II. Errepublikaren gobernu berriak konstituzio berri bat sortu zuen 1931n. Hainbat erreforma egin baziren ere, garrantzitsuenetako bat – eta Parlamentuan eztabaida handienak sortu zituena– Estatuaren eta Elizaren arteko banaketa izan zen, eta neurri esanguratsuena jesuiten kanporaketarena izan zen. Gobernu errepublikanoaren helburuen artean, Elizaren eragina murriztea zegoen. Garai horretakoak dira, besteak beste: dibortzio-eskubidea, kultu askatasuna, erlijiosoak ez diren ezkontzak onartzea, Elizak ordura arte hezkuntzan zuen eskumenaren debekua...
Mailak: DBH
Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan
Ikasgaiak: Gizarte Zientziak, Geografia eta Historia
Gaiak: Oroimen historikoa
Ikasleengan bultzatzen diren jarrerak
Bideoa ikusi aurretik
- Zer da errepublika bat?
- Egon al da errepublikarik Espainian? Zenbat? Noiz?
- Zer suposatu zuen II. Errepublikaren aldarrikapenak? Zer gertatu zen ordura arte zegoen botere-ereduarekin?
- Nola sentitzen dira bideoko hiztunak?
- Zuei zer sortzen dizue “errepublika” hitzak?
- Ezagutzen al duzue Errepublika batean bizi den herrialderik? Zein?
- Ikusten al duzue aukerarik Espainian errepublika berri bat aldarrikatzeko?
- Gustatuko al litzaizueke errepublika batean bizitzea? Zergatik?
Bideoa ikusi bitartean
Bideoa behar adina aldiz ikusiko dute, informazioari ahalik eta etekin handiena ateratzeko.
Bideoa ikusi ondoren
- Nola sentitu zarete bideoa ikustean? Eragin al dizue sentipenik?
- Bideoan agertzen diren lekukoak haurrak edo gazteak ziren II. Errepublika aldarrikatu zenean. Lortu al duzue haiek horrela irudikatzea?
- Ba al zenekiten Eibarren horrelako gertaera garrantzitsu bat gertatu zela?
- Entzun al duzue halakorik zuen herrian?
- Zergatik aldarrikatzen zituzten “askatasuna” eta “eliza behera” bezalakoak?
3. Azken ekoizpena: Hainbat ekoizpen garatu daitezke. Hiru adibide eskaintzen dira hemen. Ikasleek horietako bat aukeratu dezakete edo ordezko bat proposatu, edo proposamen bat baino gehiago ere egin ditzakete.
Ikasleek hauetako pertsonaia baten rola (edo beraiek aukeratutako besteren batena) aukeratu dezakete:
|
Albisteak lau puntu izan beharko ditu: izenburua, sarrera, gorputza eta amaiera.
|
Albistea ilustratzeko, argazki historiko bat ere erabil dezakete, benetakoa edo fikziozkoa, eta egunkari zaharraren itxura ere eman diezaiokete.
Azkenik, gelako pareta batean jarriko dituzte testu guztiak, eta, hala, denek izango dute besteen albisteak irakurtzeko eta egin dituzten diseinuak ikusteko aukera.
Aldeko ikuspegia: Errepublika aukera gisa
Kontrako ikuspegia: Errepublika arrisku gisa
|
Idazlanak edo iritzi-artikuluak bi orrialdeko luzera izango du gehienez, eta eskuz idatzi beharko da, modu txukun eta garbian. Hemen, testua idazteko gomendio batzuk:
|
Talde txikitan lan egingo dute eta TikTok, Instagram Reels edo bestelako modako aplikazoen estilora, 30-60 segundoko bideo labur bat sortuko dute, Errepublikaren aldarrikapenaren inguruko gertakari historiko batean oinarrituta. Egungo hizkuntza, musika, etiketak edo efektuak erabil ditzakete, betiere testuinguruarekin koherenteak badira. Tonua serioa edo umoretsua izan daiteke, baina errespetuzkoa.
Hona hemen jorratu daitezkeen eszena batzuk:
Alfontso XIII.a maletak hartuta erbesteratzen da, atzeko soinuan musika dramatikoa edo ironikoa erabilita. |
Herritar talde batek errepublikaren bandera jartzen du udaletxeko balkoian. |
Jendea kalean ospatzen, dantzan edo abesten ageri da. |
“Influencer historiko” batek, errepublikaren aldeko mezua zabaltzen du. |
Haur batzuk eskolara heltzen dira eta irakasleak etxera bidaltzen ditu, Errepublika aldarrikatu delako. |
Herriko musika banda ateratzen da kalera. |
Bideoak ikastetxeko sare sozialetako kanaletan edo webgunean argitaratu daitezke, etiketa bateratuak edota bilaketarako testu txikiak erabiliz ((#TikTokHistorikoa, #DBH4, #Errepublika…).
- Etxeberria (2023). “II. Errepublika eta gure herria”. Zumaia: Udal Liburutegia.
- Ahozko testigantza; Jose Mari Agirre. 92 urte. Elgoibar. 2025eko martxoa.
- artxiboa.euskadi.eus. Kontsultatua: 2025/05/10
Lanean hasi aurretik, gelan denen artean adostu ditzakete jorratuko dituzten puntuak eta ikerketarako egitura posiblea. Irakasleak galdera gidari batzuk ere proposatu ditzake.
