Feminismoaren historia kontatzeko garaian, olatuez hitz egiten da. Zenbatgarren olatuan gaude? Batzuek diote olatuen teoriak Europako emakume zurien historia kontatzeko bakarrik balio duela. Olatuena baliagarria al da gaur egun ere? Zenbait feminista adituren testigantzak batu ditugu bideo honetan.
Mailak: DBH
Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan
Ikasgaiak: Balio etikoak
Gaiak: Genero-berdintasuna
Ikasleengan bultzatuko diren jarrerak
Bideoa ikusi aurretik
Aurre-ezagutzak aktibatzeko, gisa honetako galderak egin ditzakegu:
-Noiz eta nola hasi zen feminismoa munduan? Ezagutzen al duzue feminista aitzindaririk?
-Zer uste duzue esan nahi duela “feminismoaren olatua” terminoak?
-Ezagutzen al duzue feminismoaren olaturik? Zenbat feminismo-olatu izan dira? Zenbatgarren olatuan gaude?
-Ba al dakizue zer den sufragismoa?
-Zer dakizue ilustrazioari buruz?
-Zer gertatu zen Frantziako Iraultzan?
Gaian pixka bat kokatzeko, olatuen metaforari buruz zertxobait jakitea komeniko litzateke, nahasgarria gerta daiteke-eta, hainbat interpretazio daudelako. Feminismoaren historiari buruzko bideo hau ere ikus daiteke: La historia del feminismo (10 min).
Bideoa ikusi aurretik, feminismoaren olatuen teoriaren zertzelada batzuk ezagutuko ditugu. Hona hemen eskema bat:
1. olatua. Ilustrazioa. Olympe de Gougesek Frantzian (1791) eta Mary Wollstonecraftek Erresuma Batuan (1792) emakumeendako eskubide zibilak aldarrikatu zituzten, besteak beste hezkuntzarako aukera. 2. olatua. Sufragismoa: boto-eskubidearen aldeko borroka, ekintza sozialaren bidez: manifestazioak, kartelak, gose-grebak... AEBetan eta Erresuma Batuan. Sentimenduen Deklarazioa (1848). Poliki-poliki boto-eskubidea lortzen joan ziren herrialde batzuetan. (Autore askok 1. olatua eta 2.a bakarra direla uste dute: emakumeen eskubide zibil eta politikoen aldeko olatua; berdintasunaren feminismoa). 3. olatua (askorentzat 2. olatua). Feminismo berria, 60ko hamarkadan. Berdintasunaren feminismoa vs. feminismo erradikala. Sistema/patriarkatua suntsitu behar da: ez da aski eskubide berdinak izatea. Simone de Beauvoirrek Bigarren sexua liburua idatzi zuen Frantzian (1949), Betty Friedanek Feminitatearen mistika AEBetan (1963)... Abortu-eskubidea, plazererako eskubidea... 4. olatua (askorentzat 3. olatua). Intersekzionalitatea eta aniztasuna feminismoan, 90eko hamarkadatik aurrera. Korronte desberdinen sorrera: transfeminismoa, feminismo dekoloniala, ekofeminismoa... feminismoaren subjektu anitzagoa. Autore batzuen ustez, orain 5. olatu (4. olatu) batean egongo ginateke, 2000. urtetik aurrera, besteak beste Interneten eraginez: feminismo globalago bat. |
Bideoa ikusi bitartean
Bideoa ikusi ondoren
-Zer iruditu zaizue bideoa? Iratxe Retolazak proposatzen duenaren arabera, zenbat olatu izango lirateke? Zein dira olatu bakoitzaren ezaugarriak? Arbelean idatzi ditzakegu, eta gero osatzen joan.
-Orain arte ikusi dugunarekin, zer iritzi duzue olatuei buruz? Lagungarria al da feminismoa azaltzeko? Ba al dauka zentzurik zuentzat?
