II. Errepublika 1931ko apirilaren 14an aldarrikatu zen Espainia osoan ofizialki, baina Eibarren eta Espainiako beste bi herritan ordu batzuk lehenago aldarrikatu zen. II. Errepublikaren aldarrikapenaren egunaren nondik norakoak eta garaiko herritarren pentsaera eta aldaketa-nahia jaso ditugu egun hori zuzenean bizi izan zutenen testigantzetan oinarrituta.
Mailak: DBH
Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan
Ikasgaiak: Gizarte Zientziak, Geografia eta Historia
Gaiak: Oroimen historikoa
Ikasleengan bultzatzen diren jarrerak:
Bideoa ikusi aurretik
- Zer da errepublika bat?
- Egon al da errepublikarik Espainian? Zenbat? Noiz?
- Zer suposatu zuen II. Errepublikaren aldarrikapenak? Zer gertatu zen ordura arte zegoen botere-ereduarekin?
- Nola sentitzen dira bideoko hiztunak?
- Zuei zer sortzen dizue “errepublika” hitzak?
- Ezagutzen al duzue Errepublika batean bizi den herrialderik? Zein?
- Ikusten al duzue aukerarik Espainian errepublika berri bat aldarrikatzeko?
- Gustatuko al litzaizueke errepublika batean bizitzea? Zergatik?
Bideoa ikusi bitartean
Bideoa behar adina aldiz ikusiko dute, informazioari ahalik eta etekin handiena ateratzeko.
Bideoa ikusi ondoren
- Nola sentitu zarete bideoa ikustean? Eragin al dizue sentipenik?
- Bideoan agertzen diren lekukoak haurrak edo gazteak ziren II. Errepublika aldarrikatu zenean. Lortu al duzue haiek horrela irudikatzea?
- Ba al zenekiten Eibarren horrelako gertaera garrantzitsu bat gertatu zela?
- Entzun al duzue halakorik zuen herrian?
- Zergatik aldarrikatzen zituzten “askatasuna” eta “eliza behera” bezalakoak?
3. Azken ekoizpena: Hainbat ekoizpen garatu daitezke. Hiru adibide eskaintzen dira hemen. Ikasleek horietako bat aukeratu dezakete edo ordezko bat proposatu, edo proposamen bat baino gehiago ere egin ditzakete.
Aldeko ikuspegia: Errepublika aukera gisa
Kontrako ikuspegia: Errepublika arrisku gisa
|
Idazlanak edo iritzi-artikuluak bi orrialdeko luzera izango du gehienez, eta eskuz idatzi beharko da, modu txukun eta garbian. Hemen, testua idazteko gomendio batzuk:
|
Horretarako, ikasleek Errepublikaren aldarrikapenaren egunetako une garrantzitsuak irudikatuko dituzte, benetako momentuak edo fikziozkoak agertuz. Atrezzoa ikasleek sortuko dute.
Taldeka banatuko dira ikasleak eta bakoitzak fikziozko hiru argazki historiko aterako ditu, nahi duena adieraziz: kaleko giroa, bandera aldaketak, erregearen koadroak kentzea, jaialdiak, jendearen aurpegiak, manifestazioak eta aldarriak…
Argazki bakoitzari izenburua jarriko diote eta baita testu txiki bat ere. Adibidez:
“1931ko apirilaren 14an, Eibarko gazte talde batek Errepublikaren bandera jaso zuen. Argazkian, 16 urteko Jonek harro begiratzen du balkoira: aldaketa baten hasiera sentitzen du.”
Argazki guztiak atera ostean, ikastetxeko korridoreetan edo beste leku apropos batean erakutsiko dira argazki guztiak, gainontzeko ikasleek ere ikusteko. Argazki-erakusketarentzat ere izen bat asma dezakete (Adibidez, “Eguna begietatik”, “Aldaketaren eguna”…).
