II. Errepublikaren hezkuntza erreforma

II. Errepublikako erreforma garrantzitsu bat hezkuntza-sistemarena izan zen. Analfabetismoari aurre egitea eta Elizaren eragina murriztea izan ziren helburu nagusienak. Neurri zehatzak hartu ziren horretarako. Esanguratsuenak: eskola berriak eraiki ziren, milaka maisu-maistrarentzat lanpostu berriak sortu ziren, irakasleen soldatak igo ziren, irakasleen formakuntza hobetu zen, Misio Pedagogikoak izeneko proiektua sortu zen landa-eremura kultura zabaltzeko, irakaskuntza mistoa ezarri zen, erlijioa aukerako irakasgaia bihurtu zen... Garai hura nola bizi izan zuten eta aldaketek zer eragin izan zuten ezagutu ahal izango dugu lekukoek kontatuta.

Mailak: DBH

Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan

Ikasgaiak: Gizarte Zientziak, Geografia eta Historia

Gaiak: Oroimen historikoa

0 puntu 5 izarreko maximotik
0 iritzi guztira

Ikasleengan bultzatzen diren jarrerak

  • Hezkuntza mota ezberdinak ezagutzeko gogoa
  • Bersintasunean oinarritutako hezkuntza-sistema orekatu baten garrantziaz jabetzea
  • Gizaki oro berdintasunez eta errespetuz tratatzea
  • Ideologia-askatasunaren garrantzia ezagutzea
  • Hezkuntzaren deszentralizazioa ezagutzea
  • Gertakarien eta haien ondorioen jakintza
  • Gure historia ezagutzeko interesa piztea
  • Hausnarketa pertsonala eta kritikoa garatzea
  • Informazio-iturriak bilatzen eta aukeratzen jakitea

 

Bideoa ikusi aurretik

  1. Gaiaren aurkezpena egin: II. Errepublikaren aldarrikapenaren ondorioz, gobernuak hezkuntzan egin zituen erreformak eta hauen ondorioak. Ikasleen aurrezagutzak aktibatu, gisa honetako galderak eginez talde handian:

- Haurrak eskolara joaten al ziren XX. mende hasieran?

- Egongo al zen desberdintasunik hirietako eta landa-eremuetako eskolen artean?

- Zer da eskola laiko bat? Nolakoa da zuen eskola?

- Ba al dakizue nor diren Jesuitak?

- Zer emozio edo pentsamendu sortzen dizkizue erlijioaren eta hezkuntzaren arteko harremanaz hitz egiteak?

- Zer uste duzue gertatzen dela hezkuntzaren monopolio handi bat Elizak duenean?

- Sinestunak izanda, nola sentituko zinatekete zuen eskolatik ordura artean zintzilik ikusitako gurutzea kentzeko agindua helduz gero?

 

 

Bideoa ikusi bitartean

  1. Bideoa ikusi aurretik zituzten aurrezagutzak eta bideoa ikusi bitartekoak alderatu, ea aurrez hitz egindakoarekin bat datozen.
  2. Atentzioa eman dieten pasarteak gogoan hartu.
  3. Ezagutzen ez dituzten hitzak, izenak edo erreferentziak apuntatu ditzatela. (Adib.: “laikoa”, “analfabetoa”, “alfabetizazioa”, “Irakaskuntza Askea”, “koedukazioa”, “pedagogia humanista”...).

 Bideoa behar adina aldiz ikusiko dute, informazioari ahalik eta etekin handiena ateratzeko.

 

Bideoa ikusi ondoren

  1. Ziurtatu ulertu dutela Argitu zalantzak. 
  2. Bideoari buruzko hausnarketak eta iritziak partekatu, talde(t)an:

- Bideoan entzundakoen artean, zerk harritu zaituzte gehien? Zergatik?

- Nola baloratzen duzue II. Errepublikaren gizartearen alfabetizazio-ekintza handia?

- Ba al du zerikusirik gaur egungo hezkuntza-sistemarekin bideoan kontatzen denak?

