II. Errepublikaren erlijio erreforma

II. Errepublikaren gobernu berriak konstituzio berri bat sortu zuen 1931n. Hainbat erreforma egin baziren ere, garrantzitsuenetako bat – eta Parlamentuan eztabaida handienak sortu zituena– Estatuaren eta Elizaren arteko banaketa izan zen, eta neurri esanguratsuena jesuiten kanporaketarena izan zen. Gobernu errepublikanoaren helburuen artean, Elizaren eragina murriztea zegoen. Garai horretakoak dira, besteak beste: dibortzio-eskubidea, kultu askatasuna, erlijiosoak ez diren ezkontzak onartzea, Elizak ordura arte hezkuntzan zuen eskumenaren debekua...

Mailak: DBH

Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan

Ikasgaiak: Gizarte Zientziak, Geografia eta Historia

Gaiak: Oroimen historikoa

0 puntu 5 izarreko maximotik
0 iritzi guztira

Ikasleengan bultzatzen diren jarrerak

  • Balio demokratikoak ezagutzeko gogoa
  • Gizarte aldaketarako gaitasuna
  • Erlijio mota ezberdinekiko errespetua
  • Askatasun pertsonala zer den ulertzea
  • Gertakarien eta haien ondorioen jakintza
  • Gure historia ezagutzeko interesa piztea
  • Informazio-iturriak bilatzen eta aukeratzen jakitea
  • Hausnarketa pertsonala
  • Gizaki oro errespetuz 

 

Bideoa ikusi aurretik

  1. Gaiaren aurkezpena egin: II. Errepublikaren aldarrikapena noiz eta nola eman zen. Ikasleen aurrezagutzak aktibatu, gisa honetako galderak eginez talde handian:

- Zer da errepublika bat?

- Egon al da errepublikarik Espainian? Zenbat? Noiz?

- Zer suposatu zuen II. Errepublikaren aldarrikapenak? Zer gertatu zen ordura arte zegoen botere-ereduarekin?

- Nola sentitzen dira bideoko hiztunak?

- Zuei zer sortzen dizue “errepublika” hitzak?

- Ezagutzen al duzue Errepublika batean bizi den herrialderik? Zein?

- Ikusten al duzue aukerarik Espainian errepublika berri bat aldarrikatzeko?

- Gustatuko al litzaizueke errepublika batean bizitzea? Zergatik?

 

Bideoa ikusi bitartean

  1. Bideoa ikusi aurretik zituzten aurrezagutzak eta bideoa ikusi bitartekoak alderatu, ea aurrez hitz egindakoarekin bat datozen.
  2. Atentzioa eman dieten pasarteak gogoan hartu.
  3. Ezagutzen ez dituzten hitzak, izenak edo erreferentziak apuntatu ditzatela. (Adib.: “udal hauteskundeak”, “exilioa”, “abajo el clero”…)

 Bideoa behar adina aldiz ikusiko dute, informazioari ahalik eta etekin handiena ateratzeko.

 

Bideoa ikusi ondoren

  1. Ziurtatu ulertu dutela Argitu zalantzak. 
  2. Bideoari buruzko hausnarketak eta iritziak partekatu, talde(t)an:

- Nola sentitu zarete bideoa ikustean? Eragin al dizue sentipenik?

- Bideoan agertzen diren lekukoak haurrak edo gazteak ziren II. Errepublika aldarrikatu zenean. Lortu al duzue haiek horrela irudikatzea?

- Ba al zenekiten Eibarren horrelako gertaera garrantzitsu bat gertatu zela?

- Entzun al duzue halakorik zuen herrian?

- Zergatik aldarrikatzen zituzten “askatasuna” eta “eliza behera” bezalakoak?

 

3. Azken ekoizpena: Hainbat ekoizpen garatu daitezke. Hiru adibide eskaintzen dira hemen. Ikasleek horietako bat aukeratu dezakete edo ordezko bat proposatu, edo proposamen bat baino gehiago ere egin ditzakete.

 

  • “Bestearen azalean ". Ikasleek albiste bana idatziko dute, 1931ko maiatzean eraikuntza erlijiosoen kontra izandako erasoak ardatz hartuta eta garai hartako pertsonaia baten azaletik. Ikaslea ez da kazetaria izango, beraz, baizik eta gertaerak zuzenean bizi izan zituen pertsona bat.

