al daiteke etxerik gabe? × Etxea norbere hautua da ala sortzen zaigun zerbait? × Nola eraikitzen da "etxe-sentimendua"? |
Beste dinamika bat modu aktiboan ikasleen parte-hartzea bultzatzea izango da. Irakasleak esaldi batzuk irakurriko ditu eta ikasleek adierazpen fisiko batekin erantzungo dute. Adibidez, ados badaude zutik jarri daitezke, zalantzan badaude eserita gelditu, eta ez badaude ados belauniko jarri. Ondoren, irakasleak parte-hartzaileei galdetuko die zergatik erantzun duten horrela. Dinamika hau egiteko esaldi posible batzuk honako hauek izan daitezke:
|
Etxea leku bat da, eta leku hori galtzen duzunean ez dago etxerik. Pertsonak dira etxea egiten dutenak. Etxea zu zara. Gerran zure etxea uzteak zure nortasuna galtzea esan nahi du. Etxea ez da existitzen zure ama hilik badago. Etxea ez da derrigorrezko toki fisiko bat. Mugikor batekin eta lagun batekin edozein toki bihurtu daiteke etxea.
|
Bukatzeko, azken galdera bat botako du irakasleak eta momentu bat utziko du norbaitek erantzun nahi badu. Helburua, inork erantzun ez arren, hausnarketa introspektibo bat egitea izango da: Nola lagundu diezaiekegu besteei beren "etxe berria" eraikitzen?
4. Ekoizpena partekatzea. Antzezlanak eta ahozko zein idatzizko aurkezpena egingo dute ikasleek.
Ebaluazio-irizpideak
Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:
Edukiari buruz
Ikaste-prozesuari buruz
Bere komunikaziorako gaitasunei buruz
Talde-lanari buruz
Irakaslearen ebaluazioa. Irakasleak ikasleak ebaluatzeko kontuan har ditzakeen irizpideetako batzuk, ikasgaiko konpetentzia espezifikoekin lotutakoak:
1. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
2. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
3. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
4. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
5. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
6. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
7. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
8. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
9. konpetentzia espezifikoarekin lotuta