- Zein da zuen ustez hezkuntza laikoaren eta erlijio-irakaskuntzaren arteko oreka egokia?

- Gaur egun ba al dago gatazkarik hezkuntza-sistema laikoaren eta eta erlijiosoaren artean? Adibidez, gobernuaren diru-laguntzak lortzeko orduan?

 

 

3. Azken ekoizpena: Hainbat ekoizpen garatu daitezke. Hiru adibide eskaintzen dira hemen. Ikasleek horietako bat aukeratu dezakete edo ordezko bat proposatu, edo proposamen bat baino gehiago ere egin ditzakete.

 

ANALFABETISMOA ESPAINIAN ETA EUSKAL HERRIAN, 1930ean

XX. mendearen hasieran, Espainian analfabetismoa oso zabalduta zegoen, batez ere herrietan eta landa-eremuetan. Hiri handietan maila pixka bat hobea bazen ere, landa-inguruneetako analfabetismoak pisu handia zuen gizarte osoan. Arrazoi nagusiak hezkuntza-sistemaren eskasia eta baserriko lanetarako haurren eskulan beharra ziren, bereziki. Emakumeen artean, gainera, analfabetismoa altuagoa izaten zen.

1930eko Zentsuaren arabera, Espainiako % 42,35 analfabetoa zen, hau da, ez zekien ez irakurtzen ezta idazten ere. Gainera, horietatik % 37 gizonezkoak ziren eta % 63 emakumezkoak. Euskal Herrian, ordea, analfabetismo-tasa % 30 inguruan zegoen, batez ere lurralde industrializatuetan (Bizkaian eta Gipuzkoan). Hirietan garapen eta modernizazio handiagoa zegoenez, hezkuntzarako aukerak ere handiagoak ziren. Aldiz, landa-eremuetan, batez ere Nafarroan eta Bizkaiko mendebaldean, analfabetismoa oraindik altua zen. Euskararen erabilera oso zabala zenez, batzuetan hezkuntzarako oztopo bihurtzen zen, haurrek ez zekitelako gaztelaniaz eta klaseak gaztelaniaz zirelako.

 

Analfabetoak izateagatik aurkitzen dituzten oztopoekin osa dezakete idazlana ikasleek, euren gogoetak jasoz, eguneroko bat balitz bezala. Era honetako egoerak jaso ditzakete, adibidez: abokatu batengana joan eta sinatzen jakin ez, medikuaren oharrak irakurri ezin, seme-alabei eskolako lanetan ezin lagundu, irakurtzen ez jakiteagatik negozio bateko iruzurrean jausi…

Amaitzeko, irakasleak proposatutako galdera batzuen bidez, hausnarketa egingo dute guztien artean.

 

 

  • “Zineforuma”. Jose Luis Cordak 1999an gidatu zuen “La lengua de las mariposas” filma ikusiko dute ikasleek gelan, eta hari buruzko hausnarketak egingo dituzte, bai filma ikusten duten bitartean eta baita amaieran ere. Irakasleak aurrelan bat egin beharko du, filmeko hausnarketa-puntuak identifikatzeko. Sarean hainbat webgune aurkitu daitezke honen inguruan. 

Istorioak hiru gai nagusi jorratzen ditu: politika, eskola eta Eliza. Bi zatitan banatzen da: lehenengoan, protagonistak bere beldurrak gainditzen ditu eta maisuaren eskutik hazten hasiko da; eta bigarrenean, gerraren hasieraren ondorioz herrian hainbat pertsonek jasandako errepresioak, herritarrengan beldurra plazaratuko du.

Filma ikusi ondoren, irakasleak galdera batzuk proposatuko ditu, eta denen artean komentatuko dituzte, hausnarketa kritiko bat sortzeko. Gai berriren batek interesa pizten badie, momentuan informazioa bilatzeko eta amankomunean jartzeko eskatuko zaie.

Hona hemen hausnarketarako hainbat galdera posible. Erantzunak eta kontzeptuak arbelean idatzi daitezke.

