Umorea egiteko garaian ba al dago mugarik? Goitik beherako umorea, behetik gorakoa... umorista batzuek gai horri buruz hitz egiten dute bideo honetan.
Mailak: LH
Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan
Ikasgaiak: Herritartasunerako Hezkuntza, Balio etikoak
Gaiak: Bizikidetza
Ikasleengan bultzatzen diren jarrerak
Bideoa ikusi aurretik
-Zer da zuentzat umorea? Non egiten da? Nork egiten du?
-Zeri buruz egin daiteke umorea? Bota adibideak!
-Umorea egiteko garaian, ba al dago mugarik, pasa ezin daitekeen lerro gorririk?
-Antzerkigintzan zer baloratzen da gehiago, umorea ala drama?
-Umorea egitea ala drama egitea, zer da zailagoa? Barre eragitea ala negar eragitea?
Bideoa ikusi bitartean
Bideoa behar adina aldiz ikusiko dute, informazioari ahalik eta etekin handiena ateratzeko.
Bideoa ikusi ondoren
-Ezagutzen al zenituzten bideoan agertu diren aktoreak? Nondik?
-Aitziber Garmendiak eta Kepa Errastik diote ezinezkoa dela inor minduko ez duen umorea egitea. Zer iruditzen zaizue zuei?
-Garmendiak ez dauka batere garbi umorearen mugak zein diren, zeri buruz ezin den umorerik egin... Eta zuek?
-Bea Egizabalek argi dauka umorea goitik beherakoa eta behetik gorakoa izan daitekeela. Zuen ustez, zein dago goian eta zein behean? Zeren araberakoa da? Adibideak jar ditzakegu (maila ekonomikoa, arraza, generoa, sexu-joera, ezaugarri fisikoak...).
-Egizabalek dio badagoela jendea kartzelan behetik gorako umorea egiteagatik. Zeri buruz ari da? Adibidez, Espainiako erregeari buruz egin al daiteke umorerik?
-Umore arrazista, umore matxista... aipatzen dira bideoan. Ezagutzen al duzue txiste matxista, arrarzista edo homofoborik? Jar ditzagun adibideak, guztion artean, eta aztertu.
-Zer da "bullying"a? Zer ezaugarri dauzka?
-Zer diferentzia dago burla egitearen eta adarra jotzearen artean? Zer diferentzia dago norbaiten kontura barre egitearen eta norbaitekin barre egitearen artean?
-Umorea egitean, giltzetako bat nork bere buruari barre egitea da. Geure buruaz ari garenean, zailagoa da (ez ezinezkoa) beste batzuk mintzea.
Umorea hiru multzotan banatzen dute adituek: umorezkoa, satirikoa eta ironikoa. Hona hemen umorearekin lotutako hitz batzuk: barrea, dibertsioa, tontakeria, txistea, txantxa, adar-jotzea, grazia, ironia, satira, sarkasmoa eta zinismoa. Esanahiei buruz hitz egin dezakegu. Zein dira positiboenak?
Azken urteetan eta, bereziki, ikastetxeetan asko entzuten den hitz baten bueltan aritu gaitezke: “bullying”a edo eskola-jazarpena. Pertsona bati iseka egitea edo burla egitea izango litzateke, bereziki haren izaera, jokabide, erreakzio eta ekintzekin lotuta, modu errepikakorrean eta pertsona hori mespretxatzeko, gutxiesteko edo beraz barre egiteko asmoarekin. “Bullying”ak ez dauka zerikusirik umorearekin, baina askotan umorea iseka egiteko aitzakia moduan erabiltzen da: txantxak direla esaten da.
Iseka egitearen eta adarra jotzearen arteko aldeak argi izateko, taula hau erabili daiteke:
BULLYING-A | ADARRA JOTZEA EDO TXANTXAK EGITEA |
Edozein tokitan gerta daiteke | Bereziki lagunartean gertatzen da |
Min emateko intentzioa dago | Ez dago mintzeko intentziorik, jolasa da helburua |
Taldean egiten da, min handiagoa emateko | Taldean egin daiteke ala ez |
Boterea dutenak, besteengan eragina dutenak, daude taldean | Berdintasuna dago kideen artean |
Errepikatu egiten da | Ez da errepikatzen |
Intimidazioa gertatzen da: erasotuak ez dauka hitzik | Errespetua dago: geratzeko eskatuz gero, geratu egiten dira |
3. Azken ekoizpena: Hainbat ekoizpen garatu daitezke, talde txikitan. Hiru adibide eskaintzen dira hemen. Ikasleek bat aukeratu dezakete edo ordezko bat proposatu, edo talde bakoitzak proposamenetako bat egin dezake.
