Zer dira Gobernuz Kanpoko Erakundeak? Noiz eta zertarako sortu ziren? Euskal Herriko GKEei buruzko bideoa, Hotz Oñati eta Mundukide GKEen adibideekin.
Mailak: LH
Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan
Ikasgaiak: Balio etikoak
Gaiak: Integrazioa, Bizikidetza
Ikasleengan bultzatzen diren jarrerak
Bideoa ikusi aurretik
-Zer esan nahi dute GKE siglek?
-Zer egiten dute Gobernuz Kanpoko Erakundeek? Zer motatako GKEak daude?
-Ezagutzen dituzuen GKEen zerrenda egin, guztion artean. Herrian ba al dago GKErik?
-Ezagutzen al duzue GKEren batean dabilen edo GKEren bati laguntzen dion norbait? Zer egiten du?
-Euskaldunok solidario ospea dugu. Beharra duten herrialdeekiko erakusten dugun elkartasuna aipatzen da beti: dirua emateko garaian ez ezik, baita Saharako eta Txernobyleko umeak etxean hartzeko orduan ere. Nola ikusten duzue zuek?
Bideoa ikusi bitartean
Bideoa behar adina aldiz ikusiko dute, informazioari ahalik eta etekin handiena ateratzeko.
Bideoa ikusi ondoren
-Bideoa ikusi ostean, argiago al duzue zer diren GKEak eta nolakoak izan daitezkeen?
-Elizak bere gain hartu izan du aspalditik beharra zutenei laguntzea, bertan zein nazioartean. Nola ikusten duzue laguntza mota hori?
-Mitch hurakana, Siriako gerra... aipatzen dira bideoan, GKEen sorrera bultzatu duten gertaeren artean. Ezagutzen al dituzue jendea laguntzera bultzatu duten gertaera gehiago (Ukrainako gerra, tsunamiak...)?
-Mediterraneoan milaka pertsona hiltzen dira urtero, Europara iritsi nahian. Europan, baina, jarrera nagusia mugak ixtearen aldekoa da. Zer iruditzen zaizue?
-Immigrazioa ez da kontu berria. 50eko hamarkadatik aurrera, asko izan dira Euskal Herrira bizimodu hobearen bila etorri direnak. Gela honetan zenbatek dituzue beste leku batzuetatik etorritako guraso edo aitona-amonak?
-Euskaldunak ere migratzaileak izan gara. Ba al dakizue zergatik eta nora joaten ziren?
-Zuek parte hartuko al zenukete GKE batean? Zer egiten? Zergatik?
Ikasleak GKEen zerrenda bat egitera gonbidatu ditzakegu: Euskal Herriko GKE nagusiez gainera, baita herriko eta bailarako GKEak ere. Hala, laguntzeko zenbat aukera dauzkaten ikusiko dute.
Immigrazioaren gaiari buruz gehiago sakontzeko, bideo hauek ikustea gomendatzen dugu:
3. Azken ekoizpena: Hainbat ekoizpen garatu daitezke. Hiru adibide eskaintzen dira hemen. Ikasleek horietako bat aukeratu dezakete edo ordezko bat proposatu, edo proposamen bat baino gehiago ere egin ditzakete.
2-3 laguneko taldetxoetan egin daiteke. Jarraitu daitezkeen pausoak:
|
Elkarrizketa bideoan grabatzea proposatzen dugu (ikus jarraibide orokorrak). Ondoren, hainbat lanketa egin daitezke grabazio horrekin:
|
|
Ondo legoke grabazioak Ahotsak.eus-era bideratzea, ahozko ondarearen artxibora (adibiderako, ikus Donostiako San Ignazio ikastetxeko ikasleen proiektua).
|
Bidezko merkataritza zer den ere jorratu dezakegu, eta ikasleak jadanik antolatzen den azoka solidario batean parte hartzera bultzatu (herrian bertan ez bada, bailaran antolatuko da).
Adibideak:
Idazlanak gehienez orrialde batekoak izango dira. Posible da ipuinak idazteko ohiko egitura erabiltzea (hasiera-korapiloa-amaiera), baina ez da ezinbestekoa. Egoeraren berri ematea ere posible da, amaiera zehatzik eman gabe.