  • Nork kontatzen du istorioa?

 

  • Pertsonaia guztietatik nork ditu balore positiboenak?

 

  • Monchoren gurasoak hizketan:

- "Maisua oso pertsona ona da" - "Maisuek ez dute irabazten irabazi beharko luketena. Gure Errepublikaren argia dira". 

Azaldu Ramonen azken hitzen esanahia. Egin konparazio bat gizarteak, oro har, irakasleei buruz duen iritziarekin. 

Eta zuek zer deritzozue haiei eta haien gizarte-eginkizunari buruz?

 

  • Mezatik irtetean, apaizak Don Gregoriori esaten dio, Monchori buruz: ·Eskolara joan eta interesa bihurritzea bat izan da".

Nola interpretatzen duzue baieztapen hori? 

Uste duzu apaizaren iritzia berea bakarrik dela ala Eliza osoarena?

Eta gaur egun nolakoak dira Eskola Publikoaren eta Elizaren arteko harremanak?

 

  • Amaierako eszenan zer gertatzen da?

 

  • Zergatik egiten du negar Monchoren aitak? Zer uste duzu sentitzen duela?

 

Lotu gezien bidez pertsonaiak filmean dituzten balio eta sentimenduekin:

 

Moncho

Ramon

Rosa

Don Gregorio

Konplizitatea

Ezintasuna

Beldurra

Idealismoa

Miresmena

Uko egitea

Askatasuna

Koherentzia

 

  • “Historia egiten”. Ikasleek, taldeka lan eginez, Irakaskuntza Erakunde Askeari (IEA) buruzko alderdi esanguratsuenak aztertuko dituzte, ikuspegi kritiko eta kooperatibo batetik

Hasierako saioan, irakasleak Irakaskuntza Erakunde Askearen aurkezpen bat egingo du, testuingurua azalduz (XIX. mendearen amaiera, hezkuntza sistema, etab.). 

IRAKASKUNTZA ERAKUNDE ASKEA (IEA)

Irakaskuntza Erakunde Askea (IEA) 1876an sortu zuen Francisco Giner de los Ríos filosofo eta pedagogoak. Helburu nagusia askatasun intelektualean oinarritutako hezkuntza laiko eta zientifikoa sustatzea zen. Hezkuntzak ikaslearen garapen osoa bilatu behar zuela defendatzen zuen: ezagutza akademikoa, morala eta estetikoa uztartuz. Naturaren behaketa, artea, ikerketa eta pentsamendu kritikoa ere funtsezko zutabeak ziren. IEAk gizarte aurrerakoi eta demokratiko baterako oinarriak errotu nahi zituen, Espainia modernitateari zabaldu ahal izateko.

Espainiako II. Errepublikako (1931–1939 hezkuntza erreforman, IEAren ideiak oinarrizkoak izan ziren. Eskola publikoa, laikoa eta doakoa ezarri zen, eta Elizaren eragina baztertu. Misio Pedagogikoak abiarazi ziren, landa-eremuetan kultura eta hezkuntza zabaltzeko, eta Andereñoen Egoitza bezalako erakundeek emakumeen prestakuntza bultzatu zuten. IEAren espirituak errepublikaren hezkuntza-politika progresista inspiratu zuen, eta bere balioak —askatasuna, berdintasuna eta zientziaren garrantzia— politika publikoetan islatu ziren, nahiz eta Gerra Zibilak proiektu hori eten zuen.

 

     Talde bakoitzak IEAri buruzko alderdi hauetako bat sakonduko du:

 

1. IZAERA: Zer zen IEA? Zer bereizgarri zituen? Zein oinarri pedagogiko zituen?

2. IKUSPUNTUA: Zer metodologi pedagogiko erabiltzen ziren? Ikasketa metodoak, diziplina, naturarekiko harremana, etabar.

3. ERAGINA: Zein izan zen IAE-ren ideien inpaktua II. Errepublikako hezkuntza-politikan?

4. APLIKAZIOA: Zein neurri edota erreforma konkretu hartu ziren II. Errepubikaren IEA-ren ideietan oinarrituta?

 

Ikasleek testuak, artikuluak eta bideoak erabiliko dituzte informazioa bilatzeko. Talde bakoitzak bere ikerketa poster batean aurkeztuko du eta 5-7 minutuko aurkezpena egingo du beste ikasleen aurrean.