Protagonista baztertutako pertsona bat izango da kasu guztietan (hainbat izan daitezke arrazoiak: generoa, ezaugarri fisikoak, izaera, jatorria, maila ekonomikoa...). Baztertzen duten bi etsai izango ditu eta lagundu diezaioketen beste bi pertsona ere egongo dira. Bi aldiz antzeztu beharko da: egoera bera bi modutan.
15 minutuan
5 minutuan
Aurrez pentsatutakoa taularatu, inprobisatuz
5-10 minutuan
Pertsonaia bakoitzak zer egin/esan behar du hori gerta dadin?
5 minutuan
Antzezleek bukaera berria duen antzezlana taularatuko dute, inprobisatuz
Adibide bat:
Talde bakoitzak 15-20 minutu beharko dituela kontuan izanda, ariketa hau egiteko beharko den denbora kalkulatu daiteke. Bi-hiru saiotan egin daiteke, ikasle guztiek parte hartu dezaten.
KONTUAN IZAN! -Ez hitz egin oso azkar -Argi hitz egin, ez ahopean -Begiratu publikoari! -Ez egon geldi: egin keinuak (triste, pozik, haserre...), mugitu eskuak, hartu espazioa... -Kontrolatu denbora: ez izan presarik, baina ez jardun hitz eta pitz pentsatu gabe |
Antzezpen guztiak egun bakarrean egin daitezke, elkarren segidan. Nola sentitu diren galdetuko zaie, eta balio handiagoa emango zaio horri ondo antzezteari baino. Ondo egindakoak nabarmenduko dira.
Posible da grabatzea, gero ikusi eta aztertu ahal izateko; hala, hurrengo baterako ikasten jarraitzeko aukera izango dute (euren buruak ebalua ditzakete).
Aukeratutako bideoari buruzko aurkezpena egingo dute:
4. Ekoizpena partekatzea. Ahozko aurkezpena edo antzezpena egingo dute ikasleek.
Ebaluazio-irizpideak
Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:
Edukiari buruz
Ikaste-prozesuari buruz
Bere komunikazio-gaitasunei buruz
Talde-lanari buruz
Irakaslearen ebaluazioa. Irakasleak ikasleak ebaluatzeko kontuan har ditzakeen irizpideetako batzuk, ikasgaiko konpetentzia espezifikoekin lotutakoak:
1. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
2. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
4. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
5. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
Ainara Ortega (Hernani, 1980): Umorea da... flotadore bat eta ni flotadore horrekin bizi naiz beti.
Bea Egizabal (Lasarte-Oria, 1971): Umorea bizirauteko estrategia bat da, osea, estrategia, tresna bat da. Orduan zuk egin dezakezu umorea ondo pasatzeko, osea, ere da ludikotasun hori... baino bestea da arintzeko minak.
Ainara Ortega: Umoreak dakana da beste era batera esan ezin dianak ere esaten dittuzu, baiña horretarako injenio bat behar dezu, horri buelta emateko. Esan det beste era batera eta, gaiñera, arindu du egoera. Jo, eske iruditzen zait kriston inbentoa! Ez dakit zeinek inbentatu dun, baiño...
Kepa Errasti (Aretxabaleta, 1981): Umoria hain da pertsonala eta hain da partikularra, osea, oso zailla da mundu guztiantzako umoria ittia eta jendiak zure umoriakin konektatzia.
Aitziber Garmendia (Zaldibia, 1982): Gai askoren inguruan umorea ittea ez da errexa: heriotzaren inguruan umorea egittea, gorputzaren inguruan umorea egittea askotan ez da errexa iñor mindu gabe... Gero ulertzen dezu umorean iñor mindu gabe aritzea ez dala posible.
Kepa Errasti: Ba, ez dakit, kontatzen zabiltzen hori berak modu dramatikuau baten bizi dauelako edo kontatzen zabitzen horrekin berak sufridu ein dauelako... eta zu hortaz parre itten zabitz.