Ikasleek hauetako pertsonaia baten rola (edo beraiek aukeratutako besteren batena) aukeratu dezakete:

 

  • Alkate errepublikazale bat (adib. Madrilgoa edo Bilbokoa)
  • Apaiz edo fraide bat (komentu edo parrokiako kidea)
  • Emakume katoliko bat (hiritar arrunta, eliza bisitatzen duena)
  • Gobernu zibileko ordezkari bat (agintari bat, istiluak kontrolatzeko ahaleginean)
  • Gazte errepublikazale bat (manifestazioetan parte hartzen duena)

 

Albisteak lau puntu izan beharko ditu: izenburua, sarrera, gorputza eta amaiera.

 

 

  • Izenburua hartzen den ikuspegiarekin lotuta egon daiteke.
  • Sarrera: gertaera leku eta momentu zehatzean kokatuko du.
  • Gorputza: gertaeraren inguruko azalpenez gain, gertaera horrek pertsonaia nola sentiarazi duen eta bere inguruan zer-nolako ondorioak izan dituen ere azaldu daiteke.
  • Amaieran: hausnarketa

 

Albistea ilustratzeko, argazki historiko bat ere erabil dezakete, benetakoa edo fikziozkoa, eta egunkari zaharraren itxura ere eman diezaiokete.

Azkenik, gelako pareta batean jarriko dituzte testu guztiak, eta, hala, denek izango dute besteen albisteak irakurtzeko eta egin dituzten diseinuak ikusteko aukera.

 

  • “Eman iritzia”. Ikasleek Errepublikari buruzko hausnarketa kritiko bat egin beharko dute eta haien iritzia modu argian arrazoitu.  Idazlanaren izenburua “Errepublika, aukera ala arriskua?” izango da eta bi ikuspegi nagusi lantzeko aukera izango dute, nahiz eta biak ere nahastu daitezkeen.

 

Aldeko ikuspegia: Errepublika aukera gisa

      • Askatasun gehiago ematen du (Adierazpen astakatasuna, berdintasuna...).
      • Aurrerapen sozial eta politikorako aukera da.
      • Monarkiaren ordez herritarrek aukeratutako gobernua izatea.

 

Kontrako ikuspegia: Errepublika arrisku gisa

      • Aldaketa sakonek beldurra eragin dezakete.
      • Egonkortasunik ezaren sentsazioa sor daiteke.
      • Lehen zituzten pribilegio batzuk galduko dituztenen kontrako jarrera.

 

 

Idazlanak edo iritzi-artikuluak bi orrialdeko luzera izango du gehienez, eta eskuz idatzi beharko da, modu txukun eta garbian. Hemen, testua idazteko gomendio batzuk:

 

  1. Argi izan zure iritzia hasieratik
  2. Erabili adibideak eta eguneroko egoerak: “Adibidez, askotan ikusten dugu gazteek... ”
  3. Errespetatu beste iritziak: “Badira pentsatzen dutenak... baina nire ustez...”
  4. Erabili galderak irakurlea aktibatzeko: “Zer egingo zenuke zuk halako egoeran?”
  5. Ez errepikatu ideia bera hainbat aldiz
  6. Erabili esaldi laburrak eta zuzenak
  7. Erabili lotura-hitzak: “lehenik”, “bestalde”, “azkenik”, “ondorioz”…
  8. Esaldi indartsu batekin amaitu: “Beraz, ez al litzateke garaia aldaketaren alde egiteko?
  9. Egin zirriborro bat hasi aurretik
  10. Irakurri ozenki amaitzean. Akatsak eta zentzurik gabeko esaldiak errazago antzemango dituzu.

 

  • “Bestearen azalean”. Ikasleek TikTok bat sortuko dute, gertakari historiko bat gaur egungo ikus-entzunezko formatuetan aurkezteko gaitasuna landuz. Ariketa honen helburua Historia garaikideko pasarteak ulertzea eta egungo hizkera eta komunikazio estilora ekartzea da.

Talde txikitan lan egingo dute eta TikTok, Instagram Reels edo bestelako modako aplikazoen estilora, 30-60 segundoko bideo labur bat sortuko dute, Errepublikaren aldarrikapenaren inguruko gertakari historiko batean oinarrituta. Egungo hizkuntza, musika, etiketak edo efektuak erabil ditzakete, betiere testuinguruarekin koherenteak badira. Tonua serioa edo umoretsua izan daiteke, baina errespetuzkoa. 