 

  • “Gaur egunera begira”. Ariketa honen helburua ikasleek II. Errepublikak sortutako misio pedagogikoen proiektua ezagutzea izango da, gaur egunerako antzeko proiektu bat sortzeko asmoz. Abiapuntu bezala, TVEk 2007an sortutako “Misiones Pedagógicas de la Segunda República” dokumentala ikusiko dute klasean denek batera.

 

 

 

DOKUMENTALAREN FITXA

 

Izenburua: “Misiones Pedagógicas de la Segunda República”

Zuzendaria: Gonzalo Tapia

Urtea: 2007

Iraupena: 55 min.

 

Dokumentalak “Misiones Pedagógicas”en historia eta eragina aztertzen ditu, testigantza historikoak eta garaiko irudiak erabiliz. Horrez gain, hainbat adituren iritziak jasotzen ditu, proiektuaren garrantzia eta gaur egungo hezkuntza- eta kultura-politiketan duen eragina azpimarratuz.

"Las Misiones Pedagógicas de la Segunda República" dokumentalak garai hartako Espainiako gizartearen erronkak eta aurrerapenak ulertzeko aukera ematen die ikus-entzuleei, eta hezkuntza eta kultura herritar guztien eskubide gisa ulertzeko garrantzia azpimarratzen du.

 

Ikusteko lotura, HEMEN

 

Ikasleak 6-8 taldetan banatuko dira eta dokumentalean agertzen den esaldi edo argazki historiko bat aukeratuko dute. Aukeran, irakasleak ere prestatu ditzake 6-8 esaldi. Adibidez:

  • "Kultura herrietara eramatea ez zen zor bat, opari bat baizik".
  • "Ez zekiten irakurtzen baina antzerkia ulertzen zuten"
  • "Ezin genuen espero haiek eskolara joaterik: gu joan behar ginen haien bila".

 

Esaldi hoien esanahia eta testuingurua aztertuko dute ondoren ikasleek: zer esan nahi du esaldiak? Zein egoera deskribatzen du?

Aukeratu duten esaldi edo argazkian oinarruta, gaur egunerako Misio Pedagogiko bat diseinatuko dute, honako hauek definituz:

 

  • Nori zuzendua: zein kolektibotara iritsi nahi duzue? Adibdiez, landa-eremuetako umeak, migratzaileak, adinekoak, espetxeetako gazteak, behar berezidun haurrak...
  • Zer eramango duzue? 3 eduki edo jarduera prestatu: anzterkia, musika, zinea, artea, teknologia...
  • Eduki bakoitza nola lotzen da aukeratutako esaldo edo argazkiarekin?
  • Zer helburu edo balio zabaldu nahi dituzue?

 

Lana aurkezteko modua talde bakoitzak aukeratuko du (poster bat, power pointa edo infografia digitala, adibidez) eta arte eta literaturako baliabide batzuk ere prestatuko dituzte (gaiarekin lotutako liburu edo ikus-entzunezko proposamenen zerrenda txiki bat).

 Proiektuak gelan aurkeztuko dira, aukeratutako esaldia ere azalduz eta gaurkotasuna nabarmenduz.

 

 

4. Ekoizpena partekatzea. Antzezlanak eta ahozko zein idatzizko aurkezpena egingo dute ikasleek.

 

Ebaluazio-irizpideak

 

Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:

 

Edukiari buruz

  • Ea gaiak interesa piztu dion.
  • Ea gaiari buruz ikasi izanaren sentsazioa duen: gutxi-zerbait-dezente-asko.