Jon Plazaola (Urretxu, 1982): Nik uste det ia-ia eziñezkoa dala, ez esateagatik eziñezkoa, iñor mindu gabe umorea egitea, ez?
Aitziber Garmendia: Ni txikiekin sartzen baldin banaiz, egongo da txiki bat –bueno, ni txikia naiz, claro–, beti ere identifikatuta sentittuko dana eta erasotua sentittuko dana, bera hala sentitzen bada. Baiña ilehoriekin sartzen baldin banaiz, ilehori pilla batek esango dizute: “Jo, eske ilehorien txiste hoiek ya…”, baiña eske beltzaranekin sartzen baldin banaiz ere, “eske beltzar...”.Ya. Baiña eske beti umorea itten da zerbaitten inguruan eta zerbaitt hori beti eukiko du batenbatek. Ordun... zaille da iñor ez mintzea.
Kepa Errasti: Danari buruz in leikela umoria. Danari buruz. Eta uste dot jakin in bihar dala umoria eitten eta jasoten be bai. Bi gauzak jakin bihar diela itten. Jasoten be bai. Oso inportantia da. Ze, gaiñera, eske umoriakin jasota gauzak pixu haundixa galtzen dauie. Ta oso inportantia da. Bestela beti pixu horrekin baldin bagaz... puff.
Jon Plazaola: Beti izan da, ez dakit, “alaba txikia”, ez? Askotan umorea, ba, ez dakit, zerbait errexagoa edo… bai, errexagoa edo, ariñago bezela tratatu dala, baiño umorea gauza oso serioa da. Askotan esaten dan gauza bat da hau, baiña umorea… umoreak lan asko dauke atzetik .
Agurtzane Intxaurraga (Orozko, 1966): Neretzako, umorea egitea, umore azkarra egitea, oso gatxa da, eta hori baloratzen dot ikaragarri. Orain, umorea umoreagatik, betiko... gaiñera, esango neunke hori, ez? ba, mikromatxismoekin osatua egoten dan hori, nahi gabe ez zarena ezta konturatzen, puff, horrekin ya nazkatuta nago.
Anttoni Nazabal (Zaldibia, 1956): Guk, adibidez, entzun dizkiñagu –eta ez gaittun eskandalizau– txiste batzuk –hobe beharrez kontatzen zutenak mutillek–, esaten den “joder, eta parre egiten genuen txiste horren aurren!”.
Jon Plazaola: Saiatu gea, ba, bueno, umore zuritik pixka bat alde egiten, ez hain umorea umoreagatik egiten, eta benetako garrantzia askotan mezuari ematen, ez?
Kepa Errasti: Bueno, zentzu hortan erantzunkizun bat dauku baitta umoria ittiakin.
Aitziber Garmendia: Ta gero, bueno, ba etengabeko eztabaida hoi: zein dia umorearen mugak? Ez dakit. Eske ez dakit batenbat badaun.
Kepa Errasti: Honbre, beti egon behar diez be bai mugak. Esan gura dot: mugatxo batzuk beti egon behar diez. Ez?
Bea Egizabal: Dao goitik beherako umorea, behetik gorako umorea eta parez parekoa. Zuk egin nahi badezu goitik beherako umorea, egin dezakezu. Nola ezin dezula egin? Bai, baino leku batean jartzen zaitu: zara zapaltzailea umorearekin. Eta ez da hori bakarrik; orain ya jendea ez da isilduko eta esan egingo dute: “umore hori arrazista da”, “umore hori matxista da”. Orduan, zuk askatasun osoa daukazu egiteko, baina aldameneko jendeak esateko ere bai. Pues, publikoak erantzun dezake. Eta gartzelan ez dago inor umore homofoboa, arrazista, matxista… egiteagatik ez dago inor. Aldiz, behetik gorako umorea egiteagatik badago jendea.
Kepa Errasti: Oso debate interesgarrixa da. Bai, bai. Ze askotan esaten da: “Umorea betik egin biher da behetik gora. Sekula ez goitik behera”. Klaro, baiña eske igual batentzako behetik gora ittia da gauza bat eta beste batentzako, egoera berdiñian dauen beste pertsona batentzako, igual ez da behetik gora. Eske pufff… hain da konplikaua!