Ahoz aho transmititzen diren kanten artean, besteak beste, sehaska-kantak daude, umeei lotarako kantatzen zaizkienak. Bideo honetan hainbat sehaska-kanta batu ditugu.
Mailak: DBH, LH, HH
Proiektuak: EIMA 2.0. Herritarren ahotsak: transmisioa ikasgelan
Ikasgaiak: Euskara eta Literatura
Gaiak: Abestiak
Ikasleengan bultzatuko diren jarrerak:
Bideoa ikusi aurretik:
Haur-kantak izango ditugu hizpide, bereziki sehaska-kantak, aurre-ezagutzak aktibatzeko. Gisa honetako galderak egin ditzakegu:
-Zer nolako kantak gustatzen zaizkizue? Zer estilotako musika eta taldeak?
-Ezagutzen duzue kanta tradizionalik? Zer haur-kanta dakizkizue? Eta zer sehaska-kanta? Noiz eta nola ikasi dituzue?
-Zeintzuk dira zuen haurtzaroko abestiak (memoria emozionala)?
Gelan aipatu diren haur-kanta batzuk kanta ditzakegu. Abestia ezaguna baldin bada, letra Interneten bila dezakegu guztiok batera kantatu ahal izateko.
Bideoa ikusi bitartean:
Bideoa ikusi ondoren:
-Ezagutzen al zenituzten entzun ditugun sehaska-kantak? Gustatzen zaizkizue?
-Adinekoak kantuan entzuteak zer sentipen eragiten dizuete? Zer nolako harremana duzue zuen aitona-amonekin?
-Kanta horiek entzunda, gogoratu al duzue beste kantarik?
-Egon al da abestien eta jakintzen transmisiorik zuen familietan (gurasoen, aitona-amonen, senideen… bitartez)? Oroitzapenik ekartzen al dizuete?
Betiko kanta-jolasen trasmisioa bideoa ikus dezakegu, eta umetako kanta eta jolasak gogoratu (ikus proposamenak ere, gai horretan sakondu nahi izanez gero).
Guztion artean bideoko 3-4 abesti aukera ditzakegu, gustukoenak. Letra inprimatu (ikus “Testua” atala), eta guztiok batera kanta ditzakegu.
Gela laupabost taldetan banatuta egin daiteke jolasa, eta 10-15 minutuko tartea eskaini lanketari.
4. Azken ekoizpena: Hainbat ekoizpen gara daitezke. Hiru adibide eskaintzen dira hemen. Ikasleek aukera dezakete, eta baita ordezko beste ekoizpenen bat proposatu ere (edo proposamen bat baino gehiago egin):
Hona hemen galdetegia osatzeko kontuan har ditzaketen gai batzuk:
Ume-kantak
Kanta-jolasak
Jaiekin eta erlijioarekin lotutakoak
Bertsoak
Eguneroko lanekin lotutakoak
Oharra: kanten testuingurua jasotzea ere garrantzitsua da: abesti bakoitza noiz, non eta nola ikasi zuten eta norekin kantatzen zuten.
Elkarrizketa bideoan grabatzea gomendatzen dugu (ikus jarraibide orokorrak), gero ikasgelan ikusi ahal izateko, eta komenigarria litzateke elkarrizketatuari argazkia ateratzea ere. Ikasleek aurkezpen txiki bat prestatuko dute (elkarrizketatuaren biografia laburra, adibidez; nondik ezagutzen duten, etab.), bideoa erakustearekin batera ikaskideei azalpenak emateko.
Ondoren, lanketarekin jarraitzeko, aukera batzuk:
Pauso posible batzuk:
-Doinua eta erritmoa: zer sentipen eragiten digu? (lasaitasuna, alaitasuna, tristura, goxotasuna…)
-Edukia: Zer kontatzen du? Nola kontatzen du? Zer baliabide darabiltza horretarako?