-"Emakumea ez da sortzen, eraiki egiten da" (Simone de Beauvoir). Bideoan esaten da bigarren olatuan konturatu zirela emakumea 'eraiki' egiten dela. Zer esan nahi du horrek?
-Zergatik ez dago adostasunik olatuei buruz hitz egiten denean?
-Nola ikusten duzue feminismoak egin duen bidea gaur egungo ikuspegitik?
-Zerrendatu, kronologikoki, historian zehar eskatu eta lortu diren eskubideak. Zer dago lortzeko oraindik?
-Gaur egungo gizartea feminista dela iruditzen al zaizue? Zergatik ez/bai?
Bideoan, nahiko zabalduta dauden baina agian beti ondo erabiltzen edo ulertzen ez diren hainbat termino erabiltzen dituzte hiztunek. Adibidez:
Taldeka, eta aldez aurretik informaziorik bilatu gabe, termino horiei buruz hausnartzea eta bizpahiru lerro idaztea eskatuko zaie, adibideak jarriz. Ondoren, kontzeptuak sarean, liburuetan edo bestelako materialetan bilatuko dituzte. Azkenik, bi zutabe osatu ditzakete: aurrez uste zutena eta gero jakin dutena. Ondorioak gelakideekin partekatu ditzakete, ozenki.
3. Euskal Herrian zer? Gaian sakontzeko, Euskal Herrira begira ipini, eta feminismoarekin lotutako beste bideo hau ikus daiteke (bideo-fitxan proposamenak daude): Feminismoaren hastapenak Euskal Herrian
Bigarren (batzuentzat hirugarren) olatu feministaren sorburua 1968ko maiatzean kokatzen dute askok. Charles de Gaulleren gobernuaren aurkako protesta mugimendu handia izan zen Frantzian: “1968ko maiatzeko iraultza” bezala da ezaguna. Parisen gertatu ziren borroka nagusienak; ikasleak eta langileak kalera atera ziren protestatzera. Inoiz Frantzian izandako greba orokorrik handiena egin zen: 9 milioi pertsonak baino gehiagok hartu zuten parte bertan. 1968ko maiatzeko mugimenduak eragina izan zuen beste herrialde batzuetan ere.
Mariasun Landa idazlea Parisen egon zen garai hartan: “Emakumezkoak konturatu ziren mugimendu hura gidatzen zuen ezkerrak berdin baztertzen zuela emakumezkoa, ogitartekoak prestatzera mugatuta zeudela", dio. Kontzientzia hartze horrek sortu zuen Frantziako lehen mugimendu feminista nagusia, 1970ean: Mouvement de libération des femmes (MLF) delakoa. Euskal Herrian ere laster sortuko ziren lehenengo emakume asanbladak, Iparraldean lehenbizi eta geroago Hegoaldean.
Beste bi bideo hauek ere interesgarriak izan daitezke, gaur egungo mugimendu feminista hobeto ulertzeko:
4. Azken ekoizpena: Hainbat ekoizpen garatu daitezke, talde txikitan. Hiru adibide eskaintzen dira hemen. Ikasleek bat aukeratu dezakete edo ordezko bat proposatu, edo proposamen bat baino gehiago ere egin dezakete.
“Sufragistak” (Suffragette) filmak kontatzen du nola sortu zen sufragismoa Erresuma Batuan 1912an, I. Mundu Gerraren bezperetan. Sarah Gavron zinemagile britainiarrak zuzendu zuen, 2015ean. Emakume sufragisten gehiengoa langile klasekoa zen eta haien protestek ezertarako ez zutela balio ematen bazuen ere, erradikalizatu zirenean, berdintasunaren aldeko hainbat ekintza egin zituzten, bizitzan zehar lortutako guztia galtzeko arriskuan jarrita (lana, etxea, familia…).