Ozenki irakurri aurretik, komenigarria da entsegu batzuk egitea. Horretarako, Pako Eizagirreren azalpenak kontuan izan ditzakegu, aditua baita lan horretan (Aittu.eus webgunearen sortzailea da): Testua ezagutu eta barneratu (00:30-01:40). Tonoa eta erritmoa erabaki beharko dute ikasleek, probak eginez: zer tonotan irakurri (umorezkoa, serioa, lasaia…), pertsonaien ahotsak nolakoak izango diren (testuan pertsonaia bat baino gehiago agertzen baldin badira), non egin geldialdiak, zer hitz nabarmendu…
Istorioa/ipuina ozen irakurriko dute, ikaskideen aurrean. Ahotsak grabatu egin daitezke (bideoan ere graba daiteke. Adibiderako, ikus: Txirri, Mirri eta Txiribiton oporretan).
|
Ebaluazio-irizpideak
Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:
Edukiari buruz
Ikaste-prozesuari buruz
Bere komunikazio-gaitasunei buruz
Talde-lanari buruz
Irakaslearen ebaluazioa. Irakasleak ikasleak ebaluatzeko kontuan har ditzakeen irizpideetako batzuk, ikasgaiko konpetentzia espezifikoekin lotutakoak:
1. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
2. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
3. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
4. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
5. konpetentzia espezifikoarekin lotuta
Beñat Arzadun (Errenteria, 1973): GKE da Gobernuz Kanpoko Erakundea. Hori da, ba, elkarte bat, herri ekimenez sortzen den elkarte bat, ez dela gobernuak zuzentzen duen gauza bat eta ezta enpresa bat ere.
Leire Etxeberria (Oñati, 1980): Gobernuz Kanpoko Erakunde bat da erakunde independente bat, gobernuz kanpokoa, horregatik hitzak esaten duen bezala, eta herritarrek sortua izaten da normalean, apolitikoa, independentea, eta helburu humanitario edo sozialak izaten dittu.
Beñat Arzadun: Bigarren mundu guda bukatu ondoren, txikituta zeuden Europa kontinenteko herrialdeei laguntzeko sortu zian talde batzuk. Lehenengo-lehenegotakoak, adibidez, Oxfam eta hoiek, hoiek sortu zian Inglaterran Europan dana txikitu ta gero miseri gorrin geldittu zan jendeari laguntzeko. Hori da hasiera-hasierako jatorria. Ta Estatu Batuk ta horik dira lelengo sortu zianak, Estatu Batuetan eta Britainia Handian, europarrei laguntzeko. Eta hortikan, gero, deskolonizazioa etorri zanean, elkarte haiek hasi zian kolonia izateari uzten ari ziran herrialde haiekin elkarlanean. Jatorria hortikan dator.
Leire Etxeberria: Adibidez, garapenerako GKE batek, ba, garapenerako proiektuak garatzen dittu herrialde pobretuetan, baina badaude beste helburu batzuk dittuzten GKEak. Betiere pertsona zaurgarriei laguntzeko pentsatuta egoten dira.
Beñat Arzadun: Gure artean elkarte gehien-gehienak sortzen dira 90eko hamarkada hasieran. Hor egon zan hurakan handi bat Hego Amerikan, Ertamerikan, Mitch hurakana, eta harren inguruan. Ordura arte ziur asko ez genuen geure burua... ba Espainiko gerra zibila, gero Francoren garai dana, gero krisi industriala... Baina 90eko hamarkada hortan, antza, gizarte bezela hasi ginen sentitzen nahikoa aberats beste batzuei laguntzen hasteko, eta hor egon zen boom bat.Ta elkarte asko eta asko garai hartan sortutak dira. Eta gero bestea: sekularizazioa, klaro. Zergatik hemen 60-70ean-eta bazegon nazioarteko lankidetza: misioak. Klaro, garai hartan misioen bidez bideratzen zen nazioarteko elkartasuna. Jendeak laguntzeko zer zun? Eliza. Ziur asko 90eko hamarkadan daukagu gizarte bat aberatsago sentitzen dena eta gizarte bat Elizatik urruntzen ya dezente urrundu dana.
Leire Etxeberria: Bueno, 2016an krisi migratorio bat egon zen, errefuxiatuen krisi haundi bat Europan. Siriako gerra zela eta, errefuxiatu asko hasi ziren Europaruntz etortzen, eta benetan, ba, krisi migratorio edo errefuxiatuen krisia deitzen dana hasi zen. Ez? Oraindik esan dezakegu ez dela amaitu, ez? Momentu hortan, ba, ikusi zen behar bat zegoela errefuxiatuei laguntzeko eta europar gizarteak egin behar zuela hori, ze gorbernuak ez zeuden krisi hau erantzuten. Europak egin zuena momentu horretan eta ondoren egin duena da mugak itxi, fronterak itxi, ba, errefuxiatu hauei ongi-etorria eman eta lagundu beharrean. Orduan, bai, hor denuntzia behar bat eta beraiei laguntza behar bat ikusi zen.