Ikaste-prozesuari buruz

  • Ea bideoa eta testigantzak baliagarriak gertatu zaizkion.
  • Ea ikaste-prozesua gustukoa eta eraginkorra izan den berarentzat.
  • Ea informazioa bilatzeko arazorik izan duen edo erraza gertatu zaion.
  • Ea guztira informazio berri asko jaso duen eta hausnartzeko balio izan dion.

 

Bere komunikaziorako gaitasunei buruz

  • Ea iritzia lasaitasunez emateko aukera izan duen ala zailtasunak izan dituen.
  • Ea ahozko ekoizpenean lasai sentitu den eta nahi zuena azaltzeko gai izan den.
  • Ea pozik dagoen ekoitzitako lanarekin.

 

Talde-lanari buruz

  • Ea talde-lanean eroso sentitu den eta aberasgarria gertatu zaion.
  • Ea balioesten duen talde-dinamika ala arazoren bat izan duen. 

 

Irakaslearen ebaluazioa. Irakasleak ikasleak ebaluatzeko kontuan har ditzakeen irizpideetako batzuk, ikasgaiko konpetentzia espezifikoekin lotutakoak:

 

1. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den egungo eta iraganeko prozesu eta gertaera historiko, geografiko eta sozialei buruzko informazioa bilatzen, aukeratzen, antolatzen eta komunikatzen, hainbat euskarritan, eta zereginaren helburuak kontuan hartuz.
  • Ea gai den Aro Garaikideari lotutako gai geografiko-historikoei buruz modu kritikoan argudiatzen, banaka zein taldeka, iturri fidagarriak kontrastatuz eta terminologia egokia erabiliz.

 

2. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den jarduera ekonomikoek eta mugimendu demografikoek lurraldean eta paisaian duten eragina ezagutzen, mundu mailan, natura, landa eta hiri-ingurunea kontserbatzen, hobetzen laguntzen duten portaerak eta ekintzak identifikatuz.
  • Ea gai den jarduera ekonomikoek eta mugimendu demografikoek gizarteeetan duten eragina aztertzen eta baliabideak modu egokian eskuratzen laguntzen duten portaerak eta ekintzak identifikatzen, gaur egungo erronka demografikoak kontuan hartuta.

3. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den, Aro Garaikideko antolaketa politikoaren eredu nagusiak mundu--mailan, estatu-mailan eta tokikoan adierazten eta azaltzen; eskubide eta askatasun indibidual eta kolektiboak ezartzen lagundu zuten sistemei arreta berezia eskainiz, eta eskubide eta askatasun horiek erabiltzeko garaian atzerakadak izan zituzten aldiei edo egoerei kontrajarriz.
  • Ea gai den Aro Garaikidean kontzientzia solidarioa sortu, herritarren parte-hartzea eta gizarte-kohesioa sustatu eta desparekotasuna ezabatzeko lan egin zuten mugimenduak identifikatzen.

 

4. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den Historia Garaikidearen eta egungo antolaketa politiko eta ekonomikoaren ezagutza esanahitsua bereganatzen eta eraikitzen, dedukzio-prozesuen eta proiektu edo erronken bidezko lanaren bitartez, landutako gaiak ulertzen direla islatzen duten produktuak prestatuz.
  • Ea gai de Aro Garaikideko aldaketa historiko esanguratsuen prozesuak aztertzen, baita gizarteek aurre egindako erronka nagusiak ere, kausak eta ondorioak identifikatuz, jakintzagaiaren berezko termino eta kontzeptu teknikoak erabiliz eta gertaerak sekuentzia kronologikoen bidez erlazionatuz.

 

5. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den Aro Garaikidean zehar emandako portaera demografikoak, horien eboluzioa, izan dituzten aldaketak eta haien zikloak ezagutzen eta interpretatzen, kontzeptu tekniko zehatzak erabiliz eta gaur egun munduan ditugun arazo eta erronka nagusiekin lotuz.
  • Ea gai de Aro Garaikidean ezagutzen diren bizi-etapen eta bizimoduen ezaugarriak identifikatzen, eta gaur egungoekin konparatuz, bien arteko antzekotasunak eta ezberdintasunak bereizten, horien ezagutzak eskaintzen duen aberastasuna baloratuz eta gure inguruan eta ingurune hartan osasungarria eta jasangarria denaren arteko distantzia hautemanez.