Sufragismoaren mugimenduaren kontrako jarrerak erakusteko, kartel ugari atera zituzten. Hona hemen batzuk:
Sufragistek ez zuten baliabiderik kartelak egiteko; kontra zeudenek, bai. Proposamena filmean agertzen diren esaldi esanguratsuak hartu eta horiekin kartelak egitea da; hau da, sufragismoaren kontra egin zutenei erantzunez, kontra-kartelak egitea.
Estilo honetako esaldiak erabil daitezke kartelak sortzeko:
|
|
|
|
|
|
Estilo horretako kartelak egiteko, gaur egungo leloak ere erabil daitezke. Gaztelaniaz askoz lelo gehiago daude. Erabili irudimena, eta asmatu esaldi irudimentsuak, euskaraz. Adibidez, "Taila txikiari boikota: estutzen dit potota". Hona hemen ezagunak diren lelo batzuk:
|
|
|
|
Kartelak taldean egingo dira eta gelakideen artean azalduko dira lanak. Ondoren, gelan zintzilikatu daitezke, erakusketa txiki bat egin, martxoaren 8an erabili...
Bilaketa egin eta esanguratsua iruditu zaien pasarte bat aukeratuko dute.
Ahotsak-en elkarrizketatutako emakume feminista batzuk:
Iritzi-artikuluak, hedabideetako elkarrizketak... toki askotan bilatu daiteke informazioa. Aurkitutako esanak gaztelaniaz baldin badaude, euskaratu egingo dituzte.
Informazio-bilketan kontuan hartu daitezkeen puntu batzuk:
|
Ikaskideekin partekatu (5 minutuko aurkezpena), eta iritzi-trukea egin.
Bidea errazteko, hona hemen hainbat proposamen:
A. Feminismoaren historia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Emakume feminista batzuk (ehunka daude):
Guillermina de Bohemia | Christine de Pizan | Olympe de Gouges | Mary Wollstonecraft |
Sojourner Truth | Flora Tristan | Betty Friedan | Simone de Beauvoir |
Gloria Steinem | Angela Davis | Dolores Huerta | Kate Millett |
Shulamith Firestone | Clara Zetkin | Clara Campoamor | Ruth Bader Ginsburg |
Gai bat edo pertsona bat aukeratu (ez da errepikatzea komeni), informazioa eta argazkiak bilatu, ideia nagusiak laburbildu, eta ahozko aurkezpenak egingo dituzte.
5. Ekoizpena partekatzea. Ahozko aurkezpena egingo dute ikasleek, euren lanaren emaitzak gelakideei ezagutarazteko.
Ebaluazio-irizpideak
Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:
Edukiari buruz
Ikaste-prozesuari buruz
Komunikazio-gaitasunei buruz
Talde-lanari buruz
Irakaslearen ebaluazioa. Irakasleak ikasleak ebaluatzeko, kontuan har ditzakeen
irizpideetako batzuk:
Feminismoaren “olatuak”
Miren Aranguren (Iruñea, 1981): Esango nuke, lehenik eta behin, ezin dala mundu mailako mugimendu feministaren historia kontatu, izan dalako, ba, tokian-tokian ezberdina. Eta, ba, noski, kontatu da olatuen logika batekin, neri personalki ez zaitena batere gustatzen, olatu hoietan beti daudelako, bueno, ba, absentzia asko. Eta, bereziki, feminismo, bueno, dekolonial edo antikolonialek egin duten kritiketako bat hori bada, ez? ba gure mendebaldeko ikuspegidun historia horretan, ba, ez ditugula beste gauza asko kontatzen, ez? Orduan, bueno, pues, hasteko eta behin, olatuena da mendebaldean mugimendu feministaren historia kontatzeko daukagun modu bat.
Eskubide berdintasuna (1. olatua?)
Miren Aranguren: Sexu bereizkeria, gaur egun ulertzen degun moduan, ezartzen da Ilustrazioarekin batera. Bai? Ilustrazio garaian. Eta horrek, gainera, ba Frantziako Iraultzarekin batera dator, ba, industrializazio-prozesua edo iraultza.
