II. Errepublikaren gobernu berriak konstituzio berri bat sortu zuen 1931n. Hainbat erreforma egin baziren ere, garrantzitsuenetako bat – eta Parlamentuan eztabaida handienak sortu zituena– Estatuaren eta Elizaren arteko banaketa izan zen, eta neurri esanguratsuena jesuiten kanporaketarena izan zen. Gobernu errepublikanoaren helburuen artean, Elizaren eragina murriztea zegoen. Garai horretakoak dira, besteak beste: dibortzio-eskubidea, kultu askatasuna, erlijiosoak ez diren ezkontzak onartzea, Elizak ordura arte hezkuntzan zuen eskumenaren debekua...
Mailak: DBH
Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan
Ikasgaiak: Gizarte Zientziak, Geografia eta Historia
Gaiak: Oroimen historikoa
Ikasleengan bultzatzen diren jarrerak
Bideoa ikusi aurretik
Gaiaren aurkezpena egin: II. Errepublikaren aldarrikapenaren ondorioz, gobernuak erlijioaren gaian egin zituen erreformak eta hauen ondorioak. Ikasleen aurrezagutzak aktibatu, gisa honetako galderak eginez talde handian:
- Zer uste duzue dela erlijioaren erreforma bat?
- Ba al dakizue zer den estatu laiko bat?
- Zure ustez, zein da gaur egun Elizaren edo erlijioaren eragina estatuan edo hezkuntzan?
- Zer emozio edo pentsamendu sortzen dizkizie erlijioaren eta estatuaren arteko harremanaz hitz egiteak?
- Zer uste duzue gertatzen delav estatua eta erlijioa nahasten direnean? Eman al dezakezue adibideren bat?
- Herrialde guzietan Eliza edo erlijioa berdin tratatzen dela uste al duzue? Zein desberdintasun ezagutzen dituzue (adibidez: Frantzia, AEB, Iran...)?
Bideoa ikusi bitartean
Bideoa behar adina aldiz ikusiko dute, informazioari ahalik eta etekin handiena ateratzeko.
Bideoa ikusi ondoren
- Zer iritzi duzue bideoan erakutsitako neurriez? Ulergarriak iruditzen al zaizkizue?
- Zuen ustez, estatu batek Elizaren boterea mugatu behar al du? Zergatik?
- Gaur egunon gizartean, ba al dago oraindik tentsiorik erlijioaren eta estatuaren artean? Adibideren bat bururatzen al zaizue?
- Zergatik aldarrikatzen dituzte "askatasuna" eta "eliza behera" bezalako lemak?
3. Azken ekoizpena: Azken ekoizpena egiteko lau adibide dituzte hemen. Ikasleek bat aukeratu dezakete edo ordezko bat proposatu, edo talde bakoitzak proposamenetako bat egin dezake.
Ikasleek hauetako pertsonaia baten rola (edo beraiek aukeratutako besteren batena) aukeratu dezakete:
|
Albisteak lau puntu izan beharko ditu: izenburua, sarrera, gorputza eta amaiera.
|
Albistea ilustratzeko, argazki historiko bat ere erabil dezakete, benetakoa edo fikziozkoa, eta egunkari zaharraren itxura ere eman diezaiokete.
Azkenik, gelako pareta batean jarriko dituzte testu guztiak, eta, hala, denek izango dute besteen albisteak irakurtzeko eta egin dituzten diseinuak ikusteko aukera.
Ikasleek garai bakoitzeko testuingurua ikertu beharko dute, momentu horietan Espainian zer gertatzen ari zen ulertzeko. Antzekotasunak eta desberdintasunak taula batean ordenatu ditzakete.
Ikerketaren emaitza gehienez hiru orri izango dituen txosten batean jasoko dute. Amaieran, ikertutakoa bateratuko dute, eta jesuiten kanporaketetan errepikatzen diren 2-3 faktore nagusiak arbelean idatziko dituzte.
|
|
Binaka edo hirunaka jarrita, bideo-pasarte bat aukeratuko dute Ahotsak.eus webgunean bilaketa eginda (https://ahotsak.eus/gaiak/080204/). II. Errepublikarekin eta erlijioarekin (elizak, komentuak, apaizak, mojak…) izango du zerikusia. Interesgarria da talde bakoitzak bideo-pasarte desberdina aukeratzea. Nola egin? Aukeratu ahala, izenburua arbelean ipintzen joan daitezke, eta ezingo da errepikatu.
Pasartea ikusi, eta iritzi-trukea egingo dute. Ondoren, aurkezpen txiki bat prestatuko dute, gelakideen aurrean azaltzeko, gehienez ere bost minutukoa.
Helburua da gizarte-aldaketa sakonen aurrean sortzen diren gatazkei buruz hausnartzea eta modu baketsuan iritzi desberdinak mahai gainean jartzea. Gainera, erreformei buruzko ikuspegi ideologiko eta sozial desberdinak azatertzeko aukera ere emango die ariketa honek.
Ikasleak 4-5 laguneko taldeetan banatuko dira, eta talde bakoitzak paper bat aukeratuko du. Ondorengo proposamen hauen artean aukeratu dezakete, edo beste bat(zuk) asmatu.
|
Errepublikazale laikoak:
Eliza Katolikoaren defendatzaileak (apaizak eta fededunak):
Familia katoliko tradizionala (gurasoak eta seme-alabak):
Emakumeen eskubideen aldeko talde feminista:
|
Jarduera prestatzeko, iaksleek hausnarketa egingo dute, honako galdera hauek erantzunda:
Talde bakoitzak testu labur bat prestatuko du bere rola ulertzeko, eta bere rolari dagozkion argudioak prestatuko ditu.