GALDERA GIDARI POSIBLEAK, ADIBIDERAKO:
- Nola eta non aldarrikatu zen II. Errepublika zuen herrian? - Zein eragilek parte hartu zuten (Udalak, herritarrek, alderdi politikoek…)? - Zein izan zen herritarren jarrera edo erreakzioa? - Zer aipatu zen egunkarietan horri buruz? - Geratu al da egun horretako oroitzapenik edo aztarna fisikorik herrian? |
Ikasleek ikerketaren emaitza idatziz emango diote irakasleari. Ondoren, talde bakoitzak ahozko aurkezpen bat egingo du gelakideen aurrean.
4. Ekoizpena partekatzea. Antzezlanak eta ahozko zein idatzizko aurkezpena egingo dute ikasleek.
Ebaluazio-irizpideak
Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:
Edukiari buruz
Ikaste-prozesuari buruz
Bere komunikaziorako gaitasunei buruz
Talde-lanari buruz
Irakaslearen ebaluazioa. Irakasleak ikasleak ebaluatzeko kontuan har ditzakeen irizpideetako batzuk, ikasgaiko konpetentzia espezifikoekin lotutakoak:
1. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
2. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
3. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
4. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
5. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
6. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
7. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
II. Errepublikaren aldarrikapenaren ondorioz sortutako gobernu berriak bi erreforma nagusi eraman nahi zituen aurrera: Elizarena eta Hezkuntzarena. Elizaren erreformaren helburua ordura arte honek gobernuan zeukan indarrarekin apurtzea zen, hau da, Estatuaren eta Elizaren banaketa ematea.
Iñaki Iñurrieta (Soraluze, 1918): Lehenao, ba, Elixia zan Estaduan gehixen aintzen ebana. Ta ya “separación de la Iglesia y del Estado” ein zeben.
Espainiako gizartean sekularizazio prozesu bat bultzatzeko, zenbait lege eta neurri hartu ziren: Elizarentzat dirulaguntza publikoak kentzea, Elizaren kontrola murriztea eta haren ondasunak konfiskatzea izan ziren haietako batzuk. Elizak eta komentuak erre zituzten eta Elizarekin lotutako askok ihes egin behar izan zuten.
Lucia Egues (Berastegi, 1925): Errepublikanuak apaiz jendia persegittua zuen.
Kontxita Zaldua (Urnieta, 1924): Nola erre zan hoi, ta Santa Barbaratik bota zittuen ez dakit zenbat bonba, ta… sutan ikusten gendun guk basarritikan hoi. Baiña komentu ikaragarria zan. Gu han gaudela, fuera platera guzik eta elizako traste guzik eta. Gu han jarri hairi begira, “esto fuera, y el otro fuera y el otro fuera”, ta denak txikitu zittuen.
Xalbadora Roldan (Andoain, 1922): Notre Dameko moja gaixuak egondu zian basarri batian ikuilun atzian gordeta; eta gero, Baionatikan etorri kotxe bat eta in zittuen eraman.
Estatu laiko bat eraikitzeko sortutako konstituzioaren neurrien artean, II. Errepublikak ezkontza zibilaren legea eta dibortzioarena onartu zituen 1932an, eta kanposantu zibilak eraikitzeko baimena eman zen baita ere:
Candido Eguren (Eiibar, 1906): Hiltzen zianak, elizatik ez zianak pasatzen, terrenua aparte zeuan. Entierro zibiletakuak, horrek, “en tierra no bendita”. Horrek Republika denporan kendu zian horrek paretok eta bat ein zan ha. Marzelino Baskaran zan lehenengo…”el cura laico”.
Hezkuntza laikoaren aldeko lanean oso polemikoa izan zen beste erreformetako bat hezkuntza erlijiosoarekin bukatzea izan zen, honek Elizak zuen kontrola murriztuko zuelako. Ordura arte, ordena erlijiosoek zeukaten hezkuntzako eskumena, eta, batez ere, jesuitek. Ondorioz, 1932an, jesuiten ordena desegitea, fraideak Espainiatik kanporatzea eta haien ondasun guztiak nazionalizatzea erabaki zen.
Cecilia Kortabarria (Antzuola, 1928) eta Luis Anduaga (Antzuola, 1922): Cecilia: Relijiñua dana... Luis: Dana kendu zeban. Cecilia: Dana kendu Republikiak.
Elizaren erreforma honek erresistentzia eta tentsio handiak eragin zituen politikan, sektore kontserbadoreetik eta Elizatik batez ere, klerikalismoaren defentsan. Gizarteari begira, ordea, errepublikak zekarren askatasunaren aldeko kantak eta Elizaren kontrakoak abesten ziren nonahi.
Mercedes Telleria (Eibar, 1913): “Floriente primavera del año 31, contigo ha florecido nuestra libertad...”
Luciana Larrreategi (Eibar, 1912): “... como una rosa roja que nace en la tierra, regada por la sangre de Hernandez y Galán. Cantemos españoles, rompamos las cadenas…”
Xalbadora Roldan (Andoain, 1922): Ta guk tabernan entzuten giñun abestik…
Mertxe Hidalgo (Gernika-Lumo, 1928): “Si supieran los curas y frailes la paliza que les iban a dar...”
Xalbadora Roldan (Andoain, 1922): “... subirían al coro cantando...”
Jose Mari Anitua (Markina-Xemein, 1924): ”... Libertad, libertad, libertad”.