Josebe Iturrioz (Ordizia, 1978): Lelengo olatua izango litzateke Iraultza Frantsesa. Neretzako oso inportantea. Hor dakagu Mary Wollstonecraften liburua, hau da, Mary Shelleynen amaren liburua, eta 'Vindicaciones y derechos de las mujeres' eta bai da, gainera, uste det Rosseauri erantzuten eta Rosseauren matxismoari erantzunez. Eta Iraultza Frantsesean emakumeak antolatu egin ziran.
Miren Aranguren: Eta hor egon zian zenbait autore, ba, bereziki nobleziarekin-edo lotzen zian hainbat emakume, ba, haien eskubideak nolabait galtzen dituztenean, erantzun bat ematen dutenak. Ez? Emakumeak, ba, irakurtzeko aukera izan zutenak ordura arte, grupo literarioetan biltzekoak, hau eta beste... Bueno, hor badago… ez? badaude emakume batzuk nolabait kritikatuko dutenak Ilustrazio garaian ezartzen dan berdintasunaren, anaitasunaren… ideia. Arrazoiaren monopolio hori hasten danean, ba, bueno, zenbait emakumek erantzun bat eman zuten, esateko ba gizonen eskubidetzat identifikatu zianak ez ziala eskubide unibersalak, ez? Hor subjetu asko falta ziala. Ordun, bueno, termino hoietan, ez? eskubideen definizioan.
Iratxe Retolaza (Donostia, 1977): Lehenengo olatuak esaten du: emakumeak behar ditu eskubide berak. Ez? Eta, orduan, nahi ditu gizonak legalki dituen... herritar bezala dituen eskubideak izatea: boto eskubidea… ba legalki orduan zeudenak eta emakumeek ez zituztenak.
Miren Aranguren: Horrek izan zula nolabait ondorio zuzena, ba, sufragismoarekin, ba, bueno, eskubideen termino hoietan mugimendu sufragista nagusiki bildu zalako bai Estatu Batuetan – edo antolatu zalako–bai Estatu Batuetan eta Inglaterran.
Josebe Iturrioz: Espainian 32an lortzen dana, toki batzuetan XIX. mendean lortzen da eta beste batzuetan XX. mendearen haseran.
(Donostia, 1941): Lehenengo oleada izan zan, ba, sufragistarena eta hori, Inglaterran eta Estatu Batuetako gehien bat, ez bakarrik, baina garrantzi gehien izan zuen mugimendua.
Egitura aldaketa (2. olatua?)
Miren Aranguren: Gero, neretzat, salto egin daiteke XX. mendera. Hor daude ere mugarri ezberdinak. Ba Simone de Beauvorren "Bigarren sexua" liburua askorentzat izan zan, ba… ez? pizteko… pizteko modu bat. Baina beste askorentzat izan zan, ez dakit, urte batzuk beranduago Angela Davisek idatzi zun liburua, ez?
Iratxe Retolaza: Bigarren olatuak ze esaten du? Emakumea eraiki egiten da. Ze, klaro, lehenengo olatuak ez zuen esaten “emakumea eraiki egiten da”. Lehenengo olatuak esaten zuen: hauek gizonak dira eta gu emakumeak gara, eta hori ez dago auzitan jartzerik; eta, beraz, haiek dituzte eskubideak eta guk ez, baina guk ere eskubideak nahi ditugu. Bigarren olatuak zer dio? Emakumea eraikitzen da eta gizarte-diskurtsoek eta gizarte-praktikek eta gizarte-hezkuntzak eta gizarte-erakundeek sortzen dute emakumea. Eta horren ondorio dira gure zapalkuntzak. Beraz, ze jarri behar dugu auzitan? Ez eskubidea izatea ala ez, ze eskubidea gizarte-erakunde hoiek sortzen dituzte. Jarri behar ditugu auzitan gizarte-erakundeak, gizarte-diskurtsoak, gizarte-praktikak... emakume izateko modu bat eta bakarra ez eraikitzeko.
