Feminismoaren olatuak

Feminismoaren historia kontatzeko garaian, olatuez hitz egiten da. Zenbatgarren olatuan gaude? Batzuek diote olatuen teoriak Europako emakume zurien historia kontatzeko bakarrik balio duela. Olatuena baliagarria al da gaur egun ere? Zenbait feminista adituren testigantzak batu ditugu bideo honetan.

Mailak: DBH

Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan

Ikasgaiak: Balio etikoak

Gaiak: Genero-berdintasuna

2,80 puntu 5 izarreko maximotik
5 iritzi guztira

Ikasleengan bultzatuko diren jarrerak

  • Historia ezagutzeko interesa
  • Gizabanako oro errespetuz tratatzeko asmoa. Denen iritziak arretaz
    entzun eta kontuan hartzeko borondatea
  • Emakumea gutxietsi eta diskriminatzea dakarten estereotipo,
    aurreiritzi eta rolak baztertzea
  • Genero-indarkeriaren eta zapalkuntzaren aurkako jarrera aktiboa
    azaltzea
  • Emakumeen ahalduntzerako tresnak ezagutu eta erabiltzeko gogoa

 

Bideoa ikusi aurretik

Aurre-ezagutzak aktibatzeko, gisa honetako galderak egin ditzakegu:

-Noiz eta nola hasi zen feminismoa munduan? Ezagutzen al duzue feminista aitzindaririk?

-Zer uste duzue esan nahi duela “feminismoaren olatua” terminoak?

-Ezagutzen al duzue feminismoaren olaturik? Zenbat feminismo-olatu izan dira? Zenbatgarren olatuan gaude?

-Ba al dakizue zer den sufragismoa?

-Zer dakizue ilustrazioari buruz?

-Zer gertatu zen Frantziako Iraultzan?

 

Gaian pixka bat kokatzeko, olatuen metaforari buruz zertxobait jakitea komeniko litzateke, nahasgarria gerta daiteke-eta, hainbat interpretazio daudelako. Feminismoaren historiari buruzko bideo hau ere ikus daiteke: La historia del feminismo (10 min).

Bideoa ikusi aurretik, feminismoaren olatuen teoriaren zertzelada batzuk ezagutuko ditugu. Hona hemen eskema bat:

1. olatua. Ilustrazioa. Olympe de Gougesek Frantzian (1791) eta Mary Wollstonecraftek Erresuma Batuan (1792) emakumeendako eskubide zibilak aldarrikatu zituzten, besteak beste hezkuntzarako aukera.

2. olatua. Sufragismoa: boto-eskubidearen aldeko borroka, ekintza sozialaren bidez: manifestazioak, kartelak, gose-grebak... AEBetan eta Erresuma Batuan. Sentimenduen Deklarazioa (1848). Poliki-poliki boto-eskubidea lortzen joan ziren herrialde batzuetan. (Autore askok 1. olatua eta 2.a bakarra direla uste dute: emakumeen eskubide zibil eta politikoen aldeko olatua; berdintasunaren feminismoa).

3. olatua (askorentzat 2. olatua). Feminismo berria, 60ko hamarkadan. Berdintasunaren feminismoa vs. feminismo erradikala. Sistema/patriarkatua suntsitu behar da: ez da aski eskubide berdinak izatea. Simone de Beauvoirrek Bigarren sexua liburua idatzi zuen Frantzian (1949), Betty Friedanek Feminitatearen mistika AEBetan (1963)... Abortu-eskubidea, plazererako eskubidea...

4. olatua (askorentzat 3. olatua). Intersekzionalitatea eta aniztasuna feminismoan, 90eko hamarkadatik aurrera. Korronte desberdinen sorrera: transfeminismoa, feminismo dekoloniala, ekofeminismoa... feminismoaren subjektu anitzagoa. Autore batzuen ustez, orain 5. olatu (4. olatu) batean egongo ginateke, 2000. urtetik aurrera, besteak beste Interneten eraginez: feminismo globalago bat.

 

Bideoa ikusi bitartean

  1. Bideoa ikusi aurretik zituzten aurre-ezagutzak eta bideoa ikusi bitartekoak alderatu.
  2. Bideoan zehar ulertzen ez dena azaldu, eta behar beste aldiz ikusi. Hiztegi aldetik dituzten zalantzak argitu. Adibidez, absentzia, feminismo dekoloniala... Bideoa behar adina aldiz ikusiko dute, informazioari ahalik eta etekin handiena ateratzeko.