Hona hemen jorratu daitezkeen eszena batzuk:

Alfontso XIII.a maletak hartuta erbesteratzen da, atzeko soinuan musika dramatikoa edo ironikoa erabilita.

Herritar talde batek errepublikaren bandera jartzen du udaletxeko balkoian.

Jendea kalean ospatzen, dantzan edo abesten ageri da.

“Influencer historiko” batek, errepublikaren aldeko mezua zabaltzen du.

Haur batzuk eskolara heltzen dira eta irakasleak etxera bidaltzen ditu, Errepublika aldarrikatu delako.

Herriko musika banda ateratzen da kalera.

 

Bideoak ikastetxeko sare sozialetako kanaletan edo webgunean argitaratu daitezke, etiketa bateratuak edota bilaketarako testu txikiak erabiliz ((#TikTokHistorikoa, #DBH4, #Errepublika…).

 

  • “Historia egiten”. 1931ko apirilaren 14an II. Errepublikaren aldarrikapena euren herrian nola bizi izan zen ikertu beharko dute ikasleek. Talde txikitan banatuko dira eta iturri ezberdinetara jo beharko dute informazio bila: artxiboak, liburutegia, hemeroteka digitalak, familiako edo herriko adinekoen testigantzak, Ahotsak.eus, egunkari zaharrak, argazkiak, kartelak eta dokumentu historikoak… Modu egokian jarri beharko dituzte iturrien erreferentziak:

- Etxeberria (2023). “II. Errepublika eta gure herria”. Zumaia: Udal Liburutegia.

- Ahozko testigantza; Jose Mari Agirre. 92 urte. Elgoibar. 2025eko martxoa.

- artxiboa.euskadi.eus. Kontsultatua: 2025/05/10

Lanean hasi aurretik, gelan denen artean adostu ditzakete jorratuko dituzten puntuak eta ikerketarako egitura posiblea. Irakasleak galdera gidari batzuk ere proposatu ditzake.

GALDERA GIDARI POSIBLEAK, ADIBIDERAKO:

 

-  Nola eta non aldarrikatu zen II. Errepublika zuen herrian?

-  Zein eragilek parte hartu zuten (Udalak, herritarrek, alderdi politikoek…)?

-  Zein izan zen herritarren jarrera edo erreakzioa?

-  Zer aipatu zen egunkarietan horri buruz?

-  Geratu al da egun horretako oroitzapenik edo aztarna fisikorik herrian?

 

Ikasleek ikerketaren emaitza idatziz emango diote irakasleari. Ondoren, talde bakoitzak ahozko aurkezpen bat egingo du gelakideen aurrean.

 

 

4. Ekoizpena partekatzea. Antzezlanak eta ahozko zein idatzizko aurkezpena egingo dute ikasleek.

 

Ebaluazio-irizpideak

 

Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:

 

Edukiari buruz

  • Ea gaiak interesa piztu dion.
  • Ea gaiari buruz ikasi izanaren sentsazioa duen: gutxi-zerbait-dezente-asko.

Ikaste-prozesuari buruz

  • Ea bideoa eta testigantzak baliagarriak gertatu zaizkion.
  • Ea ikaste-prozesua gustukoa eta eraginkorra izan den berarentzat.
  • Ea informazioa bilatzeko arazorik izan duen edo erraza gertatu zaion.
  • Ea guztira informazio berri asko jaso duen eta hausnartzeko balio izan dion.

 

Bere komunikaziorako gaitasunei buruz

  • Ea iritzia lasaitasunez emateko aukera izan duen ala zailtasunak izan dituen.
  • Ea ahozko ekoizpenean lasai sentitu den eta nahi zuena azaltzeko gai izan den.
  • Ea pozik dagoen ekoitzitako lanarekin.

 

Talde-lanari buruz

  • Ea talde-lanean eroso sentitu den eta aberasgarria gertatu zaion.
  • Ea balioesten duen talde-dinamika ala arazoren bat izan duen. 

 

Irakaslearen ebaluazioa. Irakasleak ikasleak ebaluatzeko kontuan har ditzakeen irizpideetako batzuk, ikasgaiko konpetentzia espezifikoekin lotutakoak:

 

1. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den egungo eta iraganeko prozesu eta gertaera historiko, geografiko eta sozialei buruzko informazioa bilatzen, aukeratzen, antolatzen eta komunikatzen, hainbat euskarritan, eta zereginaren helburuak kontuan hartuz.
  • Ea gai den Aro Garaikideari lotutako gai geografiko-historikoei buruz modu kritikoan argudiatzen, banaka zein taldeka, iturri fidagarriak kontrastatuz eta terminologia egokia erabiliz.