Ondoren, eztabaida publiko bat egingo dute talde guztiek. Talde bakoitzak 3-4 minutuan hitzaldi txiki bat emango du eta, ondoren, galdera eta erantzunen txanda helduko da. Irakasleak moderatzaile lanak egingo ditu.
Azkenik, bozketa egingo da eta ikasleek banakako botoa emango dute:
|
Legebiltzarrak onartzen al du dibortzio legea? Legebiltzarrak onartzen al du hilerri zibila? |
Bozka bukatuta, rol ezberdineta nola sentitu diren komentatuko dute taldean, eta garai hartako gizartearen sakabanaketa ideologikoaz hausnartuko dute.
Ikasleek ikerketaren emaitza idatziz emango diote irakasleari. Ondoren, talde bakoitzak ahozko aurkezpen bat egingo du gelakideen aurrean.
4. Ekoizpena partekatzea. Antzezlanak eta ahozko zein idatzizko aurkezpena egingo dute ikasleek.
Ebaluazio-irizpideak
Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:
Edukiari buruz
Ikaste-prozesuari buruz
Bere komunikaziorako gaitasunei buruz
Talde-lanari buruz
Irakaslearen ebaluazioa. Irakasleak ikasleak ebaluatzeko kontuan har ditzakeen irizpideetako batzuk, ikasgaiko konpetentzia espezifikoekin lotutakoak:
1. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
2. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
3. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
4. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
5. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
6. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
7. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
8. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
9. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
II. Errepublikaren aldarrikapenaren ondorioz sortutako gobernu berriak bi erreforma nagusi eraman nahi zituen aurrera: Elizarena eta Hezkuntzarena. Elizaren erreformaren helburua ordura arte honek gobernuan zeukan indarrarekin apurtzea zen, hau da, Estatuaren eta Elizaren banaketa ematea.
Iñaki Iñurrieta (Soraluze, 1918): Lehenao, ba, Elixia zan Estaduan gehixen aintzen ebana. Ta ya “separación de la Iglesia y del Estado” ein zeben.
Espainiako gizartean sekularizazio prozesu bat bultzatzeko, zenbait lege eta neurri hartu ziren: Elizarentzat dirulaguntza publikoak kentzea, Elizaren kontrola murriztea eta haren ondasunak konfiskatzea izan ziren haietako batzuk. Elizak eta komentuak erre zituzten eta Elizarekin lotutako askok ihes egin behar izan zuten.
Lucia Egues (Berastegi, 1925): Errepublikanuak apaiz jendia persegittua zuen.
Kontxita Zaldua (Urnieta, 1924): Nola erre zan hoi, ta Santa Barbaratik bota zittuen ez dakit zenbat bonba, ta… sutan ikusten gendun guk basarritikan hoi. Baiña komentu ikaragarria zan. Gu han gaudela, fuera platera guzik eta elizako traste guzik eta. Gu han jarri hairi begira, “esto fuera, y el otro fuera y el otro fuera”, ta denak txikitu zittuen.
Xalbadora Roldan (Andoain, 1922): Notre Dameko moja gaixuak egondu zian basarri batian ikuilun atzian gordeta; eta gero, Baionatikan etorri kotxe bat eta in zittuen eraman.
Estatu laiko bat eraikitzeko sortutako konstituzioaren neurrien artean, II. Errepublikak ezkontza zibilaren legea eta dibortzioarena onartu zituen 1932an, eta kanposantu zibilak eraikitzeko baimena eman zen baita ere:
Candido Eguren (Eiibar, 1906): Hiltzen zianak, elizatik ez zianak pasatzen, terrenua aparte zeuan. Entierro zibiletakuak, horrek, “en tierra no bendita”. Horrek Republika denporan kendu zian horrek paretok eta bat ein zan ha. Marzelino Baskaran zan lehenengo…”el cura laico”.
Hezkuntza laikoaren aldeko lanean oso polemikoa izan zen beste erreformetako bat hezkuntza erlijiosoarekin bukatzea izan zen, honek Elizak zuen kontrola murriztuko zuelako. Ordura arte, ordena erlijiosoek zeukaten hezkuntzako eskumena, eta, batez ere, jesuitek. Ondorioz, 1932an, jesuiten ordena desegitea, fraideak Espainiatik kanporatzea eta haien ondasun guztiak nazionalizatzea erabaki zen.
Cecilia Kortabarria (Antzuola, 1928) eta Luis Anduaga (Antzuola, 1922): Cecilia: Relijiñua dana... Luis: Dana kendu zeban. Cecilia: Dana kendu Republikiak.
Elizaren erreforma honek erresistentzia eta tentsio handiak eragin zituen politikan, sektore kontserbadoreetik eta Elizatik batez ere, klerikalismoaren defentsan. Gizarteari begira, ordea, errepublikak zekarren askatasunaren aldeko kantak eta Elizaren kontrakoak abesten ziren nonahi.
Mercedes Telleria (Eibar, 1913): “Floriente primavera del año 31, contigo ha florecido nuestra libertad...”
Luciana Larrreategi (Eibar, 1912): “... como una rosa roja que nace en la tierra, regada por la sangre de Hernandez y Galán. Cantemos españoles, rompamos las cadenas…”
Xalbadora Roldan (Andoain, 1922): Ta guk tabernan entzuten giñun abestik…
Mertxe Hidalgo (Gernika-Lumo, 1928): “Si supieran los curas y frailes la paliza que les iban a dar...”
Xalbadora Roldan (Andoain, 1922): “... subirían al coro cantando...”
Jose Mari Anitua (Markina-Xemein, 1924): ”... Libertad, libertad, libertad”.