-Kantaren testuingurua: egile ezagunik baduen, noizkoa den…
5- Ekoizpena partekatzea. Azken ekoizpenaren emaitza ahoz ematea lehenetsiko da, emaitza dena delakoa dela ere: kanta, ikus-entzunezkoa, aurkezpena… eta, ahal dela, bideokamerarekin grabatzea, ahozko jardunen bilakaera ikusteko. Aurkezpen guztien ondoren, galderentzat, hausnarketentzat eta iritzientzat tartea izango da. Ikasleek ahozkoa eta idatzizkoa bereizten ikastea eta pixkanaka ahozko jardunean gero eta hobeto moldatzea komeni da. Irizpideak proposatzeko, irakasleari baliagarri gerta dakizkioke: ahozkoaren ezaugarriak eta baliabideak.
Ebaluazio-irizpideak:
Ikasleen autoebaluazioa. Ikasleek autoebaluazioa egiteko, egin ditzakegun galderak:
Edukiari buruz
-Ea gaiak bere interesa piztu duen.
-Ea gaiari buruz ikasi izanaren sentsazioa duen: gutxi-zerbait-dezente-asko.
Ikaste-prozesuari buruz
-Ea bideoa eta testigantzak baliagarriak gertatu zaizkion.
-Ea ikaste-prozesua gustukoa eta eraginkorra izan den berarentzat.
-Ea informazioa bilatzeko arazorik izan duen edo erraza gertatu zaion.
-Ea guztira informazio berri asko jaso duen eta hausnartzeko balio izan dion.
Bere komunikazio-gaitasunei buruz
-Ea iritzia lasaitasunez emateko aukera duen ala zailtasunak izan dituen.
-Ea ahozko ekoizpenean lasai sentitu den eta nahi zuena azaltzeko gai izan den.
-Ea pozik dagoen ekoitzitako lanarekin.
Talde-lanari buruz
-Ea talde-lanean eroso sentitu den eta aberasgarria gertatu zaion.
-Ea ondo baloratzen duen talde-dinamika ala arazoren bat izan duen.
Irakasleak aintzat hartu ditzakeen ebaluazio-irizpideak:
- Ea buruz dakizkien bertsoak eta kantak (tradiziokoak nahiz egungoak), eta errezitatu nahiz abesten dituen.
- Ea interpretatzen duen euskal kulturako ondarean aurkitu daitezkeen adierazpen, esaera edota kanta-jolasen esanahia, eta horiek erabiltzen dituen.
- Ea literatura-adierazpen herrikoietatik jasotako adierazpen-baliabideak sormenez erabiltzen dituen.
- Ahozko aurkezpen errazetarako, ea informazio garrantzitsua bilatzen eta hautatzen duen, hainbat iturri erabiliz: analogikoak, ikus-entzunezkoak eta digitalak.
- Ea informazioa forma logikoz antolatzen duen, hartzailearentzat ulergarria izan dadin.
- Ea erabiltzen dituen bere diskurtsoan tonuarekin, keinuekin edota gorputzaren jarrerarekin lotutako alderdiak.
- Ea behar besteko autonomia ageri duen zeregina planifikatzean eta egitean.
- Ea erabiltzen dituen ikus-entzunezko baliabideak eta informazio- eta komunikazio-teknologiak, laguntza moduan, ahozko aurkezpenak egitean.
- Ea modu naturalean esku hartzen duen, eta bere ikuspegia azaltzen duen.
- Ea bere iritzia arrazoituz azaltzen duen.
- Ea bereizten dituen informazioa eta iritzia.
- Ea gezurtatzen dituen besteen argudioak.
- Ea dauden ikuspuntuak alderatzen dituen eta berea berrikusten duen.
- Ea zentzuzko ondorioak ateratzen dituen.
- Ea erantzuten dien norberaren esku-hartzeari buruzko galderei.
- Ea galdera eta azalpen egokiak ematen dituen gainerakoek esku hartzen dutenean.
- Ea errespetatzen dituen gainerakoen esku-hartzeak eta txandak errespetatzen dituen.
- Ea parte hartzen duen taldean egiten diren elkarrizketetan.
- Ea gainerakoekin lankidetzan aritzen den, eta, talde-lanak egitean edo arazoak konpontzean, dagozkion erantzukizunak betetzen dituen.
- Ea edonolako bazterketa adierazten duten estereotipoak ez dituen erabiltzen.
- Ea euskararen erabilerari lehentasuna ematen dion hainbat komunikazio-eremutan.
- Ea erabiltzen duen bere euskalkia, hala eskatzen duten komunikazio-egoeretan.