 

Bideoa ikusi ondoren

  1. Ulertu dutela ziurtatu. Zalantzak argitu.
  2. Bideoari buruzko hausnarketak eta iritziak partekatu:

-Zer iruditu zaizue bideoa? Iratxe Retolazak proposatzen duenaren arabera, zenbat olatu izango lirateke? Zein dira olatu bakoitzaren ezaugarriak? Arbelean idatzi ditzakegu, eta gero osatzen joan.

-Orain arte ikusi dugunarekin, zer iritzi duzue olatuei buruz? Lagungarria al da feminismoa azaltzeko?  Ba al dauka zentzurik zuentzat?

-"Emakumea ez da sortzen, eraiki egiten da" (Simone de Beauvoir). Bideoan esaten da bigarren olatuan konturatu zirela emakumea 'eraiki' egiten dela. Zer esan nahi du horrek?

-Zergatik ez dago adostasunik olatuei buruz hitz egiten denean?

-Nola ikusten duzue feminismoak egin duen bidea gaur egungo ikuspegitik?

-Zerrendatu, kronologikoki, historian zehar eskatu eta lortu diren eskubideak. Zer dago lortzeko oraindik?

-Gaur egungo gizartea feminista dela iruditzen al zaizue? Zergatik ez/bai?

 

Bideoan, nahiko zabalduta dauden baina agian beti ondo erabiltzen edo ulertzen ez diren hainbat termino erabiltzen dituzte hiztunek. Adibidez:

  • Genero-eraikuntza
  • Kontrakultura
  • Transfeminismoa
  • Dekolonialismoa

 

Taldeka, eta aldez aurretik informaziorik bilatu gabe, termino horiei buruz hausnartzea eta bizpahiru lerro idaztea eskatuko zaie, adibideak jarriz. Ondoren, kontzeptuak sarean, liburuetan edo bestelako materialetan bilatuko dituzte. Azkenik, bi zutabe osatu ditzakete: aurrez uste zutena eta gero jakin dutena. Ondorioak gelakideekin partekatu ditzakete, ozenki.

 

3. Euskal Herrian zer? Gaian sakontzeko, Euskal Herrira begira ipini, eta feminismoarekin lotutako beste bideo hau ikus daiteke (bideo-fitxan proposamenak daude): Feminismoaren hastapenak Euskal Herrian

Bigarren (batzuentzat hirugarren) olatu feministaren sorburua 1968ko maiatzean kokatzen dute askok. Charles de Gaulleren gobernuaren aurkako protesta mugimendu handia izan zen Frantzian: “1968ko maiatzeko iraultza” bezala da ezaguna. Parisen gertatu ziren borroka nagusienak; ikasleak eta langileak kalera atera ziren protestatzera. Inoiz Frantzian izandako greba orokorrik handiena egin zen:  9 milioi pertsonak baino gehiagok hartu zuten parte bertan. 1968ko maiatzeko mugimenduak eragina izan zuen beste herrialde batzuetan ere.

 

Mariasun Landa idazlea Parisen egon zen garai hartan: “Emakumezkoak konturatu ziren mugimendu hura gidatzen zuen ezkerrak berdin baztertzen zuela emakumezkoa, ogitartekoak prestatzera mugatuta zeudela", dio. Kontzientzia hartze horrek sortu zuen Frantziako lehen mugimendu feminista nagusia, 1970ean: Mouvement de libération des femmes (MLF) delakoa. Euskal Herrian ere laster sortuko ziren lehenengo emakume asanbladak, Iparraldean lehenbizi eta geroago Hegoaldean.

 

Beste bi bideo hauek ere interesgarriak izan daitezke, gaur egungo mugimendu feminista hobeto ulertzeko:

 

 4. Azken ekoizpena: Hainbat ekoizpen garatu daitezke, talde txikitan. Hiru adibide eskaintzen dira hemen. Ikasleek bat aukeratu dezakete edo ordezko bat proposatu, edo proposamen bat baino gehiago ere egin dezakete.

 

  • “Sormena lagun”. Sufragismoari buruzko film bat ikusi, eta kartelak sortzea proposatzen dugu.

 

“Sufragistak” (Suffragette) filmak kontatzen du nola sortu zen sufragismoa Erresuma Batuan 1912an, I. Mundu Gerraren bezperetan. Sarah Gavron zinemagile britainiarrak zuzendu zuen, 2015ean. Emakume sufragisten gehiengoa langile klasekoa zen eta haien protestek ezertarako ez zutela balio ematen bazuen ere, erradikalizatu zirenean, berdintasunaren aldeko hainbat ekintza egin zituzten, bizitzan zehar lortutako guztia galtzeko arriskuan jarrita (lana, etxea, familia…).