Talde txikitan lan egingo dute eta TikTok, Instagram Reels edo bestelako modako aplikazoen estilora, 30-60 segundoko bideo labur bat sortuko dute, Errepublikaren aldarrikapenaren inguruko gertakari historiko batean oinarrituta. Egungo hizkuntza, musika, etiketak edo efektuak erabil ditzakete, betiere testuinguruarekin koherenteak badira. Tonua serioa edo umoretsua izan daiteke, baina errespetuzkoa.
Hona hemen jorratu daitezkeen eszena batzuk:
Alfontso XIII.a maletak hartuta erbesteratzen da, atzeko soinuan musika dramatikoa edo ironikoa erabilita. |
Herritar talde batek errepublikaren bandera jartzen du udaletxeko balkoian. |
Jendea kalean ospatzen, dantzan edo abesten ageri da. |
“Influencer historiko” batek, errepublikaren aldeko mezua zabaltzen du. |
Haur batzuk eskolara heltzen dira eta irakasleak etxera bidaltzen ditu, Errepublika aldarrikatu delako. |
Herriko musika banda ateratzen da kalera. |
Bideoak ikastetxeko sare sozialetako kanaletan edo webgunean argitaratu daitezke, etiketa bateratuak edota bilaketarako testu txikiak erabiliz ((#TikTokHistorikoa, #DBH4, #Errepublika…).
- Etxeberria (2023). “II. Errepublika eta gure herria”. Zumaia: Udal Liburutegia.
- Ahozko testigantza; Jose Mari Agirre. 92 urte. Elgoibar. 2025eko martxoa.
- artxiboa.euskadi.eus. Kontsultatua: 2025/05/10
Lanean hasi aurretik, gelan denen artean adostu ditzakete jorratuko dituzten puntuak eta ikerketarako egitura posiblea. Irakasleak galdera gidari batzuk ere proposatu ditzake.
GALDERA GIDARI POSIBLEAK, ADIBIDERAKO:
- Nola eta non aldarrikatu zen II. Errepublika zuen herrian? - Zein eragilek parte hartu zuten (Udalak, herritarrek, alderdi politikoek…)? - Zein izan zen herritarren jarrera edo erreakzioa? - Zer aipatu zen egunkarietan horri buruz? - Geratu al da egun horretako oroitzapenik edo aztarna fisikorik herrian? |
Ikasleek ikerketaren emaitza idatziz emango diote irakasleari. Ondoren, talde bakoitzak ahozko aurkezpen bat egingo du gelakideen aurrean.
4. Ekoizpena partekatzea. Antzezlanak eta ahozko zein idatzizko aurkezpena egingo dute ikasleek.
Ebaluazio-irizpideak
Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:
Edukiari buruz
Ikaste-prozesuari buruz
Bere komunikaziorako gaitasunei buruz
Talde-lanari buruz
Irakaslearen ebaluazioa. Irakasleak ikasleak ebaluatzeko kontuan har ditzakeen irizpideetako batzuk, ikasgaiko konpetentzia espezifikoekin lotutakoak:
1. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
2. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
3. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
4. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
5. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
6. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
7. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
1931ko apirilaren 12an, udal hauteskundeak antolatu ziren eta errepublikanoek irabazi zituzten bozkak. Eibarren gau hartan bertan hasi zituzten ospakizunak.
Candido Eguren (Eibar, 1906): Gabeko hamarrak inguruan edo. Urten genduan “Casa del Pueblo”tik ta juan giñazen frontoira, Astelenara. Jentiari esan etsaun: "Republikia aurrera doia". "¡Viva la república!"," Gora republikia!" ta bata ta bestia.
Hurrengo eguneko gauean, Alfontso XIII. erregeak exiliorako bidea hartu zuen bere familiarekin, eta apirilaren 14an aldarrikatu zen II. Errepublika estatu guztian. Eibarren, aurreko eguneko jaiarekin jarraitu zuten, eta goizaldean herri guztia plazan elkartu zen.