- Ea landutako hizkuntza-baliabideak behar bezala erabiltzen dituen.
- Ea erabiltzen dituen mezuak ulergarriago egiteko eta hartzaileak inplikatzeko estrategiak (adibideak ematea…).
- Ea formulazio egokia aukeratzen duen erregistro formalean eta lagunarteko erregistroan jarduteko; hau da, egoeraren eta bertan parte hartzen duen pertsonaren edo pertsonen arabera egokia dena.
- Ea identifikatzen eta zuzentzen dituen hizkuntzaren hainbat alorretan egindako oinarrizko akatsak.
- Ea akatsak ikaskuntza-prozesuaren partetzat ulertzen dituen eta horiek gainditzeko jarrera positiboa duen.
Haurtxo maite
Xerafina Iriarte (Donostia, 1932):
Haurtxo maite,
lotan zaude,
sehaskan negarrez.
Atoz, bai, nere bihotzean.
Hator, bai, nere bihotzean.
Abesti maitale.
Abesti maitale.
Bonbolontena
Ana Mari Axpe (Arrasate, 1946):
Bonbolontena, ene laztana,
ez egin lorik basoan,
azeritxuak eruango zaitu
erbia zeralakoan.
Luzia Inzunza (Mañaria, 1925):
Ene maite polita,
ez egin lorik basuan,
Azeritxuak jan ez zaiezan
billotsa zarialakuan.
Azeritxuak jan ez zaiezan
billotsa zarialakuan.
Horra hor goiko
Bixente Pagoaga (Arrasate, 1946):
Horra hor goiko hareztitxo baten
kukuak umiak egin dittu aurten.
Kukuak egin amilitxak (amilotsak) jan
Huraxe [ere] kukuaren zoritxarra zan.
Looooo...
Obabatxue
Santi Villareal (Amorebieta-Etxano, 1935):
Obabatxue lo ta lo
zeuk orain eta neuk gero
Zeuk gura dozun orduren baten
bixok egingo dou lo ta lo
Tipi-tipie
Xerafina Iriarte (Donostia, 1932):
Tipi, tipi, tipi, tipie
nere andre maitie
Txokolatez beteta
gaukagu titie
Ume txikia negarrez dago
Manoli Andonegi (Donostia, 1922):
Ume txikia negarrez dago
ama emaizu titia
Aita gaiztua tabernan dago
pikaro jokalariya
Rin eta rin
Teresa Erkiaga (Lekeitio, 1927):
Lotan nago,
begixak itxita
Rin eta rin,
ezin lorik egin
Lotxo engañadoria
Luzia Arrizabalaga (Aramaio, 1923):
Lotxua lotxo gozo
lotxo engaiñadorie
lotxo gozuak engaiñauko dau
Edurne gurie
Haurtxo polita
Xerafina Iriarte (Donostia 1923):
Haurtxo polita sehaskan dago
Zapi txurian txit bero
Amonak dio: ene potxolo
egin aguro lo lo
Horregatikan, ene potxolo
egizu aguro lo lo
Txakur haundia etorriko da
egiten ez badezu, egiten lo
Horregatikan ene potxolo
egin aguro lo lo
lo lo
Txikitxo polit hori
Leandra Otxoa (Arrasate, 1924):
Txikitxo polit hori,
zeu nere laztana
Katiatu nindazun
libria nintzana
Libriak libre dira
zu ta ni katigu,
biok biziko gera
zuk gura badozu
Celestina Oteiza (Bergara, 1916)
Txikitxo polit hori,
norena norena?
Norena izango naiz, ba,
aitena ta amena
Haurra logale dalako
Mertxe Olabe (Bergara, 1930):
Haurra logale dalako
lotxo nahi nuke egin
Begi bat itxia du ta
bestia zabal ezin
Hoba hoba lotxoa
lotara gure umetxoa
Farolarekin etorriko da
papar gorridun txoritxoa
Bi goxo
Emango dizut bi goxo
Orain bat eta bestia gero
Bai, bai, bai, bai, bai, bai
Ez, ez, ez, ez, ez, ez
Ikusi nuenian nik
ai zure begia
iruditu zitzaidan (bis)
izartxo argia
-Kanta tradizionalak eta generoa
-Betiko kanta-jolasen transmisioa