Sufragismoaren mugimenduaren kontrako jarrerak erakusteko, kartel ugari atera zituzten. Hona hemen batzuk:

Sufragistek ez zuten baliabiderik kartelak egiteko; kontra zeudenek, bai. Proposamena filmean agertzen diren esaldi esanguratsuak hartu eta horiekin kartelak egitea da; hau da, sufragismoaren kontra egin zutenei erantzunez, kontra-kartelak egitea.

Estilo honetako esaldiak erabil daitezke kartelak sortzeko:

  • “Ez ditugu legeak hautsi nahi, legeak idatzi egin nahi ditugu”.
  • “Zer egingo duzue? Denok giltzapetu? Gizadiaren erdia gara, ezin gaituzte guztiok geldiarazi”.
  • “Nahiago dut errebeldea izan esklaboa baino. Emakumeei matxinada eskatzen diet”.
  • “Bizitza osoan errespetuz jokatu dut, gizonei obeditu diet. Ezin dut horrela jarraitu”.
  • “Ez gutxietsi inoiz emakumeok gure patua erabakitzeko dugun boterea. Ez digute alternatibarik utzi: desafio egin gobernuari!”
  • “ Ekintzek aldatzen dituzte gauzak, ez hitzek”.

 

Estilo horretako kartelak egiteko, gaur egungo leloak ere erabil daitezke. Gaztelaniaz askoz lelo gehiago daude. Erabili irudimena, eta asmatu esaldi irudimentsuak, euskaraz. Adibidez, "Taila txikiari boikota: estutzen dit potota". Hona hemen ezagunak diren lelo batzuk:

  • "Ez dut ausarta izan nahi: libre izan nahi dut"
  • "Erasorik ez erantzunik gabe"
  • "Nire gorputza, nire erabakia"
  • "Bollera da bide bakarra"

 

Kartelak taldean egingo dira eta gelakideen artean azalduko dira lanak. Ondoren, gelan zintzilikatu daitezke, erakusketa txiki bat egin, martxoaren 8an erabili...

 

  • “Testigantza bila”. Euskal Herrira begira jarriko gara. Ahotsak.eus webgunean eta oro har sarean testigantza gehiago bilatuko dituzte ikasleek, adibidez herrikoak, feminismoari buruz gehiago jakiteko eta gertuago sentitzeko.

 

Bilaketa egin eta esanguratsua iruditu zaien pasarte bat aukeratuko dute.

Ahotsak-en elkarrizketatutako emakume feminista batzuk:

Mertxe Uranga Miren Aranguren Iratxe Retolaza Arantxa Gurmendi 
Lola Valverde  Miren Garmendia Maite Gonzalez  Josebe Iturrioz 
Kattalin Miner  Marijo Olaziregi Agurtzane Intxaurraga Bea Egizabal
Koldobike Mujika Uxue Alberdi Nerea Ibarzabal Karmele Jaio 

 

Iritzi-artikuluak, hedabideetako elkarrizketak... toki askotan bilatu daiteke informazioa. Aurkitutako esanak gaztelaniaz baldin badaude, euskaratu egingo dituzte.

Informazio-bilketan kontuan hartu daitezkeen puntu batzuk:

  • Nor da? Biografia laburra, argazkia
  • Zergatik aukeratu dut? Zergatik da interesgarria?
  • Zer esan du eta non? Aurkitutakoa bideoa baldin bada, bideo-pasartea ere erakutsi. Bestela, hark esandakoak irakurri.
  • Esandakoari buruzko nire iritzia

 

Ikaskideekin partekatu (5 minutuko aurkezpena), eta iritzi-trukea egin.

 

  • “Historia egiten”. Feminismoaren historiari buruz ikertzea proposatzen dugu: informazio gehiago aurkitzea, eta ikaskideekin partekatzea. Bakarka edo talde txikitan egin daitekeen lana da.