Jose Kareaga (Eibar, 1930): Etorri zittuan tipo bi, iñok be ez jekixan zeintzuk zian, ondo jantzitta ta Irundik edo. Irun beti ezkerrekua izan dok. Ta eurak esan ei jetsen, holaxe erderaz: “¿A qué estáis esperando?”, “¿Cómo que esperando?”, “Si la república ya se ha proclamado, ¡hombre!, y tal y cual”. Ta sinistu! Ta banderiori jaso juen, eta ez jeuan notiziarik. Ta, itxuria, diar ein bihar izan juen Bilboko “Casa del pueblo”ra, eta han be ez jekixen ezer. “Aquí no hay ninguna noticia, aquí no sabemos nada. ¿Pero os habéis dado cuenta de lo que habéis hecho?”, “Bueno, pues ya hemos hecho”, “Joe, ¡Pues buena os espera! y tal” ta holaxen. Ta... [Bildurtuta?] Jo, bildurtuta? Ataraik kontua bildurtuta...!
Emilia Unamuno (Eibar, 1915): Horreaittik da Eibarren lehenago urten ebana –egun bat lehenago– republikiak.
Maritxu Osa (Eibar, 1921): Bueno, bai horixe, hantxe nenguan Untzagan.
Emilia Unamuno (Eibar, 1915): Untzagan nenguan ni. Alboko etxian bizi zian Francisconekuak: “Mamá, ¿qué traje me voy a poner hoy? Klaro, republikiak urten ebala ta republikiak urten ebala Untzagan ta…
Mari Karmen Agirre (Eibar, 1924): Atsaldian ekarri eben...bonberuak eken halakotxe errobera haundixekin, ba, igotzeko. [Julita: Eskillaria]. Eskillara haundi bat. Horixa zan, gaiñera. Horixa. Eskillara haundi bat. Ta haretxekin eskillariakin… Hara, ikusten nao ointxe be. Gu arkupietako onduan. Porke ha kamiñua… ez zan juten han iñobez. Han kamiñuan autorik-eta, ez zeuen autorik. Ta hantxe aittakin ta amakin ta… Ta kendu eben, porke ipintzen eban “Plaza de Alfonso XIII” ekan han, eta haxe kendu eben… Hango txalua! Ta ipini eben: “Plaza de la República”.
Arantxa Lasa (Soraluze, 1925): Badakizu, “La ciudad ejemplar” emon otsan titulua republikiak, zeaittik izan zan lelengo herrixa republikia proklamau ebana.
Maritxu Osa (Eibar, 1921): Izan gara... espabilauak izan gara eibartarrak!
II. Errepublikaren aldarrikapenaren oihartzuna azkar zabaltzen joan zen lurralde osoan.
Bentura Arrieta (Elgoibar, 1925): Republikia bazetorrela ta ez zetorrela ta… hola. Eta nola deittu zion anaixak amari “Ama, ama, republikano banderiakin dator trena”. Ta “Aibala! Orduan jaiki da republikia”.
Inazia Llodio (Arrasate, 1917): Errepublikie etorri zan egunien, ni etorri nitzen Santa Agedatik. Oiñez, e! Eta ixilik, iño be ez kalien ta. Batek esan oskun: “Nora etorri zara?” ta “Eskolara”, “Republikiek urten dau eta juan zaittez etxera”.
Inaxio Zabala (Altzo, 1921): Tolosatikan neska ta mutil “¡Viva la libertad! Iepa, iepa! ¡Viva la república!” eiñez, zea, Tolosatik Alegriara, neska ta mutil, kantari.
Jesus Aranburu (Errenteria, 1918): Errenterian, arratsaldeko zazpitan hona aldea jendia atera zen eta kriston bandera haundi batekin ibili zin kaliaz barrenen, jendia atzetik; ta kriston banderakin kalian, kantatzen.
Maria Igarza (Elorrio, 1924): Kojo bat euen Elorrixon, ta igo eban ayuntamiento onduen mailla batera, mailatxo bat euen han, eta igo eban hara eta esan eban “¡Abajo el clero! Y ¡viva la república!”, eta danak “¡Viva!”.