 

6. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den ekonomiaren garapenaren ideiaren eta horrek gizartean, lurraldean eta ingurumenean izan dituen ondorioen esanahi historikoaren ezagutza aplikatzen, nazioartean, estatuan eta tokian, agiri ekonomikoen bidez, hazkunde eta atzeraldi erritmoak eta zikloak daudela ulertuz, eta planetaren jasangarritasuna bermatuko duten portaera ekosozialak hartzeko beharra kontuan hartuz.
  • Ea gai den Aro Garaikideko sistema ekonomikoak eta haien garapen-prozesuak aztertzen eta azaltzen, eta elkarren artean alderatzen, haien arteko erlazioak eta baita nazioartean sortu eta sortzen dituzten gatazkak identifikatuz; eta gizarte-eskubideen garrantziarekin eta oinarrizko baliabideetarako eskubide unibertsalaren beharrarekin lotuz.

 

7. konpetentzia espezifikoarekin lotuta

  • Ea gai den Historia Garaikidean zehar garatu diren kultura- eta politika-prozesuak gaur egunera arte eraiki diren talde-identitateekin lotzen, norberaren eta besteen identitatea osatzen joan diren ezaugarriak ezagutuz eta errespetatuz, eta bakoitzaren esanahi askotarikoak eta kultura unibertsalari egindako ekarpenak aztertuz.
  • Ea gai den Aro Garaikideko ekarpenak identifikatzen eta azaltzen, ondare historiko, instituzional, artistiko eta kulturala munduko herritarren ondare komun gisa aintzat hartuz eta balioetsiz, eta tokiko, autonomiako, nazioko, Europako eta mundu osoko talde identitateen oinarritzat onartuz.

 

II. Errepublikako hezkuntzaren erreformaren helburuak, Estatu laiko bat sortzeko bidean, hezkuntza modernizatzea, alfabetizazioa handitzea eta laikotasuna sustatzea izan ziren. Eskola asko eraiki ziren oso denbora gutxian, batez ere landa-eremuetan eta auzoetan, analfabetismoari aurre egiteko. Euskal Herrian herritarren % 32k ez zekien irakurtzen, ezta idazten ere. Espainiako leku askotan, ordea, kopuru hori % 60ra baino gehiagora igotzen zen.

Eugenio Sagastizabal (Arrigorriaga, 1928): Eskolara, ahal danian. Ze soloan egin bihar izaten zan orduen.

Miel Etxeberria (Astigarraga, 1939): Beti izaten zan, batian itaurrian ibili biharra, bestian belarra zabaldu biharra, bestian ez dakit zer...

Juana Arruabarrena (Elorrio, 1924): Egualdi txarra zanian be, ba, juen be ez. Etxien be biherra dauenien, umiek be…

II. Errepublikak eliza katolikoak hezkuntzan zuen kontrolarekin bukatu nahi zuen eta, aldarrikatu zenean, berehala eman zuen eskola publikoetatik gurutzeak kentzeko agindua. Erlijioa irakastea ere debekatu zen eta doktrina elizan bakarrik irakasten hasi zen.

Juan Galdos (Oiartzun, 1924): Gurutziak denak kendu in zittuzten. Eskolan ez zen ematen zeikan, dotriñikan ta hola.

Kontxita Zaldua (Urnieta, 1924): Eskolako gurutziak badakit kendu zittuela, ta maistra negarrez ikusten gendula ta guk ez genekiela zer zun.

Maria Izagirre (Lekeitio, 1924): Ta gero eskolan emon gaittuzten, ez dakit ba, entziklopedixa zan, bai. "Historia Sagrada" eta dana eukan berak liburuak, todo. Guri eskolako liburu zanari, hori, "Historia Sagrada" artazixakin, Errepublikia aillega zanian, kendu egin gaittuzen, artazixakin ebai eutsen.