 

Bidea errazteko, hona hemen hainbat proposamen:

 

A. Feminismoaren historia:

  • Olatuen aurretik, aurrekariak
  • Ilustrazioa eta herritarren berdintasuna
  • Sufragismoa
  • Feminismoaren bilakaera Frantzian
  • Feminismoa Erresuma Batuan
  • Feminismoa Afrikan
  • Feminismoa Hego Ameriketan
  • Feminismoa AEBetan
  • Feminismoa Asian

 

 

B. Emakume feminista batzuk (ehunka daude):

Guillermina de Bohemia Christine de Pizan Olympe de Gouges Mary Wollstonecraft
Sojourner Truth Flora Tristan Betty Friedan Simone de Beauvoir
Gloria Steinem Angela Davis Dolores Huerta Kate Millett
Shulamith Firestone Clara Zetkin Clara Campoamor Ruth Bader Ginsburg

 

Gai bat edo pertsona bat aukeratu (ez da errepikatzea komeni), informazioa eta argazkiak bilatu, ideia nagusiak laburbildu, eta ahozko aurkezpenak egingo dituzte.

 

5. Ekoizpena partekatzea. Ahozko aurkezpena egingo dute ikasleek, euren lanaren emaitzak gelakideei ezagutarazteko.

 

Ebaluazio-irizpideak


Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:


Edukiari buruz

  • Ea gaiak bere interesa piztu duen.
  • Ea gaiari buruz ikasi izanaren sentsazioa duen: gutxi-zerbait-dezente-asko.


Ikaste-prozesuari buruz

  • Ea bideoa eta testigantzak baliagarriak gertatu zaizkion.
  • Ea ikaste-prozesua gustukoa eta eraginkorra izan den berarentzat.
  • Ea informazioa bilatzeko arazorik izan duen edo erraza gertatu zaion.
  • Ea guztira informazio berri asko jaso duen eta hausnartzeko balio izan dion.

 

Komunikazio-gaitasunei buruz

  • Ea iritzia lasaitasunez emateko aukera duen ala zailtasunak izan dituen.
  • Ea ahozko ekoizpenean lasai sentitu den eta nahi zuena azaltzeko gai izan den.
  • Ea pozik dagoen ekoitzitako lanarekin.

 

Talde-lanari buruz

  • Ea talde-lanean eroso sentitu den eta aberasgarria gertatu zaion.
  • Ea ondo baloratzen duen talde-dinamika ala arazoren bat izan duen.

 

Irakaslearen ebaluazioa. Irakasleak ikasleak ebaluatzeko, kontuan har ditzakeen
irizpideetako batzuk:

  • Ea bideoetako testigantzen garrantziaz jabetu den eta interesa erakutsi duen.
  • Ea enpatiarik erakutsi duen bideoko pertsonekin.
  • Ea emakumeen historia eta haiek historian zehar eskuratutako lorpenak ezagutzen
    dituen.
  • Ea emakume eta gizonen arteko eskubide-berdintasunaren aldeko jarrera argiak
    adierazten dituen, haien orientazio afektibo-sexuala edozein izanik ere.
  • Ea hainbat eremutan (publizitatea, informazioa, txisteak, eskola eta abar) emakumeari
    buruz ageri diren gizarte-estereotipoak biltzen eta aztertzen dituen.
  • Ea emakumea gutxietsi eta diskriminatzea dakarten estereotipo, aurreiritzi eta rolak
    baztertzen dituen.
  • Ea kultura-elementuen (estereotipoak, rolak eta abar) eta emakumeen
    diskriminazioaren arteko lotura azaltzen duen.
  • Ea sexu-diskriminazioaren eta indarkeriaren aurkako jardunak proposatzen dituen.
  • Ea feminismoarekin lotutako emakumeei buruzko informaziorik bildu duen eta haien
    aldarrikapenak barneratu dituen.
  • Ea ikaskideekin eztabaidatuz gogoeta egin duen emakumearen egoeraren inguruan
    eta eskolan zein gizartean duen ikusgaitasunaren inguruan.
  • Ea emakumea gutxiestea, diskriminatzea eta/edo haren aurkako indarkeria sustatu eta
    justifikatzea dakarten estereotipo, aurreiritzi eta rolak gaitzesten dituen.
  • Ea ikerketan informazioa lortzeko gaitasuna erakutsi duen, iturriak bilatzeko orduan.
  • Ea informazio hori bere gogoetak eta ikuspuntua egituratzeko edo eraldatzeko erabili
    duen.
  • Ea talde-lanean ondo moldatu den, berdinen arteko harremanean iradokizunak eginez
    eta ikaskideen iritziak errespetatuz.
  • Ea bere iritziak eta hausnarketak partekatu dituen, horretarako txana errespetatuta.
  • Ea ahozko ekoizpean ondo moldatu den, komunikatzeko gai izan den.