Beñat Arzadun: Egongo dira denetarik egiten dutenak, beste batzuk leku batean denetarik egiten dutenak, beste batzuk gauza txiki bat baina leku askotan egiten dutenak...
Leire Etxeberria: Gero, ba, gizarte ekintzako GKEak.Hhauek, ba, normalean hemen bertan lana egiten dute kolektibo konkretuekin: ba desgaitasuna duten pertsonak edo pobrezian bizi direnak. Badaude ekologiarekin edo ingurumenarekin lotutako elkarteak, ba, pixkat arlo horretan kontzientziatzeko sortuak, eta gero baita ere giza eskubideen alde borrokatzen duten erakundeak. Adibide batzuk emateko, ba, giza eskubideen alde Amnistia Internacional oso ezaguna da, nazioarteko erakunde bat da; edo ekologiarekin lotuta, ba, Green Peace bezalako erakundeak. Hauek ba ya nazioarteko erakunde handiak dira. Hortaz gain, badaude erakunde txikiagoak, bertan lan egiten dutenak.
Beñat Arzadun: Gure lanaren % 80a bi herrialdetan dago: Mozambiken eta Brasilen. Eta gero badittugu tamaina txikiagoko lanak Kolonbia-Ekuadorren eta Etiopian saiakera batzuk egitten arittu gea azkeneko urtetan. Eta gure alorra garapen produktiboa, garapen sozio-ekonomikoa. Guk ez degu hezkuntzan edo osasunean edo giza eskubideen alorrean lan egiten edo ekologiaren alorrean lana egiten; gure lan ildoa da jendeari bere lanari probetxu hobexeagoa ateratzen laguntzeko bidea egittea: ba enpresa berriak sortuz, edo dauden enpresak hobetzen saiatzen. edo baserritarrak baldin badira euren ekoizpena edo salmentak hobeagotzen. Ordun, arlo produktiboan da gure lan ildoa. Lanaren zati haundi bat da baserritarrei… Mozambiken, adibidez, baserritarrekin lan egiten da: baserritarrei euren ekoizpena hobeagotu, salmentak hobeagotu, produkzioa dibersifikatu... eta horrelako lanetan
Leire Etxeberria: Oñati herrian sortutako gobernuz kanpoko erakunde txiki bat da eta honen helburua da errefuxiatuei laguntzea edo errefuxiatuen giza eskubideen alde borrokatzea. Zer egiten du Hotz Oñatik? Bueno, ba, alde batetik diru bilketak edo dirua lortu. Ekintza bereziak egiten dira: ba pintxo pote solidarioa edo bokadilloak saldu jaietan, edo azoka txiki bat jartzen da hilabetean behin... Eta diru hori, gero, bideratzen da ba errefuxiatuak dauden guneetara, beste elkarte batzuekin elkarlanean. Hemen lan egiten dugu, ba, adibidez, Zaporeak elkartearekin. Zaporeak elkartea baita da Gobernuz Kanpoko Erakunde bat Euskal Herrikoa, lan egiten duena grezian, Lesbos uhartean, eta bertan egiten duena da, ba, janari duina prestatu errefuxiatuentzat. Orduan, biltzen dugun diru zati bat askotan Zaporeak-era doa. Baita lan egiten dugu “Salvamento marítimo humanitario”rekin, hau da, Aita Mari proiektua duena. Aita Mari da itsasontzi bat Mediterraneoan erreskate lanak egiten dittuena. Bai? Migratzaile eta errefuxiatu asko Mediterraneoan bidez saiatzen dira iristen Europara, eta asko bertan hiltzen dira. Dirua biltzeaz gain, baita ere egiten dugu sentsibilizazio lana. Eta, azkenik, bai egiten dugu baita ere beste produktu batzuen bilketak. Janari bilketa, eta batzen dugun janaria Zaporeak-era bidaltzen dugu; eta ba erropa edo jostailu bilketa, baita ere errefuxiatuei bidaltzeko ba beste GKE batzuen bitartez.