Migel Sasieta (Zumarrraga, 1922): Gogoratzen naiz nola etorri zian, este, milizianok, zea, Elizan kontrako zeak, ia ze liburuk ebalten giñuzen. Eta egun baten, este, dotriñea hartu zon, ta bueltauta ai zan irakurtzen; ta gu bestaldetik begira ta parrez egon giñan, bai.

Estatu laiko bat sortzeko bidean, jesuitak traba handi bat ziren. Alde batetik, Eliza barruan oso talde eraginkor eta boteretsua ziren eta ondasun asko zituzten. Historikoki, monarkiaren eta kontserbadoreen aldeko posizioetan kokatzen ziren. Bestetik, ikastetxe ugari zituzten eta Errepublikak hezkuntza laiko bat nahi zuen.

Maria Jesus Fernandez ( Andoain, 1933): Bialdu zien monjetaa. eskola… jesuitinas.

Arsenio Irazabalbeitia (Antzuola, 1930): Azkoittin jesuitak agintzen juen.

Luis Aranzabal (Bergara, 1922): Jesuitak. Han estudiantiak eren. Egongo zian, ba, nik ez dakit zenbat, baiña... buff. Estudiantiak ekin zerian, txiki-txikixak –txiki-txikixak be ez, baiña– eta gero handik “sexto curso” edo ein arte.

1931ko abenduan, Gobernuak Jesuiten Ordena desegiteko legea prestatu zuen eta 1932 hasieran onartu zen. Hezkuntzan parte hartzea galarazi zitzaien, ondasunak kendu zizkieten eta kanporatuak izateko agindua jaso zuten.

Migel Sasieta (Zumarraga, 1922): Gurutzek eta horik erretirau in zian danak. Eta hermanok, zea, sotania kendu eta piaisano bezela eoten zian, jarri behar izan zian.

Iñaki Iñurrieta (Soraluze, 1918): Gauza bat somau nebana nik, eskoletan… Klaro, orduan, handikan hillebete batzuetara, ba, zera, hau, relijiñua-ta zertu ein zian. Oseake, lehenao, ba, Elixia zan, Estaduan gehixen aintzen ebana. Ta ya “separación de la Iglesia y del Estado” ein zeben ta zerak, relijiosuen eskoletan be, ba, relijiosuak “paisano”, oseake, bere sotana barekan-ta ibili bihar izaten zian. Ta egon zan “pugna” bat “escuelas públicas” esaten jakuenekin ta eskola relijiosuen artian, erakusten zailddu zian danak, guri ondo etorri jakuna.

1876an, Francisco Giner de los Rios pedagogoak Irakaskuntza Erakunde Askea izeneko pedagogia mota bat sortu zuen. II. Errepublikak praktikan jarri zuen eta Eskola Berrien pedagogia izena eman zion. Hezkuntza-politika berri honen ekarpen nagusiak, eskola publikoa eta laikoa, koedukazioa, metodologia berritzaileak eta irakasleen prestakuntza humanista eta etikoa izan ziren. II. Errepublikako hezkuntzako proiektu oso garrantzitsu bat, “Misiones Pedagógicas” izenekoa izan zen. Helburua hezkuntza eta kultura Espainiako landa-eremuetara eramatea zen, analfabetismo handien zegoen lekuetara, alegia.

Aurora Baskaran: (Eibar, 1933): Nik entzunda dakat aittari, eskola aldetik, “Enseñanza libre” edo sartu zan Errepublikan, baiña ez zetsen emon denporarik be gauza asko eitteko. Hori, “Enseñanza libre”, oso inportantia izan zan, ta, en fin, ein zan kapitaletan ta.. hasi zan lortzen. Hasi lortzen. Ya zan beste estilo bat, laikua, ta beste estilo bat eskolia eruatekua.

Utzi zure ekarpena

Gipuzkoako aldundia Kutxa Eusko Jaularitza