Feminismoaren “olatuak”

 

Miren Aranguren (Iruñea, 1981): Esango nuke, lehenik eta behin, ezin dala mundu mailako mugimendu feministaren historia kontatu, izan dalako, ba, tokian-tokian ezberdina. Eta, ba, noski, kontatu da olatuen logika batekin, neri personalki ez zaitena batere gustatzen, olatu hoietan beti daudelako, bueno, ba, absentzia asko. Eta, bereziki, feminismo, bueno, dekolonial edo antikolonialek egin duten kritiketako bat hori bada, ez? ba gure mendebaldeko ikuspegidun historia horretan, ba, ez ditugula beste gauza asko kontatzen, ez? Orduan, bueno, pues, hasteko eta behin, olatuena da mendebaldean mugimendu feministaren historia kontatzeko daukagun modu bat.

 

Eskubide berdintasuna (1. olatua?)

 

Miren Aranguren: Sexu bereizkeria, gaur egun ulertzen degun moduan, ezartzen da Ilustrazioarekin batera. Bai? Ilustrazio garaian. Eta horrek, gainera, ba Frantziako Iraultzarekin batera dator, ba, industrializazio-prozesua edo iraultza.

Josebe Iturrioz (Ordizia, 1978): Lelengo olatua izango litzateke Iraultza Frantsesa. Neretzako oso inportantea. Hor dakagu Mary Wollstonecraften liburua, hau da, Mary Shelleynen amaren liburua, eta 'Vindicaciones y derechos de las mujeres' eta bai da, gainera, uste det Rosseauri erantzuten eta Rosseauren matxismoari erantzunez. Eta Iraultza Frantsesean emakumeak antolatu egin ziran.

Miren Aranguren: Eta hor egon zian zenbait autore, ba, bereziki nobleziarekin-edo lotzen zian hainbat emakume, ba, haien eskubideak nolabait galtzen dituztenean, erantzun bat ematen dutenak. Ez? Emakumeak, ba, irakurtzeko aukera izan zutenak ordura arte, grupo literarioetan biltzekoak, hau eta beste... Bueno, hor badago… ez? badaude emakume batzuk nolabait kritikatuko dutenak Ilustrazio garaian ezartzen dan berdintasunaren, anaitasunaren… ideia. Arrazoiaren monopolio hori hasten danean, ba, bueno, zenbait emakumek erantzun bat eman zuten, esateko ba gizonen eskubidetzat identifikatu zianak ez ziala eskubide unibersalak, ez? Hor subjetu asko falta ziala. Ordun, bueno, termino hoietan, ez? eskubideen definizioan.

Iratxe Retolaza (Donostia, 1977): Lehenengo olatuak esaten du: emakumeak behar ditu eskubide berak. Ez? Eta, orduan, nahi ditu gizonak legalki dituen... herritar bezala dituen eskubideak izatea: boto eskubidea… ba legalki orduan zeudenak eta emakumeek ez zituztenak.

Miren Aranguren: Horrek izan zula nolabait ondorio zuzena, ba, sufragismoarekin, ba, bueno, eskubideen termino hoietan mugimendu sufragista nagusiki bildu zalako bai Estatu Batuetan – edo antolatu zalako–bai Estatu Batuetan eta Inglaterran.

Josebe Iturrioz: Espainian 32an lortzen dana, toki batzuetan XIX. mendean lortzen da eta beste batzuetan XX. mendearen haseran.

  (Donostia, 1941): Lehenengo oleada izan zan, ba, sufragistarena eta hori, Inglaterran eta Estatu Batuetako gehien bat, ez bakarrik, baina garrantzi gehien izan zuen mugimendua.

 

Egitura aldaketa (2. olatua?)

 

Miren Aranguren: Gero, neretzat, salto egin daiteke XX. mendera. Hor daude ere mugarri ezberdinak. Ba Simone de Beauvorren "Bigarren sexua" liburua askorentzat izan zan, ba… ez? pizteko… pizteko modu bat. Baina beste askorentzat izan zan, ez dakit, urte batzuk beranduago Angela Davisek idatzi zun liburua, ez?