 

2. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den jarduera ekonomikoek eta mugimendu demografikoek lurraldean eta paisaian duten eragina ezagutzen, mundu mailan, natura, landa eta hiri-ingurunea kontserbatzen, hobetzen laguntzen duten portaerak eta ekintzak identifikatuz.
  • Ea gai den jarduera ekonomikoek eta mugimendu demografikoek gizarteeetan duten eragina aztertzen eta baliabideak modu egokian eskuratzen laguntzen duten portaerak eta ekintzak identifikatzen, gaur egungo erronka demografikoak kontuan hartuta.

3. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den, Aro Garaikideko antolaketa politikoaren eredu nagusiak mundu--mailan, estatu-mailan eta tokikoan adierazten eta azaltzen; eskubide eta askatasun indibidual eta kolektiboak ezartzen lagundu zuten sistemei arreta berezia eskainiz, eta eskubide eta askatasun horiek erabiltzeko garaian atzerakadak izan zituzten aldiei edo egoerei kontrajarriz.
  • Ea gai den Aro Garaikidean kontzientzia solidarioa sortu, herritarren parte-hartzea eta gizarte-kohesioa sustatu eta desparekotasuna ezabatzeko lan egin zuten mugimenduak identifikatzen.

 

4. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den Historia Garaikidearen eta egungo antolaketa politiko eta ekonomikoaren ezagutza esanahitsua bereganatzen eta eraikitzen, dedukzio-prozesuen eta proiektu edo erronken bidezko lanaren bitartez, landutako gaiak ulertzen direla islatzen duten produktuak prestatuz.
  • Ea gai de Aro Garaikideko aldaketa historiko esanguratsuen prozesuak aztertzen, baita gizarteek aurre egindako erronka nagusiak ere, kausak eta ondorioak identifikatuz, jakintzagaiaren berezko termino eta kontzeptu teknikoak erabiliz eta gertaerak sekuentzia kronologikoen bidez erlazionatuz.

 

5. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den Aro Garaikidean zehar emandako portaera demografikoak, horien eboluzioa, izan dituzten aldaketak eta haien zikloak ezagutzen eta interpretatzen, kontzeptu tekniko zehatzak erabiliz eta gaur egun munduan ditugun arazo eta erronka nagusiekin lotuz.
  • Ea gai de Aro Garaikidean ezagutzen diren bizi-etapen eta bizimoduen ezaugarriak identifikatzen, eta gaur egungoekin konparatuz, bien arteko antzekotasunak eta ezberdintasunak bereizten, horien ezagutzak eskaintzen duen aberastasuna baloratuz eta gure inguruan eta ingurune hartan osasungarria eta jasangarria denaren arteko distantzia hautemanez.

 

6. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den ekonomiaren garapenaren ideiaren eta horrek gizartean, lurraldean eta ingurumenean izan dituen ondorioen esanahi historikoaren ezagutza aplikatzen, nazioartean, estatuan eta tokian, agiri ekonomikoen bidez, hazkunde eta atzeraldi erritmoak eta zikloak daudela ulertuz, eta planetaren jasangarritasuna bermatuko duten portaera ekosozialak hartzeko beharra kontuan hartuz.
  • Ea gai den Aro Garaikideko sistema ekonomikoak eta haien garapen-prozesuak aztertzen eta azaltzen, eta elkarren artean alderatzen, haien arteko erlazioak eta baita nazioartean sortu eta sortzen dituzten gatazkak identifikatuz; eta gizarte-eskubideen garrantziarekin eta oinarrizko baliabideetarako eskubide unibertsalaren beharrarekin lotuz.

 

7. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den Historia Garaikidean zehar garatu diren kultura- eta politika-prozesuak gaur egunera arte eraiki diren talde-identitateekin lotzen, norberaren eta besteen identitatea osatzen joan diren ezaugarriak ezagutuz eta errespetatuz, eta bakoitzaren esanahi askotarikoak eta kultura unibertsalari egindako ekarpenak aztertuz.
  • Ea gai den Aro Garaikideko ekarpenak identifikatzen eta azaltzen, ondare historiko, instituzional, artistiko eta kulturala munduko herritarren ondare komun gisa aintzat hartuz eta balioetsiz, eta tokiko, autonomiako, nazioko, Europako eta mundu osoko talde identitateen oinarritzat onartuz.