Miren Aranguren: 60-70. hamarkadatik aurrera uste det badagoela gaur egun ezagutzen degun mugimendu feminista horren, bueno, eztanda. Eztanda bat mundu mailan. Kontrakultura mugimenduekin, nazio askapen prozesuekin eta abar bat egingo duna.
Lola Valverde: Bigarrena abortuarena. Frantziak izan du nik uste dut gehien, baina ez bakarrik, baita ere Inglaterran eta Estatu Batuetan asko, bigarrena.
Feminismoaren subjektua auzitan (3. olatua?)
Iratxe Retolaza: Lenengo eta bigarren olatuek emakumea dute subjektu. Klaro, hirugarren olatuak zer dio? Ez, ez du zertan emakumeak subjektu izan. Feminista da subjektu nagusia, ez? Genero-sistemak eraldatu nahi dituzten pertsona hoiek eta genero-disidentearen imajinario hortan sartzen diren pertsona guztiek egiten dute ekarpena feminismoan, ez delako emakume borroka bakarrik ezpada genero-eraikuntzari loturiko sistema oso bat. Eta genero-eraikuntza hoiek deseraiki behar dira. Eta, orduan, egiten da, ba, subjektu anitzago bat.
Lola Valverde: Eta hirugarrena, nik esaten dut, oraingoa. Oraingo olatua edo... eta ez dut ulertzen nola batzuek esaten dute gaur egungoari esaten diote laugarrena. Nik esaten dut: baina non dago hirugarrena? nik ez dut ikusi behin ere. Nik bakarrikan hiru hoiek ikusten ditut.
4. olaturik bada?
Iratxe Retolaza: Ze gertatu da? Ez dakit laugarren olatu batean gauden edo ez, baina kontua da anizte-prozesu... gizartea gero eta anitzagoa da, mugimendu geroz eta gehiago daudelako, ba, migrazioagatik, egoeragatik eta abar. Orduan, egin dira subjektuak geroz eta gehiago aniztu. Laugarren olatu batean gaudela ba anizte hortan ikuspegi globalago batetik ari garelako orain eta geroz eta eragin globalagoetatik ari garelako? Agian bai, baina egia da, ba, nik ez dudala argi olatuen urrats horiek zertan diren.
Miren Aranguren: Olatuena... neri ez dit hainbeste funtzionatzen, ez dakitelako noiz hasten dian, noiz bukatzen dian, zeren arabera izendatzen dian olatu eta... eta orain gauden laugarren olatu batean edo ez.
Iratxe Retolaza: Bai ikusten dut momentu honetan Euskal Herriko mug feministari begira, ba eskubideen aldarrikapenak egon zirela, gizarte-erakundeen kritika hori egon zela, transfeminismoaren urratsera ere iritsi ginela eta subjektu aniztasun hortara ere iritsi ginela eta orain beste urrats bat egiten ari garela, hain zuzen ere, dekolonialitatetik pentsatzeko, bueno, gure praktika. Egia da dekolonialitatetik gure praktikak pentsatzeak dakarrela olatuak alde batera uztea, hain zuzen ere, dekolonialitateak ekartzen duelako esatea: ez pentsatu Mendebaldeko pentsamenduaren arabera, ez pentsatu pentsamendu moderno baten arabera eta pentsamendu modernoak eta Mendebaldeko pentsamenduak sortu dituen kategorien arabera, ba, gizon/emakume, zuri/beltz, moderno/basati, zibilizatu/ez zibilizatu. Bueno, pentsamendu mendebaldarrak eta europarrak sortu ditu kategoria batzuk mundua ulertzeko eta kategoria horien arabera eraiki dugu historia. Eta kategoriaren arabera ere feminismo europarrak eraiki du olatuen ikuspegi hori.