Iratxe Retolaza: Bigarren olatuak ze esaten du? Emakumea eraiki egiten da. Ze, klaro, lehenengo olatuak ez zuen esaten “emakumea eraiki egiten da”. Lehenengo olatuak esaten zuen: hauek gizonak dira eta gu emakumeak gara, eta hori ez dago auzitan jartzerik; eta, beraz, haiek dituzte eskubideak eta guk ez, baina guk ere eskubideak nahi ditugu. Bigarren olatuak zer dio? Emakumea eraikitzen da eta gizarte-diskurtsoek eta gizarte-praktikek eta gizarte-hezkuntzak eta gizarte-erakundeek sortzen dute emakumea. Eta horren ondorio dira gure zapalkuntzak. Beraz, ze jarri behar dugu auzitan? Ez eskubidea izatea ala ez, ze eskubidea gizarte-erakunde hoiek sortzen dituzte. Jarri behar ditugu auzitan gizarte-erakundeak, gizarte-diskurtsoak, gizarte-praktikak... emakume izateko modu bat eta bakarra ez eraikitzeko.

Miren Aranguren: 60-70. hamarkadatik aurrera uste det badagoela gaur egun ezagutzen degun mugimendu feminista horren, bueno, eztanda. Eztanda bat mundu mailan. Kontrakultura mugimenduekin, nazio askapen prozesuekin eta abar bat egingo duna.

Lola Valverde: Bigarrena abortuarena. Frantziak izan du nik uste dut gehien, baina ez bakarrik, baita ere Inglaterran eta Estatu Batuetan asko, bigarrena.

 

Feminismoaren subjektua auzitan (3. olatua?)

 

Iratxe Retolaza: Lenengo eta bigarren olatuek emakumea dute subjektu. Klaro, hirugarren olatuak zer dio? Ez, ez du zertan emakumeak subjektu izan. Feminista da subjektu nagusia, ez? Genero-sistemak eraldatu nahi dituzten pertsona hoiek eta genero-disidentearen imajinario hortan sartzen diren pertsona guztiek egiten dute ekarpena feminismoan, ez delako emakume borroka bakarrik ezpada genero-eraikuntzari loturiko sistema oso bat. Eta genero-eraikuntza hoiek deseraiki behar dira. Eta, orduan, egiten da, ba, subjektu anitzago bat.

 

Lola Valverde: Eta hirugarrena, nik esaten dut, oraingoa. Oraingo olatua edo... eta ez dut ulertzen nola batzuek esaten dute gaur egungoari esaten diote laugarrena. Nik esaten dut: baina non dago hirugarrena? nik ez dut ikusi behin ere. Nik bakarrikan hiru hoiek ikusten ditut.

 

4. olaturik bada?

 

Iratxe Retolaza: Ze gertatu da? Ez dakit laugarren olatu batean gauden edo ez, baina kontua da anizte-prozesu... gizartea gero eta anitzagoa da, mugimendu geroz eta gehiago daudelako, ba, migrazioagatik, egoeragatik eta abar. Orduan, egin dira subjektuak geroz eta gehiago aniztu. Laugarren olatu batean gaudela ba anizte hortan ikuspegi globalago batetik ari garelako orain eta geroz eta eragin globalagoetatik ari garelako? Agian bai, baina egia da, ba, nik ez dudala argi olatuen urrats horiek zertan diren.

Miren Aranguren: Olatuena... neri ez dit hainbeste funtzionatzen, ez dakitelako noiz hasten dian, noiz bukatzen dian, zeren arabera izendatzen dian olatu eta... eta orain gauden laugarren olatu batean edo ez.

Iratxe Retolaza: Bai ikusten dut momentu honetan Euskal Herriko mug feministari begira, ba eskubideen aldarrikapenak egon zirela, gizarte-erakundeen kritika hori egon zela, transfeminismoaren urratsera ere iritsi ginela eta subjektu aniztasun hortara ere iritsi ginela eta orain beste urrats bat egiten ari garela, hain zuzen ere, dekolonialitatetik pentsatzeko, bueno, gure praktika. Egia da dekolonialitatetik gure praktikak pentsatzeak dakarrela olatuak alde batera uztea, hain zuzen ere, dekolonialitateak ekartzen duelako esatea: ez pentsatu Mendebaldeko pentsamenduaren arabera, ez pentsatu pentsamendu moderno baten arabera eta pentsamendu modernoak eta Mendebaldeko pentsamenduak sortu dituen kategorien arabera, ba, gizon/emakume, zuri/beltz, moderno/basati, zibilizatu/ez zibilizatu. Bueno, pentsamendu mendebaldarrak eta europarrak sortu ditu kategoria batzuk mundua ulertzeko eta kategoria horien arabera eraiki dugu historia. Eta kategoriaren arabera ere feminismo europarrak eraiki du olatuen ikuspegi hori.

 

Utzi zure ekarpena

Gipuzkoako aldundia Kutxa Eusko Jaularitza