 

II. Errepublikaren aldarrikapenaren ondorioz sortutako gobernu berriak bi erreforma nagusi eraman nahi zituen aurrera: Elizarena eta Hezkuntzarena. Elizaren erreformaren helburua ordura arte honek gobernuan zeukan indarrarekin apurtzea zen, hau da, Estatuaren eta Elizaren banaketa ematea.

Iñaki Iñurrieta (Soraluze, 1918): Lehenao, ba, Elixia zan Estaduan gehixen aintzen ebana. Ta ya “separación de la Iglesia y del Estado” ein zeben.

Espainiako gizartean sekularizazio prozesu bat bultzatzeko, zenbait lege eta neurri hartu ziren: Elizarentzat dirulaguntza publikoak kentzea, Elizaren kontrola murriztea eta haren ondasunak konfiskatzea izan ziren haietako batzuk. Elizak eta komentuak erre zituzten eta Elizarekin lotutako askok ihes egin behar izan zuten.

Lucia Egues (Berastegi, 1925): Errepublikanuak apaiz jendia persegittua zuen.

Kontxita Zaldua (Urnieta, 1924): Nola erre zan hoi, ta Santa Barbaratik bota zittuen ez dakit zenbat bonba, ta… sutan ikusten gendun guk basarritikan hoi. Baiña komentu ikaragarria zan. Gu han gaudela, fuera platera guzik eta elizako traste guzik eta. Gu han jarri hairi begira, “esto fuera, y el otro fuera y el otro fuera”, ta denak txikitu zittuen.

Xalbadora Roldan (Andoain, 1922): Notre Dameko moja gaixuak egondu zian basarri batian ikuilun atzian gordeta; eta gero, Baionatikan etorri kotxe bat eta in zittuen eraman.

Estatu laiko bat eraikitzeko sortutako konstituzioaren neurrien artean, II. Errepublikak ezkontza zibilaren legea eta dibortzioarena onartu zituen 1932an, eta kanposantu zibilak eraikitzeko baimena eman zen baita ere:

Candido Eguren (Eiibar, 1906): Hiltzen zianak, elizatik ez zianak pasatzen, terrenua aparte zeuan. Entierro zibiletakuak, horrek, “en tierra no bendita”. Horrek Republika denporan kendu zian horrek paretok eta bat ein zan ha. Marzelino Baskaran zan lehenengo…”el cura laico”.

Hezkuntza laikoaren aldeko lanean oso polemikoa izan zen beste erreformetako bat hezkuntza erlijiosoarekin bukatzea izan zen, honek Elizak zuen kontrola murriztuko zuelako. Ordura arte, ordena erlijiosoek zeukaten hezkuntzako eskumena, eta, batez ere, jesuitek. Ondorioz, 1932an, jesuiten ordena desegitea, fraideak Espainiatik kanporatzea eta haien ondasun guztiak nazionalizatzea erabaki zen. 

Cecilia Kortabarria (Antzuola, 1928) eta Luis Anduaga (Antzuola, 1922): Cecilia: Relijiñua dana... Luis: Dana kendu zeban. Cecilia: Dana kendu Republikiak.

Elizaren erreforma honek erresistentzia eta tentsio handiak eragin zituen politikan, sektore kontserbadoreetik eta Elizatik batez ere, klerikalismoaren defentsan. Gizarteari begira, ordea, errepublikak zekarren askatasunaren aldeko kantak eta Elizaren kontrakoak abesten ziren nonahi.

Mercedes Telleria (Eibar, 1913): “Floriente primavera del año 31, contigo ha florecido nuestra libertad...”

Luciana Larrreategi (Eibar, 1912): “... como una rosa roja que nace en la tierra, regada por la sangre de Hernandez y Galán. Cantemos españoles, rompamos las cadenas…”

Xalbadora Roldan (Andoain, 1922): Ta guk tabernan entzuten giñun abestik…

Mertxe Hidalgo (Gernika-Lumo, 1928): “Si supieran los curas y frailes la paliza que les iban a dar...”

Xalbadora Roldan (Andoain, 1922): “... subirían al coro cantando...”

Jose Mari Anitua (Markina-Xemein, 1924): ”... Libertad, libertad, libertad”.

Utzi zure ekarpena

Gipuzkoako aldundia Kutxa Eusko Jaularitza